Device maps in Cubase voor meerdere instanties van dezelfde synth

musicheaven

Ouwe rot
Ik heb een aantal device maps gemaakt in cubase 5 voor oa mijn microwave xt, q, fs1r en die mooi uitgewerkt. werkt allemaal perfect.

Voor mijn kurzweil k2661 heb ik dat ook gedaan, ik wil nu echter verschillende instanties (lees op verschillende midikanalen en audiokanalen) van mijn kurzweil kunnen gebruiken als external instrument. Nu kan ik de kurzweil slechts als 1 enkel external instrument gebruiken.

Hoe moet ik dat doen? is dat bij het aanmaken een setting bij die midikanalen? of gaat het gewoonweg niet met external instruments en moet ik dat gewoon via midi-send doen? ik vind dit niet in de uitgebreide handleiding van cubase.

ik wil dus bv 4 kanalen van mijn k2661 kunnen aanspreken als external instrument (de audio-kanalen zet ik NIET vast in external instr, die wijs ik nog manueel toe, want die veranderen soms in mijn patchbay en dit is anders niet mogelijk in cubase... maar de midikanalen en de latency etc wil ik vast kunnen zetten)..

weet niemand dit?

is dus niet gewoon aanmaken van device maps, is verschillende instanties van zelfde synth als external instrument waarover mijn vraag gaat

ik ben bang dat ik je verkeerd begrijp....
Wat jij wil, doe je dat niet door op een ander midi-spoor als uitgang je device en vervolgens in de inspector een ander midikanaal te selecteren ? Device openen en gaan.

Zo doe ik dat iig....

external instruments werken alleen op poort basis en niet op midikanaal
dus een synth multi timbraal gebruiken zoals jij dat wilt gaat niet
kan alleen als je werkt met VST instruments, maar dan krijg je weer apart midi en audio kanalen
dit is werkelijk een gemiste kans bij Steinberg :kont:

external instruments werken alleen op poort basis en niet op midikanaal
dus een synth multi timbraal gebruiken zoals jij dat wilt gaat niet
kan alleen als je werkt met VST instruments, maar dan krijg je weer apart midi en audio kanalen
dit is werkelijk een gemiste kans bij Steinberg :kont:

dus het gaat gewoonweg niet? wat is dat nu belachelijk van steinberg!!

dus als ik het goed begrijp kan ik met external instruments niet bijvoorbeeld twee midikanalen (en dus bijvoorbeeld twee verschillende geluiden) van een external instrument aanspreken?

Wat jij wil, doe je dat niet door op een ander midi-spoor als uitgang je device en vervolgens in de inspector een ander midikanaal te selecteren ? Device openen en gaan.

==>> zo zou dat wel gaan, maar dan ben ik toch niet bezig met external instruments (met bijkomende gemak van standaard latency instellingen en dat alle knoppen gemapt zijn) maar gewoon met standaard midikanalen? zo kan het uiteraard wel, dat weet ik wel, maar zou het stom vinden mocht mijn eerste keuze (twee instanties van een external instrument) niet mogelijk zijn..

NOG IEMAND HIER ERVARING MEE?

dus als ik het goed begrijp kan ik met external instruments niet bijvoorbeeld twee midikanalen (en dus bijvoorbeeld twee verschillende geluiden) van een external instrument aanspreken?

lees het steinberg forum maar, hier zijn al vele over gestruikeld :stupid

Sorry, ik had inderdaad een beetje over dat external instruments heen gelezen.
Dat gebruik ik niet, maar dan vooral omdat je dan ook per instrument een audio-in kwijt bent.

ik begrijp je denk ik ook verkeerd.

een external instrument kan tot 16 midi kanalen aansturen. Je moet alleen de external instrument in een vsti slot laden. Als je in de device map gewoon aangegeven hebt welke midi kanalen die moet supporten dan werkt dat gewoon. (check bijvoorbeeld pagina 30 van de midi devices manual van cubase 4 (5 heb ik niet bij de hand nu), daar staat een voorbeeld van hoe je panels beschikbaar maakt in elk midi channel).

je kunt zelfs op 1 map meerdere knoppen zetten die over verschillende midi kanalen settings uitzenden. Dit principe heb ik bijvoorbeeld gebruikt bij de device map die ik gemaakt heb voor de vsynth XT waarin ik op 2 channels double byte sysex signalen doorstuurde.

Maar als je het simpel wilt houden maak je gewoon 1 cc panel, en die map je naar alle kanalen die je wilt gebruiken zoals beschreven in de midi devices manual.

wat inderdaad niet werkt is als je external instruments aanmaakt als instrument track, dan kun je inderdaad maar 1 instantie gebruiken op 1 kanaal.

edit: alhoewel ik nu wel ga twijfelen :D, ik zal het morgen eens nakijken of dat nog steeds zo werkt onder cubase 5.

de bedoeling is niet dat ik met 1 device map over verschillende midikanalen stuur (over 1 kanaal is genoeg)

de bedoeling is wel dat ik bv: ik heb een kurzweil k2661 synth (om verwarring voor late binnenkomers te vermijden: een externe hardware synth) en daarvoor wil ik bv maken

kurzweil deel1: op midikanaal 1 stuur ik bv mijn midinoten naar strijkers uit naar de kurzweil
kurzweil deel 2: op midikanaal 2 stuur ik bv de midinoten voor mijn bas uit naar de kurzweil

===> ik kan dat uiteraard gewoon doen via midikanalen uitzenden (en dan bv midichannel 1 en midichannel 2 uitsturen naar de kurzweil), maar dan ben ik toch niet meer echt bezig met external instruments maar met rauwe midikanalen of vergis ik me hierin?

Dat gebruik ik niet, maar dan vooral omdat je dan ook per instrument een audio-in kwijt bent.
hoeft toch niet? indien je geen vast audiokanaal toewijst aan je external instrument kan je dit toch nog zelf kiezen.;of is het dit niet dat je bedoelt?

wat inderdaad niet werkt is als je external instruments aanmaakt als instrument track, dan kun je inderdaad maar 1 instantie gebruiken op 1 kanaal.
==> dat doe ik inderdaad, vandaar dat ik DENK dat het handiger is bv een kurzweil1 external instrument en kurzweil2 external instrument aan te maken en de kurzweil 1 op midikanaal 1 te laten werken en de kurzweil 2 als midikanaal2. En ik wijs geen standaard audiokanalen toe aan mijn ext instr, dus dat probleem heb ik niet..

==>> of is er een veel simpeldere oplossing voor het probleem?

een external instrument kan tot 16 midi kanalen aansturen. Je moet alleen de external instrument in een vsti slot laden. Als je in de device map gewoon aangegeven hebt welke midi kanalen die moet supporten dan werkt dat gewoon. (check bijvoorbeeld pagina 30 van de midi devices manual van cubase 4 (5 heb ik niet bij de hand nu), daar staat een voorbeeld van hoe je panels beschikbaar maakt in elk midi channel).
misschien is dit de oplossing, kprobeer het direct eens uit

het mooie van instrument tracks is dat midi en audio ge-integreerd zijn in 1 track (stuur midi uit, hoor audio)
maar door de kromme implementatie van steinberg is dat voordeel grotendeels weer om zeep geholpen

het mooie van instrument tracks is dat midi en audio ge-integreerd zijn in 1 track (stuur midi uit, hoor audio)
maar door de kromme implementatie van steinberg is dat voordeel grotendeels weer om zeep geholpen

ik zie dat echt compleet anders :)

bij vsti slot external instruments is de audio nog steeds geintegreerd namelijk.

instrument tracks vind ik met name gericht op niet multitimbrale synths (vst of hardware synths). Het is zeker bij vst's die meerdere midichannels ondersteunen (zoals kontakt, omnisphere etc.) onverstandig om die als instrument channels in te stellen. Dat kost alleen maar CPU en gaat in tegen de gedachte van hoe je met multitimbrale synths moet omgaan.

instrument tracks zijn met name handig bij het browsen door presets en direct de bijbehorende synth in een slot laden. Maar dat is een hele andere discussie natuurlijk.

voor monotimbrale vsts ben ik akkoord, maar voor hardware synths vind ik dit niet noodzakelijk een voordeel; soms neem ik graag eerst mijn audio op in cubase en stoor het me niet dat er een audio en midichannel naast elkaar staan.

instrument tracks vind ik met name gericht op niet multitimbrale synths (vst of hardware synths). Het is zeker bij vst's die meerdere midichannels ondersteunen (zoals kontakt, omnisphere etc.) onverstandig om die als instrument channels in te stellen. Dat kost alleen maar CPU en gaat in tegen de gedachte van hoe je met multitimbrale synths moet omgaan.
volledig mee akkoord, dan werk ik toch nog altijd met midichannels in zo'n geval

instrument tracks zijn met name handig bij het browsen door presets en direct de bijbehorende synth in een slot laden. Maar dat is een hele andere discussie natuurlijk.
mee akkoord, maar door de brakke inplementatie die ik dat dan niet me multitimbrale synths

dit is hoe ik het voorlopig voor mijn HARDWARE synths heb opgelost; eigenlijk op de manier van de jaren stillekes

heb gewoon standaard template gemaakt voor als ik een project start en daar voor elke synth een midichannel aangemaakt die naar de betreffende synth wordt gestuurd en bijhorend het audiochannel waarop die binnenkomt. Behalve dat midi dan niet direct audio wordt op het zelfde kanaal heb ik dan alle voordelen van instr tracks: doordat ik eerst in extern instr device maps heb aangemaakt, kan ik ook lekker browsen door presets en editen. Of zie ik iets over het hoofd?

Het nut van EXTERNE MULTITIMBRALE HARDWARE SYNTHS gebruiken via instrument tracks ontgaat me volledig, of ligt het aan mij? ik heb er nog steeds geen oplossing voor gevonden om ze zo te gebruiken...

edit: alhoewel ik nu wel ga twijfelen :D, ik zal het morgen eens nakijken of dat nog steeds zo werkt onder cubase 5.
Nadat ik begon te twijfelen door de stelligheid van een aantal hier heb ik het toch maar even getest :D. Het werkt onder cubase 5 nog steeds zo dus.

ik heb een midi device panel gemaakt als test met cutoff CC 74, deze toegekend aan channel 1 tot en met 4 (kan ook wel tot 16 natuurlijk). In de external instrument aangegeven dat ik 3 stereo outs wilde gebruiken (die ik intern in de synth route naar de midi kanalen uiteraard.

Daarna de nieuwe external instrument met de device map geladen in een vsti slot en 4 midi kanalen aangemaakt met dat external instrument (kanaal 1-4). Werkte in 1 keer, op meerdere stereo kanalen kwam alles netjes latency compensated binnen en de editor werkte op alle 4 de kanalen.

dus samenvattend:
- 1 midi device panel met CC's kunnen werken op meerdere midi kanalen (mits je de channel parameter gebruikt bij de control die je maakt (zie manual))
- je kunt aangeven welke midi kanalen er moeten werken met het panel (of subnode panels).
- Je kunt meerdere outputs definieren, dus je bent niet gebonden aan 1 stereo output.
- Werkt prima zolang je gewoon vsti slots gebruikt (wat the way to go is voor dit soort toepassingen).

dank je quifster!

heldere en duidelijke uitleg.

toch blijf ik het stom vinden dat dit via vstislots moet (in dit specifieke geval) en niet via instrument channels, want dan gaat dit volgens mij gewoon niet.

stom van steinberg

het slaat ook nergens op die beperking, ik wil mijn hardware net zo kunnen benaderen als een vsti-instrument in een instrument track, maar dit kan niet. :stupid

Back