Polysix geeft tikjes en kraakjes in het geluid

Bob1991

Ouwe rot
Sinds kort merk ik, vooral bij geluiden waarbij het filter dichter zit, dat er af en toe kraakjes en tikjes uit m'n Polysix komen. Soms zijn het kleine 'glitches', en soms echt meer een lichte distortion/kraak die wat langer te horen valt. Ik heb het alleen als ik de Six bespeel, het lijkt erger te worden als ik veel noten na elkaar doe, of (opzettelijk) teveel noten indruk waardoor er note stealing plaatsvind.. Ik heb het proberen op te nemen, maar zoals met alles blijft de heftigere distortion/kraak uit, het blijft meer bij tikjes met in het begin een 'hoogtepunt'.

Nogmaals, het komt in vlagen, soms heeft de Six er geen last van, en een ander moment veel meer.. Het zit trouwens ook op de headphones out, dus aan de output/kabel ligt het niet denk ik.

Heeft iemand een idee wat dit kan zijn? Batterijlekkage is geen sprake van.
Werken de gate's van enkele VCA's misschien niet meer zo lekker door ouderdom? Of zijn er mogelijk een paar elco's in het signaalpad rot aan het worden?

De diagnose stellen vind ik zelf erg lastig, elco's en torren vervangen kan ik zelf wel doen.

Edit:
Het is echt heel merkwaardig, nu heb ik hem even uitgezet, en nu is hij weer 'kraak'helder :P

Attachments

• polysixtikt.mp3
    600,7 KB · Bekeken: 114
Als het tikken / krassen vooral hoorbaar is bij lage frequenties is het waarschijnlijk gewoon "rotte contacten en verbindingen" in de synth.

Trek de bak eens open en verwijder en her-aansluit alle verbindingen, dan zou het over moeten zijn.

Als je er niet uit komt wil ik er voor je naar kijken, want het kan ook een elcootje zijn.
Heb je er geen MIDI op?... dan bouwen we dat meteen even in...... Heb nog wel zo'n boardje liggen.

Haha, had geen reactie verwacht na zo'n lange tijd :P

Vreemd genoeg heb ik er na dit voorval (en een paar keer daarvoor) helemaal geen last meer van gehad. De synth had z'n dagje niet blijkbaar. Als het weer optreedt dan zal ik alle contactjes weer eens even aandrukken.

MIDI zit er al op ;)

Mocht ik toch nog -voor mij- onoplosbare problemen tegenkomen dan hou ik je achter de hand :)

Back