betere verkooppunten

Daeronb

Nieuwkomer
Ey synthers,
Ik ben van plan binnenkort nieuwe monitors te gaan kopen. Mijn budget hiervoor is 900euro (voor een setje). Na veel rond te hebben gelezen op verschillende fora. Heb ik begrepen dat het simpelweg het beste is om naar een van de betere verkooppunten toe te gaan en monitors zelf te beluisteren.
Mijn eerste vraag: Is er ergens in de buurt van amsterdam (randstad in ieder geval) een goede zaak met een grote keuze aan monitors die ik kan beluisteren?

Verder heb ik honderden keren gelezen dat het geluid dat je uit je monitors haalt mede bepaald wordt de de akoestiek van de ruimte waarin ze komen te staan. Maar houd dit volgens de zelfde logica dan ook niet in dat beluisteren in een winkel niet veel zin heeft omdat de akoestiek daar anders is dan in mijn ruimte?

En als laatste, ik ga het toch nog maar even proberen ;) : iemand nog tips voor bepaalde monitors in deze prijsklasse? monitors die ik zeker uit moet proberen? Ik produceer techno en hardstyle. Misschien dat dat nog invloed heeft op mijn monitor keuze met betrekking tot bass respons?

ik hoor graag van jullie!

In amsterdam weet ik het eigenlijk niet. Bax-shop heeft een heel groot aanbod in Monitoren(Vandaag 10% korting trouwens!) Als je budget €900 is zou ik voor een setje KRK's gaan. Vaak erg goede kwaliteit!

Focal CMS50! No brainer!

Mooi setje idd, alleen een beetje lastig het sublaag te horen op een 5-incher. cms65 zou dan al meer uitkomst bieden en/of een subwoofertje erbij, al wordt het dan weer duurder.

Bij de Frietbek in Utrecht kun je best wat monitors naast elkaar luisteren trouwens.

Maar heb je ook al in het monitortopic gekeken? Het beste kun je je vraag ook daar in posten en geen apart topic aanmaken.:smeris:

Als je toch geld uit gaat geven. Koop dan een Dynaudio Bm5 setje. Kost je 450 per stuk.

Dan heb je echt wat moois!

Heb zelf krk vxt4's. aangezien ik toen niet meer plek had. De bm5a's klonken net even wat opener.

MOet zeggen de vxt 4's zijn ook echt fijne boxen.

Alleen vxt 4 betaal je nu 500 euro voor bijv. dynaudio 900.

Deze vind ik ook de moeite van 't overwegen waard (2 tientjes boven je budget, maarre... :) )

Yo!
tnx voor alle replies!

Focal CMS50 had ik nog nooit van gehoord, maar hier wordt ie in 5 posts al 2 keer aanbevolen, dus die ga ik dan zeker ff bekijken.

Ik heb mijn budget in de tussentijd wat kunnen oprekken tot 1100 euro (dag nokia n900!!). Maar ben alleen van plan deze extra 200 erbij te leggen als het echt een onwijze verbetering in geluid blijkt. Verder moet ik tijdelijk gebruik maken van de zolder voor alle muziek gerelateerde dingen. dat betekend aan beide kanten schuine daken. Geen geluidsbehandelde kamer dus.

Verder heb ik inderdaad ook al gedacht aan de genelecs, en dan zelfs de 8040. Ik heb alleen begrepen dat de bass respons hiervan nogal te wensen overlaat. een sub wordt hierbij in ieder geval veel aanbevolen. Nou ben ik voornamelijk bezig met house/techno en wil dus vooral dat de bass goed overkomt... ik ben bang dat dat bij de genelecs dus niet het geval is? en ik heb dus geen budget meer over voor subs. En daarbij betaal ik wel 400 extra in verhouding met de meeste andere 6,5"-ers.

Laatst gewijzigd:
ik zie trouwens dat veel van jullie op de propper komen met monitors die een 4-5 inch woofer hebben (krk. focals, 8030). Is hier een reden voor? zijn 6,5 inchers in dit prijs segment kwalitatief niet goed genoeg?

Laatst gewijzigd:
5'' is wat klein, met als gevolg dat het freq. bereik niet zo groot is.Wel werkt een 5'' goed in een kleinere ruimte. Een woofer erbij is wel te adviseren, aangezien je echt wel een hoop laag gaat missen. Bij 8'' vind je vaak een dip in het mid. Opzich ook wel logisch natuurlijk, Ik denk daarom dat voor de meeste mensen hier 6''/6.5'' een mooie maat is en dan evt een woofer erbij om dat echte sublaag mee te pakken. 2x 8'' en woofer in een ruimte tot 5m x 6m vind ik persoonlijk echt een overkill en word een beetje oncontroleerbaar. Ik zou kijken (met het budget wat je hebt) naar een 6'' of je moet echt een kast van een studio hebben. en dan evt later nog een woofer erbij te halen. Een goede koptelefoon zou het gat even kunnen vullen, DT990 ofzo.

...
Verder heb ik inderdaad ook al gedacht aan de genelecs, en dan zelfs de 8040. Ik heb alleen begrepen dat de bass respons hiervan nogal te wensen overlaat. een sub wordt hierbij in ieder geval veel aanbevolen. ..

Mwoah..'t Is maar wat je wil/gewend bent.. Heb de 8020's een keer bij i4 gehoord en stond ervan te kijken toen gezegd werd dat er geen subje bij stond.. :P
MAAR dat vond IK dus..

Hier kan eigenlijk geen discussie over zijn.

Dynaudio klaar :P

Heb zelf BM6a mk2's gehad. Verre van natuurgetrouw! Rare dip in het laag-mid.
Ben zelf echt zeer tevreden over m'n foacal cms65's. Grote verbetering t.o.v. mijn bm6a mk2's..

Zo zie je maar weer....monitors moet je horen...

De focals krijgen echter wel erg goede reviews door de pers en hebben de MIPA award gewonnen op de laatste messe voor beste monitors. Die jury acht ik tevens ook erg kundig. De prijs is erg schappelijk voor de te verkijgen kwaliteit.

Verder heb ik honderden keren gelezen dat het geluid dat je uit je monitors haalt mede bepaald wordt de de akoestiek van de ruimte waarin ze komen te staan. Maar houd dit volgens de zelfde logica dan ook niet in dat beluisteren in een winkel niet veel zin heeft omdat de akoestiek daar anders is dan in mijn ruimte?

Hier ben ik het zeker wel mee eens, ik zit zelf in een relatief kleine ruimte thuis en luisterde af in een grote ruimte. Toen had ik het idee dat ik wat laag miste, maar nu thuis is het prima (in ieder geval een heel stuk beter) en goed genoeg voor mijn gebruik. Wel kun je het verschil horen tussen bagger en goed. Maar ze kunnen totaal anders klinken als je thuis bent. Ik zou dus zelf goed reviews lezen en dan ook gaan luisteren, of toch beter eerst anders om. Dan ben je in ieder geval niet bevooroordeeld.

ik zou iig een keer langs midi-amsterdam gaan, relaxte sfeer, best veel monitors. Zit op de overtoom. Voor de rest kan ik eigenlijk niks aanraden in A'dam.

Ik ken een beginnend iemand die een mooie synth wilde, ging weg met een little phatty.. nooit gebruikt natuurlijk.. Maar nu staat ie wel hier.. zo goed als nieuw ;)

Bax heeft veel, maar is zoo veeeeeeerrrrr..Ik heb mn Ultrasone Pro 750 daar gekocht, erg goede service daar! (online gekocht)

En ik heb de dyn's van hem gekocht :okdan: En vind het nog steeds geweldig speakers. Natuurlijk het kan beter, maar ook zeker slechter.

Heb zelf BM6a mk2's gehad. Verre van natuurgetrouw! Rare dip in het laag-mid.
Ben zelf echt zeer tevreden over m'n foacal cms65's. Grote verbetering t.o.v. mijn bm6a mk2's..

Zo zie je maar weer....monitors moet je horen...

De focals krijgen echter wel erg goede reviews door de pers en hebben de MIPA award gewonnen op de laatste messe voor beste monitors. Die jury acht ik tevens ook erg kundig. De prijs is erg schappelijk voor de te verkijgen kwaliteit.

Als je toch nog wat laagweergave wilt op een relatief kleine monitor: Genelec.

Is, zoals altijd, persoonlijk.......... een 8030a kan kwa laag gewoon goed mee met veel monitors met 6 en 6.5 Inch woofertjes.
Dynaudio doet mij ook HELEMAAL niks, maar anderen juist weer wel. Aan monitor smaak is simpelweg geen touw vast te knopen.

Mwoah..'t Is maar wat je wil/gewend bent.. Heb de 8020's een keer bij i4 gehoord en stond ervan te kijken toen gezegd werd dat er geen subje bij stond.. :P
MAAR dat vond IK dus..

ik heb de 8040's en ik heb met de dip switches aan de achterkant het laag wat terug gebracht omdat het in mijn home studio anders teveel wordt. Deze speakers hebben echt geen gebrek aan laag en klinken geweldig. Zijn daarnaast ook nog redelijk compact en met mooie ronde hoeken.

kun je echt geen buil aan vallen wat mij betreft. Toch zou ik de focals ook eens beluisteren en kijken wat je eigen gehoor ervan vindt. focals heb ik bij I4 eens beluisterd recentelijk en vond ze ook erg goed klinken. KRK zou ik persoonlijk niet snel kiezen, die geven alles zo'n 'dance-sausje' vind ik. Maar het is maar wat je oren kiezen!

Back