Uitleg over de verschillende soorten synthesizers

Dacide

Ouwe rot
Beste allen,

Ik ben een nieuweling op produceer gebied. Inmiddels ben ik de eerste stappen aan het zetten met ableton.
Een fatsoenlijke audio interface en midi controllertje komen er snel aan.

Nu dan het volgende...

Ik weet dat er talloze soorten van synthesizers zijn... (of beter gezegd, verschillende synthese vormen)

Zo zie ik op wikipedia de volgende soorten:

• Additive synthesis
  • Subtractive synthesis
  • FM synthesis
  • Phase distortion synthesis
  • Granular synthesis
  • Physical modeling synthesis
  • Sample-based synthesis

Weten jullie een goeie website waarop deze verschillende synthese vormen duidelijk uitgelegd worden... Graag met audio voorbeelden als het kan.

Ik wil namelijk graag een VSTi kopen (of een gratis VSTi gebruik) waarmee ik een fijne synth heb om mee te beginnen... maar ook weer niet te complex is... En ik heb nu dus geen idee wat voor soort synth ik nemen moet.

Dus als ik het goed begrijp:

Additive synthesis: synthese vorm waarbij verschillende golfvormen bij elkaar opgeteld worden om tot een bepaald geluid te komen.

Subtractive synthesis: Juist tegenovergesteld. Je begint met een veelomvattende geluidsgolf en beetje bij beetje filter je ongewenste frequencies eruit om tot een bepaald geluid te komen. Deze techniek is ook een van de meest gebruikte synth vormen.

FM synthesis: Een ingewikkeldere techniek waarbij verschillende oscillatoren elkaar beinvloeden volgens een wiskundig algoritme.

Phase distortion synthesis: Soort van FM synthese maar dan specifiek voor casio modellen.

Granular synthesis: soft synth techniek waarbij gebruikt gemaakt wordt van kleine sample geluidjes die bewerkt kunnen worden.

Physical modeling synthesis: Complexe techniek waarbij getracht wordt om een instrument echt na te bootsen middels wiskundige berekeningen.

Sample-based synthesis: ??? Idem als granular?

Dus als ik het zo lees heb ik er het meeste aan om te beginnen met een subtractieve synth.... Veelzijdig en relatief simpele leercurve (in tegenstelling tot de meer complexe FM synthese)

Woon je echt in Echt?

Zo ja, dan zit forumlid Rob Papen https://www.synthforum.nl/forums/member.php?u=12957 in jouw woonplaats. Synthontwerper, muzkant etc. Hij geeft regelmatig workshops, die door deelnemers zeer gewaardeerd worden. Lees altijd dat de workshops zeer nuttig zijn voor zowel newbies, gevorderden en zo ongeveer alles er tussenin.

ow dat meen je niet?

Ik zag regelmatig hier op het forum de zgn "predator" synth voorbij komen... Ook gelezen dat die Predator VSTi ook echt een topper is. Dacht dat ie 150 euro kost.

Nooit geweten dat die ontwerper uit Echt komt... Heb de naam nog nooit eerder gehoord.

bedankt voor je tip :)

Yep, en schijnt een bijzonder sympathieke man te zijn. Ook heeft hij vroeger al veel soundsets voor hardware synths (Access, Waldorf, E-mu...) ontwikkeld. Check ook zijn eigen website. Succes ermee!

Dus als ik het goed begrijp:

...
Subtractive synthesis: Juist tegenovergesteld. Je begint met een veelomvattende geluidsgolf en beetje bij beetje filter je ongewenste frequencies eruit om tot een bepaald geluid te komen. Deze techniek is ook een van de meest gebruikte synth vormen.

...

Dus als ik het zo lees heb ik er het meeste aan om te beginnen met een subtractieve synth.... Veelzijdig en relatief simpele leercurve (in tegenstelling tot de meer complexe FM synthese)

Subtractieve synthese is altijd al de meest populaire vorm van klanksynthese geweest. De reden daarvan is simpel: subtractieve synthese klinkt natuurlijk, omdat heel veel echte, akoestische geluiden eveneens een vorm van subtractieve synthese zijn, bijv. alle blaas- en strijk- en tokkelinstrumenten, en op de eerste plaats: de stem!

Je stembanden zijn de toongenerator en je mond-en keelholte vormen het filter, dat de scherpe, karakterloze klank van de stembanden omvormt tot een herkenbare spraakklank.

Subtractieve synthese is daarmee een nabootsing van de natuur, ook al noem je het niet direct een "physical model". De redenen daarvan lees je in de discussie over Pysical Modelling.

Subtractief is dus inderdaad een prima startpunt!

Ik heb naar aanleiding van de diverse goeie reviews en de demo besloten om de Sylenth1 VST te kopen.

Ga hem dit weekend kopen.... Tenzij iemand een goede reden heeft om deze niet te kopen?

geen pwm ...
maar wel een toffe vst en nederlands ...goede preset sounds erin heb wels een nrtje gemaakt met aleen den demo

ook ok !

zou zekers by mr papen op de koffie gaan hehe

Dat van die PWM las ik in eerdere posts hie op SF. Maar ik snap het niet zo goed.

op wikipedia staat dit:

Pulsbreedtemodulatie

Pulsbreedtemodulatie (In het Engels Pulse-width Modulation, afgekort tot PWM) is een modulatietechniek welke wordt gebruikt als vorm van elektrische voeding en als een manier van digitale informatieoverdracht.

Hierbij stuurt men bijvoorbeeld een elektrische stroom met de vorm van een blokgolf met vaste frequentie. Door de breedte van de blokgolf aan te passen kan men de gemiddelde stroom laten variëren. Dit wordt bijvoorbeeld gebruikt bij de aansturing van led's. De in de figuur getoonde golfvorm heeft betrekking op het opwekken van een sinus golf. Als we uitgaan van 2 halfgeleider schakelaars (transistoren), die beurtelings ingeschakeld worden, waarbij transistor T1 de uitgang verbindt met een gelijkspanning +U en transistor T2 de uitgang met een spanning -U, dan is de gemiddelde uitgangsspanning gelijk aan δ.U+ +(1-δ).U-.

De duty cycle δ is de fractie van de tijd dat T1 geleidt, de rest van de tijd geleidt T2. Door δ sinusvormig te moduleren, kunnen we een sinus golf maken. Bij omvormers wordt een filter geplaatst tussen de transistoren en de uitgang, bij variabele frequentie aandrijving wordt het PWM signaal zelf direct op de motorwikkelingen aangesloten.

Maar als ik met Sylenth1 geen PWM mogelijkheden heb... Wat ga ik dan missen?

BTW: Dit is de allereerste softsynth die ik koop... heb nog geen verdere ervaringen.

Er is wel een truukje waarmee je op Sylenth1 PWM kan maken, met behulp van 2 zaagtandgolven die in tegenfase staan en dan lichtjes verstemmen, geeft ook PWM.

Ik vind het een prima synth, niet te ingewikkeld en klinkt ok.

twee citaten van hierboven die elkaar tegenspreken:
NicoNoise:
Er is wel een truukje waarmee je op Sylenth1 PWM kan maken, met behulp van 2 zaagtandgolven die in tegenfase staan en dan lichtjes verstemmen, geeft ook PWM.
Het door Wout geciteerde artikel over PWM op Synthwiki:
Een snel gemoduleerde pulse klinkt hetzelfde als twee ten opzichte van elkaar ontstemde zaagtandgolven, waardoor PWM vaak ingezet wordt om meerdere oscillators te emuleren.
Wie heeft er nou gelijk? Moeten die zaagtandgolven nu wel of niet in tegenfase staan?
Je kunt het beredeneren. "Tegenfase" komt neer op een tijdomkering van het signaal, waarbij een zaag-op overgaat in een zaag-neer. De mix (= optelling) van twee zaagtanden in tegenfase is hetzelfde als het verschil (=aftrekking) van twee zaagtanden die wel in fase staan. Met zo'n "verschil-"bewerking van twee licht ontstemde zaagtanden krijg je een pulsgolf die voortdurend van wijdte verandert. Als je de zaagtanden niet in tegenfase zet, alleen maar laat zweven en vervolgens mixt, krijg je geen pulsgolf die in breedte moduleert, en ontstaat er per zwevingsperiode nooit even een pure blokgolf, zoals bij PWM. Je krijgt daarentegen een "opgebroken" zaagtandgolf waarvan de periode steeds een andere "kartelwijdte" krijgt; ook treedt er per zwevingsperiode eventjes frequentieverdubbeling op.
Daarom heeft NicoNoise gelijk: gebruik ontstemde zaagtanden in tegenfase!

Wout:
Voor de mierenneukertjes onder ons even vermeld dat de grafiek niet helemaal klopt: oppervlakten van positief en negatief deel van de golfvorm dienen gelijk te zijn!
Ja, want als ze niet aan elkaar gelijk zijn, creëer je een 0-Hz-component ("gelijstroom") in het signaal; Daardoor trilt de conus van de luidspreker niet rond z'n evenwichtsstand en dat kan ongewenste plopgeluiden geven.

Laatst gewijzigd:
Back