camera + line in + recordingsoftware

Keybern

Ouwe rot
Hoi jongens en grietjes,

ik wil mijn studio uitbreiden met een camera die ik ergens in een hoekje wil ophangen, ofwel op een statief laat rusten.
De bedoeling is videoclips recorden om ze online te plaatsen (oa. youtube). HD is dus mooi meegenomen.

Hierbij wil ik echter de kwaliteit van mijn audio niet in gevaar brengen. Maw. ik wil mijn audio niet recorden via een mic aangesloten op de cam, wel via de line in van mijn externe soundcard waarop mijn enige synth aangesloten staat.
Terwijl zou ik ook graag softsynths recorden.

Nu had ik hier graag wat tips rond gehad.
Welke recordingsoftware raden jullie me aan? (zou het ook lukken met een DAW zoals Fruity Loops ?)
Waar moet ik op letten bij de aanschaf van een camera? (en zou ik gaan voor een uitgebreide webcam, een filmcamera, of een fototoestel die ook kan filmen ?)

Waar ik een broertje dood aan heb is out-of-sync audio. Dat wil ik ten alle koste vermijden.

Hallo,

Als het om youtube gaat is elke camera goed genoeg. ik zou op de camera opnemen met de ingebouwde microfoon als referentie maar die in je montage vervangen door audio die rechtstreeks van je daw komt.
Goedkope camera's met een externe line- of microfooningang vind je niet zo veel meer, dan moet je al een semi-professionele kopen.

Ik heb vroeger altijd met Premiere gewerkt maar werk nu met Edius.

ps: youtube genereert vaak zelf een vertraging tussen beeld en klank...

Tjek mijn Youtube filmpjes. Gemaakt met een Marskramer Huismerk HD video recorder van €69. Schiet gewoon op 1024px wat meer dan genoeg is voor youtube. Geluid nam ik altijd op in Garageband (Mac freeware) via een ECHO Audiofire geluidskaart. Daarna importeerde ik zowel audio als video in iMovie (mac) en zette de 2 synchroom met elkaar.

OP een pc zou ik waarschijnelijk Adobe Premiere gebruiken om audio video te syncen.

Via de Analog Resistance link hieronder kom je op mijn webpage waarop filmpjes staan.

wat is je budget?
Goh, ik heb reeds een fototoestel: Panasonic Lumix DMC-FS62. Deze kan filmen op max. 640x480 (vind ik zelf het absolute minimum) aan 30 fps. De file zelf is een .mov
Ik wil iets dat voldoet aan alle beschreven wensen, en dan kijk ik zelf wel of ik het te duur vind of niet.

Goedkope camera's met een externe line- of microfooningang vind je niet zo veel meer, dan moet je al een semi-professionele kopen.
Ik dacht eerder aan het omgekeerde: niet de audio recorden op mijn cam, wel de beelden real-time binnentrekken op mijn pc en er de audio bij recorden.
Gaat dat real-time versturen van video-beelden (zowat 'webcam' modus) met een gewone camera ?

ps: youtube genereert vaak zelf een vertraging tussen beeld en klank...
Dat zie je idd heel erg vaak... maar langs de andere kant heb je ook veel movies die er totaal geen last van hebben.
Dus het moet wel mogelijk zijn om dat probleem te omzeilen. Volgens mij door zelf je movie-bestand correct te converteren naar een youtube-vriendelijk formaat.

Daarna importeerde ik zowel audio als video in iMovie (mac) en zette de 2 synchroom met elkaar.
Is dat manueel syncen van audio met video niet erg omslachtig ? Ik zie er eerlijk gezegd wel een beetje tegen op, maar heb er absoluut geen ervaring mee.
Ik zie het momenteel in als heuse acrobatische toeren om 2 knopjes tegelijkertijd proberen in te duwen (op pc en op cam) en dan hopen dat er niet teveel tijd tussen zit.
En dan daarna nog knip en plak werk... :-S

Ik wil echt vlot kunnen recorden. Knopje aan en hupsakee.
Ik denk dat ik dan eerder naar een kwalitatieve webcam moet beginnen uitkijken. (heb er al eentje maar die is echt rommel)

Goh, ik heb reeds een fototoestel: Panasonic Lumix DMC-FS62. Deze kan filmen op max. 640x480 (vind ik zelf het absolute minimum) aan 30 fps. De file zelf is een .mov
Ik wil iets dat voldoet aan alle beschreven wensen, en dan kijk ik zelf wel of ik het te duur vind of niet.

640x480 @ 30 fps is wel zo'n beetje het kleinste wat camera's doen en een VGA formaat op Amerikaanse snelheid. Een .mov is geen codec. Quicktime is een wrapper, geen beeldformaat of compressie. Waarschijnlijk is 't MPEG1 wat er uit je camera komt. Het hangt er een beetje vanaf wat voor resultaat je voor ogen hebt. Er zijn camera's in alle prijsklasses te vinden, van 10 euro voor een webcam tot 250.000 voor een 4k 10 bit camera en alles er tussen. het enige verschil is de kwaliteit van het opgenomen beeld.

Ik dacht eerder aan het omgekeerde: niet de audio recorden op mijn cam, wel de beelden real-time binnentrekken op mijn pc en er de audio bij recorden.
Gaat dat real-time versturen van video-beelden (zowat 'webcam' modus) met een gewone camera ?

Waarom zou je niet meteen 't audio ook opnemen op je computer?
Dat scheelt een hoop compressie

Is dat manueel syncen van audio met video niet erg omslachtig ? Ik zie er eerlijk gezegd wel een beetje tegen op, maar heb er absoluut geen ervaring mee.
Ik zie het momenteel in als heuse acrobatische toeren om 2 knopjes tegelijkertijd proberen in te duwen (op pc en op cam) en dan hopen dat er niet teveel tijd tussen zit.
En dan daarna nog knip en plak werk... :-S

Is heel makkelijk hoor, als je maar een "referentie" opneemt. Dus een kort geluid op een korte beweging in beeld. Bijvoorbeeld even met je handen klappen of met je vinger een knop indrukken op een drumcomputer. Als je dit opneemt in zowel beeld als geluid kan je die vrij simpel gelijk leggen in een video montage programma.

Ik wil echt vlot kunnen recorden. Knopje aan en hupsakee.
Ik denk dat ik dan eerder naar een kwalitatieve webcam moet beginnen uitkijken. (heb er al eentje maar die is echt rommel)

Je kan ook een fototoestel nemen maar die moet dan wel USB 2 of Firewire uit hebben anders is de data-rate te laag om video en audio direct uit te sturen naar je computer. Sommigen hebben zelfs nog een "oude" video uitgang.

Waarom zou je niet meteen 't audio ook opnemen op je computer?
Dat scheelt een hoop compressie
Ja, ik bedoel: real-time video capturen van cam naar pc en er tegelijkertijd ook real-time de audio van mijn pc bij recorden. In één slag.

Heb iets gelezen omtrent een USB audio grabber of een video-capturing kaart voor mijn pc. Mijn Lumix heeft volgens mij maar 1 uitgang: usb 2.0.
Kan het dan niet puur software-matig via de bestaande usb-aansluiting ?
Iets dat je digicam in een webcam omzet waarlangs je meteen ook kan recorden ?

Quicktime is een wrapper, geen beeldformaat of compressie. Waarschijnlijk is 't MPEG1 wat er uit je camera komt. Het hangt er een beetje vanaf wat voor resultaat je voor ogen hebt.
Dat baart me ook zorgen. Die onduidelijkheid omtrent de gebruikte compressie.
Ik wil iets youtube-vriendelijks zodat ik zelf niet te veel meer moet converteren en dus mijn kwaliteit zo optimaal kan houden.

Als je echt hoge kwaliteit wilt, zou ik geen youtube nemen, maar vimeo. Veel strakker beeld en mooier geluid naar mijn mening.

Verder zou ik mijn camera niet uitkiezen op welk formaat de camera uitspuugd. Je moet namelijk dat formaat toch op je computer 'inlezen' en synchroon zetten met je audio, waarna je het opnieuw moet opslaan als een video-bestand. Als je dat bestand dan een beetje gunstig kiest, zodat er door youtube of vimeo niet teveel meer gecompressed hoeft te worden, dan behoudt je de hoogste (online) kwaliteit denk ik.

Daarnaast kan je de file voor jezelf natuurlijk altijd nog lossless opslaan, zodat je zelf altijd nog een HQ-file hebt.

De tijd van de audio en video blijft gelijk, wat ik meestal doe is ff een toets (korte synth sound) aansla waarvan ik dan zowel de audio als de video opneem en daarna (5sec later) op start druk op mijn sequencer en dan de boel begint op te nemen wat ik . Later knip ik dat stukje er weer af. Tis jammer dat je helemaal in Leuven woont want anders had ik gezegd, kom even voor een uurtje langs, zolang duurt het namelijk voor mij om een filmpje te maken en online te zetten. ;)

...

Dit is wat ik bedoelde: je neemt je audio op, rechtstreeks van je daw maar ook via de mic van je camera. Met je montagesoftware vervang je de klank van de microfoon door de klank van je daw-opname. dat is niet zo omslachtig.

Dit is wat ik bedoelde: je neemt je audio op, rechtstreeks van je daw maar ook via de mic van je camera. Met je montagesoftware vervang je de klank van de microfoon door de klank van je daw-opname. dat is niet zo omslachtig.
dat blijft een manuele tussenkomst. Of is de software intelligent genoeg om het geluid van de mic te matchen aan het geluid van de DAW en dan beiden simpelweg te swappen en automatisch te syncen ?
(heb geen ervaring met montagesoftware)

Ik had graag een real-time capturing gehad van
- video uit mijn cam
- audio uit mijn daw
in sync.

Of je koopt een conceptronic HDD recorder...
hang je zo aan je mixer.. voor de audio.. en aan je
vj-pc / camera voor de video..

Ben je rond de 200euro kwijt.. maar geen gedoe met pc's die vastlopen.. of traagheid.. uit sync problemen..

werkt hier prima....

Ik heb een firewire video capture kaart gekocht voor 90 euro 2e hands,
Datavideo DAC 100
Daar hang ik mijn oude video 8 camera aan (paar tientjes op mp) en de audio rechtstreeks uit de mixer/pc. Alles capturen in adobe premiere elements (75 euro) en converten naar een youtube vriendelijk formaat.
http://www.comcom.nl/p/adobe/videosoftware/65045809/premiere_elements_v8

Als je camera een analoog video uit heeft maakt het niet uit wat z'n framerate is, dat bepaalt dan de software via de videocapture kaart. En die kan je meestal zelf aanpassen.

Nog wat gevonden:
mac only: http://www.feedback.nl/computer-video/blackmagic/video-recorder

Zoals eerder gezegd doe ik het ook:

1. synth filmpje opnemen met camera
2. synth audio opnemen met pc (audacity)
3. vervang audio van synthfilmpje met synth audio uit pc.

Met Sony Videocapture 6.0 (part of Sony Vegas) schijn je zelf de audio- en video-stream apart te kunnen selecteren. Syncen doet ie, als het goed is, vanzelf.

Maar dan moet mijn cam wel in staat zijn te streamen...

Ik gebruik gewoon windows movie maker, kun je ook de audio van je opgenomen filmpje verwijderen en er iets anders onder plakken. Of bedoelde je dat niet?

Ik gebruik gewoon windows movie maker, kun je ook de audio van je opgenomen filmpje verwijderen en er iets anders onder plakken. Of bedoelde je dat niet?
Nee dat bedoelde ik niet.
Lees mijn vorige posts: real-time !

Even voor de duidelijkheid: synchrone audio is de audio die direct op de camera wordt opgenomen (met de camera mic), niet synchrone audio is audio die niet direct op de camera is opgenomen (maar eventueel wel exact gelijk is aan de handelingen in beeld, dus bijvoorbeeld opgenomen met een harddisk recorder die tegelijk met de camera loopt).

Als je niet synchroon audio opneemt terwijl de camera wel loopt, kun je de audio later sync leggen door voor iedere take iets te gebruiken wat op een clapper board lijkt. Meestal volstaat een klap in je handen voor de lens en bij de mic prima.
Je kunt ook achteraf in de montage audio prima sync leggen, ik doe dat altijd met edit markers. Je zet een marker in de niet synchrone audio track op bijvoorbeeld de eerste snare drum, en doet hetzelfde in de synchrone audio die van de camera komt. Als het dan allemaal sync ligt, kun je het synchrone audio van de camera vervangen door het niet synchrone audio uit je daw. Voor videoclips is dit de meestgebruikte manier: tapeje met het liedje dat op de set speelt, en de artiest zingt met de band mee. Dan is in beeld de zang van de artiest synchroon met het nummer, en kun je de audio vervangen door een goede kwaliteit audio.
Ik heb zo zelfs zonder problemen zgn. multicam edits gemaakt van studio opnames die in werkelijkheid met maar 1 camera verspreidt over meerdere dagen zijn opgenomen.
Misschien vergis ik me maar montage software die audio 'vanzelf' synced ken ik niet, hoewel het technisch wel zou moeten kunnen. Ik gebruik Final Cut Pro en daar kan dat in ieder geval niet 'vanzelf'. Het is niet moeilijk, maar 'vanzelf' gaat het zeker niet.

Laatst gewijzigd:
Ja, ik bedoel: real-time video capturen van cam naar pc en er tegelijkertijd ook real-time de audio van mijn pc bij recorden. In één slag.

Heb iets gelezen omtrent een USB audio grabber of een video-capturing kaart voor mijn pc. Mijn Lumix heeft volgens mij maar 1 uitgang: usb 2.0.
Kan het dan niet puur software-matig via de bestaande usb-aansluiting ?
Iets dat je digicam in een webcam omzet waarlangs je meteen ook kan recorden ?

Dat baart me ook zorgen. Die onduidelijkheid omtrent de gebruikte compressie.
Ik wil iets youtube-vriendelijks zodat ik zelf niet te veel meer moet converteren en dus mijn kwaliteit zo optimaal kan houden.

Als je een video kaart hebt met een video- en een audioinput kan je prima beiden tegelijk opnemen zonder dat je achteraf er nog mee moet knutselen.
Je gaat wel richting de wat meer pro opzet en zal je dus wat tijd moeten investeren in het leren van de manier waarom dit goed gaat.

Compressie moet je je niet druk om maken. Hoe beter je opneemt des te beter wordt het eindresultaat. YouTube gebruikte Mpeg1 en heeft daar nu Flash 9 video aan toegevoegd (h264).
In de regel geldt, neemt groter op dan wat je eindresultaat moet zijn.

als je allebei tegelijk op je compu opneemt hoef je niks meer te syncen achteraf

dat blijft een manuele tussenkomst. Of is de software intelligent genoeg om het geluid van de mic te matchen aan het geluid van de DAW en dan beiden simpelweg te swappen en automatisch te syncen ?
(heb geen ervaring met montagesoftware)

Ik had graag een real-time capturing gehad van
- video uit mijn cam
- audio uit mijn daw
in sync.

de hardware synct de boel. audio en video starten gelijk en lopen daarna onafhankelijk aan de klok van de compu. als je beide signalen (audio & video) tegelijk opneemt is 't altijd sync. maar je moet dan wel audio en video opnemen in een video editing app. je kan niet tegelijk in een DAW en een video app opnemen (tenminste dat kan vast wel maar ik zie niet in waarom je dat zou willen als beiden op dezelfde compu draaien...

Ik heb een firewire video capture kaart gekocht voor 90 euro 2e hands,
Datavideo DAC 100
Daar hang ik mijn oude video 8 camera aan (paar tientjes op mp) en de audio rechtstreeks uit de mixer/pc. Alles capturen in adobe premiere elements (75 euro) en converten naar een youtube vriendelijk formaat.
http://www.comcom.nl/p/adobe/videosoftware/65045809/premiere_elements_v8

Als je camera een analoog video uit heeft maakt het niet uit wat z'n framerate is, dat bepaalt dan de software via de videocapture kaart. En die kan je meestal zelf aanpassen.

Nog wat gevonden:
mac only: http://www.feedback.nl/computer-video/blackmagic/video-recorder

een video 8 camera met een firewire uitgang?

natuurlijk maakt de framerate uit. als de camera halverwege het schrijven van een beeld is en de computer begint met een nieuw beeld opnemen loopt 't echt niet goed hoor... dan krijg je van die zwarte balken in je beeld.
alsof 2 platen niet gelijk lopen.

Nee dat bedoelde ik niet.
Lees mijn vorige posts: real-time !

alles in een video editing programma opnemen (windows: AVID of Premiere, mac: AVID, FCP)

Misschien vergis ik me maar montage software die audio 'vanzelf' synced ken ik niet, hoewel het technisch wel zou moeten kunnen. Ik gebruik Final Cut Pro en daar kan dat in ieder geval niet 'vanzelf'. Het is niet moeilijk, maar 'vanzelf' gaat het zeker niet.

je kan in AVID (en vast in FCP ook) syncen op tijdcode. dat gaat vrij automatisch. maar, hoef ik jou niet te vertellen, om die tijdcode in je materiaal te krijgen zal je behoorlijk wat geld moeten uitgeven...

Back