Demo's Fantom S / S88 online

Het is toch dezelfde engine als van de gewone Phantom(en nog wel wat synths) , except het sample-gebeuren ?

Klopt ongeveer, maar wel met meer functies en nieuwe preset sounds: " All-new Patches and Rhythm Sets built from new 64MB wave ROM"

"Bold New Sounds:
Explore entirely new sonic landscapes with a brand-new 64MB-equivalent wave ROM created just for the Fantom-S/-S88. Painstakingly sampled in world-class studios around the world, these new stereo-sampled waves are the finest building blocks ever offered in a Roland keyboard. But don't worry; you can start making music right away. Roland has already created an entirely new set of inspiring Patches and Rhythm Sets sure to fit into the music styles of today and tomorrow."

Demo's van Fantom (FA-76) klonken wel grootser en professioneler, maar goed...
misschien volgen er nog betere demo's... ;)

Heeft iemand er al mee gepield? Ik ben in de markt voor een dergelijk aparaat...motif, fantom of triton...Allemaal hebben ze hun eigen sterke punten, maar van de fantom is nog erg weinig bekend...van gebruikers zelf dan. Zijn patches voor de xv series, de jv series en de oude fantom in de nieuwe fantom te gebruiken?

Voor de mogelijkheid om op smartcards te saven, de extra effecten (tov oude fantom) de drumpads (yes!) het grote scherm en het opslaan van samples in ram (welke blijven zitten als je hem uitzet..) klinken mij als muziek in de oren, maar hoe die nu zelf klinkt weet ik nog niet...morgen es kijken of de mannen van feedback er eentje hebben staan...

Origineel geplaatst door Jeroen
Hier http://www.harmony-central.com/Synth/Data/Roland/Fantom-S88-01.html zjin ze niet echt tevreden over die Fantom....

Ik hoop dat je er wat aan hebt, staan wel leuke dingen in.

Grtz,
Jeroen

Ja, maar op dat board lijken alleen maar mensen te zitten die 10,10,10,10,10 aan de synth geven en mensen die alleen maar 1,1,1,1,1,1 geven...allebei die groepen negeer ik in het algemeen. Je ziet aan sommige commentaren dat het OF mensen zijn die dat ding niet eens gezien hebben (hooguit een kwartiertje in de winkel) of mensen die net dat ding in huis hebben en nog totaal 100% in de wolken zijn....ooit was ik ook zo hotel-de-botel van mijn cs2x, nu zou ik dat ding toch echt anders beoordelen (nog steeds positief hoor, maar een stuk gematigder) Ik denk dat ik morgen over overmogen 's lekker een dagje met de triton, de karme, de motif en met dit ding ga klooien bij feebdback...ik heb net een nieuwe baan en I FEEL LIKE SPENDING!

Ik kijk ook niet naar de cijfers, maar naar de constateringen. Die kan je namelijk zelf controleren. Ik heb zelf een Motif en wist voordat ik hem kocht ook precies wat er allemaal mis mee was.

Cijfers zeggen trouwens wel iets hoor, daar (is mijn ervaring tenminste).

Op het HC forum, en andere synth georienteerde fora vind men de Fatnom ook een matig ding.

Grtz,
Jeroen

Daar heb ik me ook al over verbaasd. Maar goed, neemt niet weg dat beide pagina's aardige achtergrond informatie geven over eigenschappen die je niet in de winkel merkt. En dat werd maar weer onderstreept op het HC synthesizer forum, en ook het musicplayer forum. Uiteindelijk is je eigen smaak natuurlijk doorslaggevend.

Grtz,
Jeroen

Ik heb 30sec met de Fantom-S gespeeld in de winkel... Buiten de sample opties lijkt het me op het eerste gezicht niet veel meer dan een MC505/909 in een ander jasje... Van de standaard Roland-sounds kreeg ik direct een slappe, en dus heb ik hem meteen links laten liggen, terwijl ik helemaal 'verliefd' werd van de specs...

Dit was mijn bescheiden bijdrage...

Groet,
Roy

Ik ben niet echt in de markt voor een Fantom, ik heb al een Motif en dat zou grotendeels dubbelop zijn. Toch goed van internet dat gebruikers zich organiseren. Ik heb een Yamaha Ex5 en op http://www.ex5tech.com is de meest produktieve gebruikersgemeenschap die ik ken. Succes met je keuze.

Grtz,
Jeroen

Laatst gewijzigd:
Mocht je voor een Triton gaan, wacht dan rustig de tweedehands markt af. Want op de een of andere manier dumpen mensen dat machtige beest gewoon voor veel te weinig geld. Alles wat vandaag de dag niet analoog of VA is wordt op een duistere reden als "nep" beschouwd. Ik weet niet of de dancemuziek hierop indirect invloed uitoefent, maar doe er je voordeel mee zou ik zeggen.

Nee, ik heb echt langer in de feedback rondgehangen dan de gemiddelde junk achter Centraal Station....en ik ben niet geslaagd....ech ik heb ECHT geprobeerd om de Fantom mooi te vinden maar de sounds deden me HELEMAAL NIKS...en als je de presets toch niet kan overschrijven (zoals op de triton) dan is het toch wel prettig als ze je inspireren...qua geluidskwaliteit ontsteeg de fantom naar mijn smaak de soundcanvas of de mc303 niet al te veel...wel 'betere' en 'meer' samples maar er zit een naar, muf sausje overheen....de geluiden uit mijn oude d50 klinken spannender...de pads waren lastig te bespelen (te 'hard' en te knopperig, geen akai pads)....voor de rest klopte wel alles aan het apparaat....de effecten, het samplen, het scherm...maar als ik 2400 ofzo neer moet leggen dan wil ik wel iets hebben waar ik een stijf latje van krijg...

De Triton en de Motif klinken een stuk beter....ben ook een beetje verliefd op de Karma geworden....dus ik zit heel, heel erg in dubio:

of ik koop een Motif 6 (wat een prachtbak, alleen ik twijfel over de bediening en veel van de geluiden klinken toch wel een tikkie bekend voor iemand die al een a4k, een an1x, een cs2x en wat xg spul gewend is)....de kwaliteit is natuurlijk super van de geluiden...maar het is wel typisch yamaha...

of ik koop een Triton Le + sampler optie + Motif rack (wat klinkt dat ding heftig)

Maar ja, die Karma is natuurlijk heel erg geil....als daar nu een smartcard inkon en een sampleroptie zou de keuze ZO VEEL makkelijker zijn geweest......(ik wil namelijk af van de a4k....de cs2x mag ook wel weg als ik de motif aanschaf....)

2e hands ben ik een beetje huiverig voor...maar ik ben blij dat Ken me niet heeft gepusht om de Le+MoRack te kopen (stond bijna met creditcard klaar)...toch fijn als verkopers je tegenhouden bij al te voorbarig spendeergedrag. Ik ben wel een beetje gevallen voor het Korg geluid...dat klinkt toch erg lekker (ondanks weinige ROM, boeit mij eigenlijk ook niet, dat soort specs)

Hoi,

Om je wellicht te helpen met de Motif: Sounds vind ik nog steeds (na anderhalf jaar) super. Bediening zuigt een beetje. Op www.motifator.com heb ik een aantal soundsets gekocht en gratis gedwonload, erg goede extra sounds.

Grootste nadeel: bediening, maar eigenlijk alleen als je gaat sampelen. De rest (sequencer enzo) is best intuitief.
Grootste voordeel: de geluiden! (ik heb nu een commercieel Rhodes geluid gekocht (op basis van de ROM samples), en die is echt veel beter dan de Nord Electro (heb uitgebreid vergeleken). Ik heb ook het AN-synthesizer board erin zitten voor het nodige VA werk.

Groet,
Jeroen

Jeroen, wat is er zo problematisch aan de sampler? Ik had binnen 30 sec een loopje gesampled in de winkel, wist alleen niet precies hoe ik een voice daarvan kon maken....maar op wat menugewandel na *leek* me de sampler wel redelijk te bedienen....misschien dat ik nog een middagje met dat ding moet gaan klooien...is het bijvoorbeeld makkelijk om met zelf gesamplede drumgeluiden een eigen drumbank te maken? Of gewone (gemultisamplede en eventueel velo-geschakelde) patches?

Mbt sampelen kan ie vrijwel alles (alleen niet crossfade loops). Je kan zelfs op een flashcard een autoload bank maken (incl samples) die hij bij het aanzetten autmatisch inlaad. Dus bv je eigen drumsamples, een piano multisample enzo. Wat ik minder vind is de gebruikte terminolgie, en waar (in welke menu, onder welke toets) welke optie te vinden is. Je went er wel aan waarschijnlijk, maar ik heb te weinig ermee gesampeld om goed door te hebben waar wat zit. Bij Roland is dit altijd veel logischer.

Het editten van geluiden is al een stuk beter (zou nog beter kunnen) als je 1 of 2 dingen weet die afwijken van je intuitie. Beetje jammer is dat de eveloppes niet grafisch zijn weergegeven terwijl dat makkelijk zou kunnen op de display.

Aan de positieve kant: de patternsequencer werkt erg makkelijk (als een groovebox), alleen moet je wel weer weten dat je op twee manieren een track kan mute. In het ene scherm heb je een track dan ge-unmute en dan hoor je hem nog steeds niet omdat ie in het andere scherm nog gemute is. Als je er eenmaal induikt zit er wel een soort Yamaha logica in het gegeel. Echt onlogisch is het allemaal niet, maar ik heb wel steeds het gevoeld dat het allemaal wat makkelijker zou kunnen.

Aan de positieve kant: het maken van een groep favourites mbt je geluiden werkt geweldig. Ik vind de ingebouwde (natuurlijke) drumsamples echt weergaloos goed. Ingebouwde effect zijn topklasse, en met de velocity gestuurde arpegiator kan je hele toffe dingen doen (als je hard aanslaat wordt bijvoorbeeld een arpegio getriggerd die alleen control-informatie uitstuurt die het timbre van de klank radikaal veranderd, impressive). Er zitten veel leuke (drum) presetarpegio's in waarmee je al snel een nummer in elkaar hebt gezet. (ook preset drumpatterns)

Met de timestrectch mogelijkheden kan je je eigen gesampelde drumgrooves realtime timestretchen (nadat de Motif eerst de sample heeft voorbewerkt), werkt als ReCycle.

Op Internet zijn al veel gratis geluiden banken te vinden waar zelfs een aantal erg goede tussen zitten (bv van Motfator.com).

Maar ja, het sterkste punt blijven de ingebouwde klanken.

Als je nog meer vragen hebt, brand maar los!

Groet,
Jeroen

Back