Goede uA726's van Ebay voor de Formant!

synthdood

Stamgast
Ik heb onlangs voor m'n Formant een aantal uA726's op Ebay gekocht bij deze gast uit Hongkong:
http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=180404424178

Pas later kwam ik allerlei berichten tegen over nep synth onderdelen uit Hongkong en ik ging er eigenlijk blind van uit dat ik vast wel genept was.

Vanmiddag toch maar de stoute schoenen aangetrokken en de vervangende stroomspiegel die ik 20 jaar geleden had gebouwd mbv een CA3086 transistor array+simpel ongeregeld oventje uit 1 van de VCO's gehaald en een ua726 erin. Wat schets mijn verbazing: Het ding werkt! Gelijk de andere 3 VCO's ook van een 726 voorzien en de hele handel opnieuw afgesteld. Ik ben helemaal euforisch! Mijn Formant is als herboren!

In de oude situatie met de CA3086 duurde het zeker een half uur voordat de VCO's een beetje op stemming waren en dan nog kon ik continu blijven stemmen. Nu, met de 726's erin is ie binnen 5 minuten op stemming en blijft het ook.

Dan heb jij geluk gehad, want die verkoopt dus blijkbaar meer neppers dan echte 726'en. Of welke Hongkongse gast was dat?

Ik heb overal the real deal zitten, en nog wat 726'en op voorraad ook.

De VCO's zijn zeer snel stabiel en blijven dat ook heel lang.

Gelukkig is de betrouwbaarheid van 726'en hoog, want echt goedkoop zijn die jongens niet.

Eén van de redenen waarom ik dacht dat ik genept was is dat de ua726's er te mooi uitzien. Ik verwacht van iets wat al minstens 20 jaar oud is dat het er een beetje groezelig uitziet, maar deze dingen glimmen je tegemoet. Bovendien staat op de specsheet van Fairchild dat de leads (pootjes) verguld zouden zijn. Die van mij zijn gewoon zilver.

Weet iemand of je überhaupt kan zien of het een echte is of niet?

Wel, 25 $ voor twee, da's toch een koopje. En als ze goed werken, who cares of het echte zijn of niet ?

Zijn ze al uit productie? Zo ja kijk even naar de productiedatum die er op staat.
Staat er op als jaartal-maand, bijv. 9504 is april 1995, 0411 is november 2004

Er staat 0214 op. Lijkt me geen datum.

Ik heb nog wel een klein theorietje: Het planar proces waarmee deze chip wordt gemaakt is een patent van Fairchild. Die Chinezen hebben gewoon dat ding nagemaakt zonder iets aan licenties te betalen en kunnen 'm dus niet via de reguliere kanalen verkopen. Ze bedrukken ze gewoon met een Fairchild logo en verkopen via een grijs/zwart circuit alsof het oude voorraden zijn'. Het is niet ongebruikeliik dat er heel goed gemaakte namaak uit China komt. Maakt mij verder niet uit waar dat ding gemaakt is. It works and that's all that counts!

Volgens mij zijn degene die ik op reserve heb wel met vergulde pootjes. Niet dat dat nu zoveel uitmaakt op zich, werken is werken. :)

Als deze gegarandeerd werken, is het nog wel een boeiend adresje...

Hoeveel euro kost het nu om 2 van die dingen hier thuis te krijgen? Misschien bestel ik ook nog een extra voorraadje...

Op electronische onderdelen staat de datum er op als jaar en week.
0214 is de 14de week van het jaar 2.

Volgens mij zijn degene die ik op reserve heb wel met vergulde pootjes. Niet dat dat nu zoveel uitmaakt op zich, werken is werken. :)

Als deze gegarandeerd werken, is het nog wel een boeiend adresje...

Hoeveel euro kost het nu om 2 van die dingen hier thuis te krijgen? Misschien bestel ik ook nog een extra voorraadje...

Dat is nog het mooiste. De ebay prijs is inclusief verzending, wereldwijd. :mega:

Ik heb er in toaal zes besteld, (één voor elk van m'n 4 VCO's en twee reserve) en was in totaal €56,60 kwijt.

grrrretverdrrrrie wat een actie! :D

Ik denk dat ik ook maar eens moet gaan bestellen. Ik heb tig van die dingen in mijn modules zitten...

Kan je die kerel enkel via Paypal betalen of ook via IBAN BIC overschrijving?

grrrretverdrrrrie wat een actie! :D

Ik denk dat ik ook maar eens moet gaan bestellen. Ik heb tig van die dingen in mijn modules zitten...

Kan je die kerel enkel via Paypal betalen of ook via IBAN BIC overschrijving?
als je er twee hebt, dan is dat waarschijnlijk voldoende voor een flink aantal vco´s als reserve.
ze gaan zelden stuk.
en idd, groten kans dat ze zijn nagemaakt.
deden ze in china ook met de 5532, die gaan vaak zomaar stuk, en ruisen twintig keer zo hard als een 741
:mega:

'WE ONLY ACCEPT PAYPAL. HAVE A GOOD DAY!' :P

Zou je het geloven als ik je zeg dat ik de advertentie even niet in detail bekeken had? :o::D

Lange werkdag gehad, helemaal uitgeregend aan boord en dus futloos. Toch sorry voor de onnodige vraag.

@J.Baars: hmmmm nu doe je me twijfelen. Ik ben alleen een beetje bang dat ze later nog duurder worden. Hoewel, als ze ze toch namaken is dat ook geen kwestie. Dan hou ik het voorlopig bij mijn voorraadje echte. Ze gaan inderdaad quasi nooit stuk.

Back