typische dubstepsound hoe kan ik hem maken in ableton of met albino

beun_co

Stamgast
Hallo, ik ben tegenwoordig wat bezig met de nieuwe muziekstroming nl. dubstep maar wat mij niet zo lukt is nl. deze typische dubstepsound die je kan horen in deze video
je kan die sound horen op min 0:29 met die vette LFO erop. Ik zou graag weten hoe ik hem eventueel kan maken in ableton op met rob papen albino. Moest er iemand een fxp bestandje hebben voor Albino mag u het gerust posten, dat zou heel vriendelijk zijn. Ik heb iets die er wat op trekt maar deze is toch superVET.

Grtz dries

Attachments

• typical-dubstep-sound.mp3
    34,5 KB · Bekeken: 125
genoeg wobble te vinden op youtube etc

Het laag:
1. 1 aardig gedetunede zaag op -1 oct
2. 1 normale zaag op -1, en een op 0 oct
3. Volumes afstellen naar hoe jij ze lekker in balans vind staan
4. Lowpassfilter op +/- 40% open, linken aan een LFO, ik gok met een rate van 1/3

Het hoog:
Precies hetzelfde verhaal als met het laag, alleen dan pak je ipv wat zaagjes, een osc met wat heerlijke overtonen!

Nu was ik er ook laat bij, maar dubstep is al een jaar of tien oud hoor.

Het geluid wat je bedoelt heet een wobble, en is op zijn simpelst een LFO met gevarieerde frequentie (waarbij de variatie veelal aan het tempo van de track is gerelateerd, al hoeft dit natuurlijk niet) die de frequentie van een low-pass filter aanstuurt. Het perfectioneren van je wobbles zit hem dan in de details van de controller grafiek van die LFO frequentie. Dit kan natuurlijk heel makkelijk in Ableton. Wat je (zeker in Albino) ook kunt doen is de LFO frequentie door een tweede LFO laten varieren, die op zijn beurt door een derde LFO etc. Met wat denkwerk voor de verschillende LFO frequenties en golfvormen kun je geweldige, nauwkeurige wobbles maken met een fijn wiskundig sausje. :kimono:

Haal "wobble" door google en vooral ook youtube en check de bijbel.

En luister naar wat gasten allemaal aan het doen zijn met het genre, zoals

Als laatste: veeeeel oefenen en dingen uitproberen (LFOs op osc sync, arpeggiators op LFOs, gated en/of ducking delays proberen, alles beheerst met alles moduleren, life is short) en proberen niet te lang wakker te liggen, want die eh wobble kruipt waar ie niet gaan kan. :kimono:

Back