Breathcontroller

Bergen

Ouwe rot
Op mijn Yamaha TX81z wil ik misschien een breathcontroller gebruiken, lijkt me voor de lol alleen al de moeite waard! 8D Maar ik vroeg me af of er hier mensen zijn die dit hebben (gehad) en hoe zijn de ervaringen?
Het lijkt me dat je er wel creatieve dingen mee kunt doen of valt dat wel tegen?

Iemand een voorbeeld (mp3) waarin ie een BC heeft gebruikt??

Ik kom als ik zo even rondkijk een aantal verschillende varianten tegen zoals deze Akai EWI4000S, Casio DH-100, deze Eigenharp (?), deze Yamaha en zo te zien heb je hiermee nieteens een tx81z nodig :D

Ik heb een breathcontroller, helemaal te gek wat betreft expressiviteit. Ik gebruik zo'n "deze yamaha" aangesloten op een yamaha EX5, vooral ism analoge sounds, gerout op het filter en VCA. Je kunt dan van warm en zacht tot snijdend en aan de pijngrens gaan in een oogwenk, en het ook nog goed en nauwkeurig doseren. Doordat ik verder gewoon op toetsen speel hoef ik geen andere speeltechniek te leren. Als je beter blokfluit, trompet of saxofoon speelt dan toetsen is de Akai EWI of de Yamaha WX een goed alternatief, anders zou ik hier niet aan beginnen en gewoon voor een "deze yamaha" gaan. De WT11 van Yamaha is een module die verkocht werd voor gebruik samen met een WX11, en is intern hetzelfde als een TX81Z plus wat effecten. Je kunt dus best leuke dingen hiermee doen, maar een goede analoge bak is ook zeker niet verkeerd. Ikzelf prefereer (virtueel) analoog boven de TX81z omdat het sneller en makkelijker te programmeren is. En anders is er nog een DX7...
Enige probleem dat je hebt is dat een breathcontroller niet direct in de TX past. En ik zou niet zo'n doosje kopen als je daar ruim 200 euro voor moet betalen. Koop dan gewoon een DX7, krijg je ook geen spijt van. Volgens mij had Anatek ook van die doosjes, en dan een heel stuk goedkoper.
Voor geluidsfragmenten, check eens youtube op Michael Brecker en EWI.

Ik heb er nog eentje gebruikt meer dan 20 jaar geleden
Het was niet veel bijzonder
Ik dacht een bc3 op m'n yamaha V50, naast de hoofdtelefoon aansluiting op de voorkant zit een bc aansluiting
Het zat in een mooi zilverkleurig zakje.
Leuk ipv aftertouch :geslaagd:

Moet er speciaal een BreathController op aangesloten worden?, Of kan je ook met een headset met 3.5mm ingang aan de slag?

nope, je hebt echt zo'n BC ding nodig.....

Hier is een mooi voorbeeld. Met een keyboard en een BC3 kun je eigenlijk hetzelfde bereiken.

@Vic: Dit is niet echt te doen met aftertouch.

Laatst gewijzigd:
Even een correctie, het was een bc1

Zo'n ding

yamaha_bc1.jpg

Dacht werkten ook op de dx7, dx100 etc

Ik heb in 84 een DX7 met BC-1 aangeschaft. Ik heb het enkele malen gebruikt maar al gauw bleek deze '1'-versie niet echt handig in gebruik. Als je te veel kracht zette, floepte het ding al gauw uit je bek. Een ander probleem dat ik had, was dat je met je tanden vrij hard op het mondstuk ging bijten (om het wegfloepen te vermijden), waardoor ik er gewoonweg tandpijn van ging krijgen.

Deze negatieve ervaringen waren wel voor de BC-1. Ik denk wel dat de BC-3 een heel ander verhaal is, maar daar heb ik geen ervaring mee.

:doei:

Op mijn Yamaha TX81z wil ik misschien een breathcontroller gebruiken

Volgens mij hebben de tx en tg serie geen BC aansluiting ?

Back