Roland System-8 ervaringen?

renepela

Ouwe rot
De afgelopen 2 maanden heb ik me eens gestort op de Roland Cloud. Met name de ACB versies van de plugins vind ik helemaal niet verkeerd. Ik betrap me erop dat ik regelmatig de Juno 60 en Jupiter 8 gebruik. Nou vind ik alleen het werken met software niet altijd even prettig. Ik heb e.e.a. wel gemapt op mijn midicontroller, maar echt prettig is het toch niet. Ik overweeg daarom een system 8 aan te schaffen. Ik ben me er van bewust dat dit al een aantal jaar op de markt is. Ik vind dan ook best veel doorgaans positieve revies. Maar nergens lees ik echt iets over hoe plugins mappen in de system 8. Zijn alle controls van de jupiter 8 en de juno 60 bijvoorbeeld meteen goed gemapt, of blijft het menu diven? Ik ben dus erg benieuwd of het allemaal lekker werkt alsof ik op de echte hardware zit.

Ik zie ook wel in dat er veel overlap zit in de system 8 en de Roland cloud plugins. Maar heb ik Roland Cloud nog nodig als ik de system 8 ga gebruiken? Standaard komt ie geloof ik met de J-8, J-106 en de JX3P. Ik neig ernaar om de J-8, J-60 en J-4 erin te zetten. Kan dat gewoon of moet ik dan de J-60 plugout en de J-4 plugout apart kopen of het abonnement op Roland cloud blijven betalen? Als ik llifetime keys koop voor de J-60 en J-4 kan de cloud daarna opgezegd worden of moet ik Roland cloud blijven gebruiken?

Kortom: Ik ben erg benieuwd naar system 8 ervaringen of eventuele alternatieven. De system 8 koop ik tweedehands rond de 900 euro, dus losse controllers voor 400 euro (ik zag er eentje voor de J-8 en J-60) is al snel duurder.

> Zijn alle controls van de jupiter 8 en de juno 60 bijvoorbeeld meteen goed gemapt, of blijft het menu diven? Ik ben dus erg benieuwd of het allemaal lekker werkt alsof ik op de echte hardware zit.

Ja, de mapping per ACB model is prima gedaan, hoef je verder niets aan te doen. De LEDs tonen ook welke parameters wel en niet actief zijn.

> Maar heb ik Roland Cloud nog nodig als ik de system 8 ga gebruiken? Standaard komt ie geloof ik met de J-8, J-106 en de JX3P.

Nee, hij werkt ook zonder Roland Cloud. Maar je hebt wel Cloud nodig om de Plug Outs erop te zetten. Hoe het licensemodel precies werkt weet ik niet, bij de System-1 kon je alle compatibele Plug Outs in je abo installeren (weliswaar maar 1 tegelijk) en die bleven gewoon werken zolang je die niet verving door een ander. Of dat met de System-8 ook zo is durf ik niet te zeegen.

> Kortom: Ik ben erg benieuwd naar system 8 ervaringen

Ik heb er eentje gehad voor review. Vond het best wel een tof ding en werkt goed. De System-8 synth zelf vind ik overigens leuker dan de emulaties van ouwe bakken. Nadeel vond ik vooral het vrij matige keyboard, slechts 49 keys en zonder aftertouch. En het is in de Aira stijl dus veel plastic en LEDs, al zijn die in dit geval dus wel functioneel. Staat inmiddels al een aantal jaren op mijn lijstje om 'ooit' eens te kopen, maar nog altijd niet gedaan.

Early adopter en ik ben nog steeds een tevreden gebruiker van de System-8.
Ik heb er intussen diverse plugouts in gehad en als ze eenmaal in je hardware staan heb je niets meer van doen met de cloud.
Overigens heb je voor de standaard plugouts geen cloud nodig, maar als je er andere modellen in wilt zetten wel.

Ik ben het met Nap eens wat betreft het System-8 model.
Ik vind die andere modellen echt goed, maar heb inmiddels in drie instrumenten de Jupiters en Juno's zitten, dus er is enige overlap.
De bediening vind ik uitstekend. Als controller voor de software gebruik ik hem niet, maar de Ledindicatie vind ik wel heel prettig.

Verder is het niet het beste toetsenbord, maar naar mijn idee wel oké. De sequencer vind ik een hele fijne toevoeging.

Bedankt voor de antwoorden. Ik denk dat ik binnenk9rt maar eens gaan kijken of ik er eentje opnde kop kan tikken.

Zeer tevreden gebruiker van de system 8, heeft veel van het "oude roland synths'" klankenpallet wat mij betreft. Mijn vrouw vond het direct veel "warmer en voller" klinken dan mijn andere synths, en die geeft anders nooit zo'n opmerkingen ;-). Toetsenbord is inderdaad wel redelijk lichte aanslag, maar ben dat wel beginnen appreciëren, soms is zo een lichte actie wel leuk als variatie.
Bij de Roland cloud krijg je als je wat uitkijkt trouwens ook elk jaar een lifetime key erbij (ik krijg zelfs elk jaar nog bonus lifetime keys omdat ik redelijk vroeg ooit eens een account had aangemaakt). Dan is een jaartje alles uitproberen én een gratis lifetime key zelfs dikwijls goedkoper dan direct een lifetime key kopen.

Back