intro Won't get fooled again geluid

Vosken

Stamgast
Hallo,

Is er iemand die mij kan vertellen hoe ik het specifieke "orgel"geluid kan maken op mijn Korg M3 dat wordt gebruikt bij het intro van "We won't get fooled again" van The Who (ook wel bekend als de theme song van CSI Miami).

ik heb al iets op internet gelezen over het instellen van de LFO's etc, maar het begint mij nog niet echt te dagen.

er is een TV documentaire (uit de reeks Classic Album Sessions o.i.d.) over de opnames van het album waar die song op staat waarin Pete T. precies uitlegt hoe dat geluid tot stand is gekomen. als ik me goed herinner is het niet veel meer dan een orgel, een delay en een multitrack recorder.

Het nummer verscheen in 1971 op het album Who's Next en is laterna verschenen op verschillende andere opnamen, zoals de live soundtrack van de documentaire over The Who: The Kids Are Alright. Won't Get Fooled Again is vooral bekend geworden door het jengelende orgel, uit foto's van de studio is te zien dat het een 1968 Lowrey Berkshire Deluxe TBO-1 orgel is. De output van het orgel gaat naar de input van een EMS VCS3 mk1 synthesizer. Deze mk1 maakt het geluid automatisch donker en weer helder. Het orgel is het hele nummer op de achtergrond aanwezig, totdat het instrument rond ongeveer 06.35 de achtergrond verruilt voor de voorgrond en er een "solo" ontstaat. Een climax volgt doordat Keith Moon op 07.31 het drumstel weer weet te vinden en hij de solo overneemt. Deze wordt gevolgd door een geweldige schreeuw op het tijdstip van 07.45 door zanger Roger Daltrey. Deze schreeuw wordt vaak beschouwd als een beslissend punt in de historie van de Rock and Roll. Het nummer is in verhouding tot de meeste nummers van The Who vrij lang met zijn acht à negen minuten. Er is ook een kortere versie van het nummer uitgebracht (± 6 minuten), die op radio en op programma's als Top of the Pops te zien en beluisteren was/is.

ik heb al iets op internet gelezen over het instellen van de LFO's etc, maar het begint mij nog niet echt te dagen.
Zet een LFO met een blokgolf (square wave) als golfvorm op het volume van oscillator 1 (en 2 als die ook aan staat) of speel gewoon de akkoorden los.

In Korg-taal wordt een LFO volgens mij ook wel MG genoemd (Motion Generator), die je dan vervolgens naar de Amplifier van de oscillator moet zetten.

Dank jullie wel voor de snelle replies,
Ik was eerst al bezig in de karma module, (een arpeggio aan het maken), maar dat wordt toch niet helemaal strak...
Ik ga het proberen om het op de manier zoals Yoozer aangeeft te maken.

het is vrij makkelijk na te maken, je neemt een orgelklank, squarewave lfo op de amplitude (het gate / aan uit effect) en door een lowpass filter met een langzame triangle lfo op de cutoff. dit laatste kun je ook gewoon met de hand of met een pedaal doen.

maargoed, ik kan het niet laten:
4328150079_3aca287c09_o.jpg

je kan het ook gewoon spelen.
zorg wel voor een vcf en vca release van 0, anders gaat het lullig klinken.

het makkelijkst is om eerst een cluster te maken van alle noten die je wilt spelen.(een hand dus)
dan in het juiste tempo staccato spelen, en als dat lukt, de vingers per 2, en soms per 3, maar net wat je lekker vind, wisselend, staccato spelen.
en natuurlijk een langzame auto wah over het geluid ( lfo .3 Hz naar de vcf, resonantie, net wat je wilt.)
:mega:

@nonamewanted ....Careful with That Axe, Eugene!

Vette shit da filmpje :D.
Sample & Hold lfo over de filter dusch :)

*Edit*
Of een Sample & Hold LFO over de Amp en een sine of triangle LFO over de Filter.
Denk dat da meer klopt ;)

Back