Build up

Xeeder

Nieuwkomer
Ik ben mij sinds gisteren eindelijk wat beginnen bezighouden met Ableton, had het al een tijdje aangekocht maar het was er nog niet van gekomen.

Nu ben ik aan een trackje bezig en zou ik er graag een opbouwend geluid willen in verwerken. Iemand enig idee welke audio effects je hier best voor gebruikt?

Om te illustreren, neem nu het stukje van 0:30 tot 1:00 in het volgende nummer:

Dit lijkt mij dan een shot van één of andere synth waarop iets van pitch bend effect zit dat via automation wordt aangestuurd.

Maar ik kan dus niet vinden hoe ik nu tot zo'n geluid kom in Ableton.

Kan iemand me even een kort praktisch voorbeeld van de stappen geven om zoiets te bereiken?

Thanks!

je neemt een vsti en laat deze een lange constante noot spelen. nu ga je in de sequencer naar automatisation en teken je daar een langzaam maar gestaag stijgende lijn in bij de pitch.
bij de track in arrangement view rechts bij de tracknaam heb je 2 uitklap menu's de eerste voor wat je wil automatiseren (mixer, plugin etc) en de 2e de beschikbare parameters. ik raad je aan gebruik te maken van een vst plug met geindexeerde parameters anders weet je niet of je parameter 35 of 36 moet hebben bij wijze van spreken.
zie anders even de handleiding, staat er best duidelijk in

Ik heb dit nu even geprobeerd met een Operator Synth String, ik verander via automation ook gestaagd de Pitch Env. Amount. Om te testen ga ik even van -97% naar +100% maar ik hoor totaal geen verschil bij het afspelen, ik blijf gewoon hetzelfde geluid horen.

Nu heb ik in de midi clip wel gewoon één lange noot getekend, ik weet niet of het daar iets mee te maken heeft. Doe ik dit best anders? Ik las ergens iets over een hold knop, die het geluid aanhoud maar ik kan die in operator precies niet terugvinden.

Ik zie bij het afspelend dat hij via de automatisation wel de parameter Pitch Env. Amount aanpast, ik hoor gewoon geen verschil.

je hebt volgens mij de verkeerde parameter te pakken. is er geen aparte voor pitch?

ATT. ENV > TUNE OSC.
zo moeilijk kan het niet zijn volgens mij, anderskan je het altijd nog met LFO's doen als je ENV niet langzaam genoeg is. ff SAW kiezen op de LFO en kijken of je de LFO kan laten retriggeren

Envelope geeft lang niet genoeg controle en je bent volledig aan de genade overgeleverd van de synthesizer zelf.

Eis-T gaf het goede antwoord - automaten van de pitch, veel en veel makkelijker. Om het maar even uit te typen, als je Windows gebruikt:

Ga in Live naar Options > Preferences en kies het tabje "File / Folder". Kijk op welke map VST Plugin Custom Folder staat ingesteld. Da's iets als C:\Program Files\Vstplugins.

Installeer Synth1:

http://www.geocities.jp/daichi1969/softsynth/#down (klik op synth1v107.zip)
Lees even http://www.geocities.jp/daichi1969/synmanu/readmeeng.html#inst - maar 't komt er op neer dat je de hele zwik dus in de juiste map moet mikken.
Herstart Live
Synth1 verschijnt nu in de lijst. Sleur & pleur deze naar een nieuw kanaal in Arrangement mode.
Zet 'm op Record en speel nu kort even 1 noot en houd deze in, beweeg de Pitch knop van oscillator 1 even omhoog. Live schakelt dan naar de juiste automation lane. Alles wat je nu moet doen is er voor zorgen dat daar een lijn komt te staan die langzaam van 0 tot maximaal gaat.

Laatst gewijzigd:
Back