Nóg een geluidskaart topic

gekkewiebel

Ingeburgerd
Hoi allemaal,

Heb m'n nieuwe pc binnen en nu wordt het toch wel tijd voor een geluidskaart dacht ik zo. Omdat ik geen andere topics wil kapen maar even een nieuw topic aangemaakt.
Een geluidskaart moet voor mij de volgende dingen hebben: Midi i/o, instrument in en mic in (XLR én jack, liefst allebei zodat ze tegelijk bruikbaar zijn).

Nou had ik de volgende al wel in gedachten:

Emu 0404 (€185)
Edirol ua-25 (€189)
Lexicon Omega (€155)
24 bit - 192khz
24 bit – 96khz
??? - 48khz
2x XLR/6,3mm
2x XLR/6,3mm
2x XLR + 2x 6,3mm
4x line in
1x instrument in
2x 6,3mm out
s/pdif in/out
Headphone out (niet regelbaar)
2x 6,3mm out
s/pdif in/out
Headphone out
2x tulp out
2x 6,3mm out
s/pdif in/out
headphone out
Lees geregeld dat deze het beste is in de prijsklasse met vrij goede preamps

Ik las dat je wel twee dingen tegelijk kan opnemen, maar dat hij ze dan splitst naar links en rechts? Dat lijkt me niks eigenlijk.

Wat ik nog niet helemaal begrijp is het balanced/unbalanced praatje. Bij de lexicon zie ik bijvoorbeeld "Line Inputs (4) 1/4" TRS balanced or unbalanced ". Is het nu dan balanced of niet?

Al met al de volgende vraag, welke van deze drie (en eventueel andere met ongeveer zelfde specificaties en prijsrange) verdient nou echt de aanbeveling? Liefst heb ik zo min mogelijk ruis. Alle inputs van de lexicon is leuk maar als ik er zoveel ooit ga gebruiken ben ik toch van plan een duurdere te kopen. Misschien dat dat geld dan beter besteed is aan een kwalitatief betere unit, ipv zoveel ins/outs?

Wat ik nog niet helemaal begrijp is het balanced/unbalanced praatje. Bij de lexicon zie ik bijvoorbeeld "Line Inputs (4) 1/4" TRS balanced or unbalanced ". Is het nu dan balanced of niet?

De inputs zijn hier gebalanceerd, maar ongebalanceerde signalen worden ook gewoon goed herkend en verwerkt door de geluidskaart.

Verder heb ik geen ervaring met de geluidskaarten die je noemt, dus daar kan ik weinig zinnigs over zeggen.

Ik zou 100% voor de Lexicon gaan...........
Dat aantal outputs is gewoon dat je kunt kiezen, afhankelijk van waaraan je het aan wilt sluiten, en dat je dat dan ook zonder allerlei rare verloopplugjes kan doen.
Hij kan 4 kanalen tegelijk opnemen, en de routing doe je in je sequencer, niet in de Lexicon. Dus het apparaat bepaalt niet of je de inputs splitst, maar jij! Wel afhankelijk hoe je het dus in je DAW (recording software) instelt.

Ok bedankt voor de reacties. Zie net dat mijn mooie tabel om zeep is geholpen door het forum:P maargoed maakt verder ook niet uit. Bedankt voor de adviezen ik ga nog eens goed kijken naar die lexicon :)

arno bedankt voor je reactie. Op internet lees ik echter nogal wat verontrustende verhalen over latency na meerdere tracks opgenomen te hebben, elke vervolgtrack gaat dan out of sync lopen.
Nou lijkt me dat dit iets van doen heeft met de instellingen, maar ik ben van plan voor zegmaar 75% gebruik te gaan maken van VST's. Direct monitoring is dan dus geen optie. Heb je ervaring met de latency die er dan ontstaat?

Nee, geen ervaring mee.
Wel eens iemand gehad die de latency niet echt laag kreeg. Toen hebben we ASIO4ALL geïnstalleerd, en was het een stuk beter. Sindsdien geen klachten oid.

De Lexicon heb ik voor mijn dochter gekocht, zodat zij haar pianospel evt op kan gaan nemen. Verder nog niet veel mee gedaan moet ik zeggen.....

Back