Schone & Stabiele Stroomvoorziening in Studio

damnskippy

Ingeburgerd
Sinds een aantal jaren heb ik een slaapkamer/thuis-studio'tje waar ik muziek componeer en opnames maak.

Ik streef voor de hoogst haalbare kwaliteit, en naar horen zeggen heeft zelfs de stroomvoorziening/stroomtoevoer invloed op de geluidskwaliteit.

Op dit moment sluit ik mijn apparatuur aan op de on-geaarde stopcontacten in deze kamer. Omdat het een huurwoning is, kan ik helaas niets aan de kamer of woning wijzigen.

Is het de moeite en geld waard om een apparaat aan te schaffen die ik tussen mijn apparatuur en stopcontact(en) kan plaatsen om de apparatuur van "schone" en "stabiele" stroom te voorzien?

Heeft dit grote invloed op de geluidskwaliteit, of is dit te verwaarlozen?

Welk apparaat kunt jullie mij eventueel aanbevelen?

In totaal heb ik ongeveer 10 apparaten in mijn studio die stroom nodig hebben:
1. pc
2. monitor
3. externe soundcard
4. mixer
5. pre-amp
6. keyboard
7. platenspeler
8. platenspeler-amplifier
9 & 10: actieve monitor speakers

en ik heb 3 ongeaarde stopcontacten in deze ruimte.

Graag jullie uitleg/hints/tips/aanbevelingen/etc. THANKS!!!

Hoi hoi...

je zou om te kunnen beginnen al eens gewoon stekkerdozen kunnen halen die je uit kunt zetten en aan kunt zetten. 2 stuks met een optie of 6-9 voor aansluiting.... Met zo'n orange knop.

Uiteraard ge-aarde versies. En zorg voor een gewone verdeling wat betreft wattage van je gear over je dozen. Je hebt dan in ieder geval ''iets'' te zeggen wanneer het onweert bijv. Kun je je orange knoppen uitzetten en stroom uit stopcontact trekken... :kroon: Je trekt dan 2 dozen uit das scheelt ook weer ipv. al je losse stekkers.

Wel moet ik eerlijk gezegd zeggen dat ik niet weet of het kan on-geaard op geaard en of dit gevaarlijk is...

Ook heb je met dergelijke stekkerdozen nog wat verschillende varianten waar ik ook wel benieuwd naar ben. Wat voor soort varianten?

- Veiliger ? Stabieler ? Speciale dozen die kortsluitingskans verminderen ? :?

Ik zou dit ook graag weten...

Verder zou je je computer waar je mee werkt energie zuinig in kunnen stellen te denken aan: scherm beveiliging, stand by, schijven uitschakelen naar bijv. 1 uur niet gebruikt te hebben enz...

Ik zou over dit alles (vooral over beveiliging van stroom enz) ook graag meer willen weten...

Goed topic :okdan:

Knoop er een dikke UPS tussen. APC heeft hele mooie, kost wat, maar dan is je stroom in ieder geval schoon. Wat je ook kunt doen is voor je studio aarde een eigen aardpen slaan (wel n lange dus!). Aarde geeft meestal het meeste rotzooi in je net.

Sinds een aantal jaren heb ik een slaapkamer/thuis-studio'tje waar ik muziek componeer en opnames maak.

Ik streef voor de hoogst haalbare kwaliteit, en naar horen zeggen heeft zelfs de stroomvoorziening/stroomtoevoer invloed op de geluidskwaliteit.

Op dit moment sluit ik mijn apparatuur aan op de on-geaarde stopcontacten in deze kamer. Omdat het een huurwoning is, kan ik helaas niets aan de kamer of woning wijzigen.

Is het de moeite en geld waard om een apparaat aan te schaffen die ik tussen mijn apparatuur en stopcontact(en) kan plaatsen om de apparatuur van "schone" en "stabiele" stroom te voorzien?

Heeft dit grote invloed op de geluidskwaliteit, of is dit te verwaarlozen?

Welk apparaat kunt jullie mij eventueel aanbevelen?

In totaal heb ik ongeveer 10 apparaten in mijn studio die stroom nodig hebben:
1. pc
2. monitor
3. externe soundcard
4. mixer
5. pre-amp
6. keyboard
7. platenspeler
8. platenspeler-amplifier
9 & 10: actieve monitor speakers

en ik heb 3 ongeaarde stopcontacten in deze ruimte.

Graag jullie uitleg/hints/tips/aanbevelingen/etc. THANKS!!!

De hoogst haalbare kwaliteit bereik je met de AES48 standaard voor verbindingen tussen aparaten.
Is de voeding van je aparaat goed ontworpen (en dat is geen raket wetenschap) dan heeft de stroomvoorziening geen invloed op de geluidskwaliteit. Immers de voeding van je apatraat veranderd de wissel spanning naar gelijk spanning. Dat gebeurd met een laagdoorlaat filter en zo word alle evt storing weggefilterd.
In hele extreme gevallen kan het gebeuren dat de 230V van je stopcontact zakt naar lagere waarden. Dit kan evt wat klankverandering geven. Daarvoor gebruik je een FurmanSound conditioner. Maar de kans dat je zo'n ding nodig hebt is heel heel erg klein. Als je een multimeter hebt, kan je dit meten. Gebruik dan wel de juiste aansluiting voor je multimeter. En meet in de ochtend, middag en avond. Zit daar meer dan 20V verschil in en hoor je een klankverandering (2 geluids fragmenten maken en random afspelen in je pc) dan is zo'n Furman nuttig. Anders is het allemaal zonde van het geld.

Helaas is de pdf van de AES48 standaard niet meer online, maar Rane heeft een goede uitleg online staan. Hier

Suc6

En meet in de ochtend, middag en avond.

Grappig dat je dat zegt, ik woonde ooit in een jaren '50 flatje en daar was mijn studio avonds en in 't weekend nagenoeg onbruikbaar door een enorme brom op de mixer. Was voor mij als nietsnut een enorm raadsel, maar een electricien suggereerde dat het iets te maken zou kunnen hebben met hoe de stroom bij ons werd aangeleverd (ik zou de laatste in de lijn zijn, zoiets) plus het feit dat al mijn buren 's avonds thuis kwamen en meer stroom verbruikten.
Maar goed, de oplossing daarvoor was nogal prijzig en onhandig (volgens hem), en omdat ik op een andere, kleinere mixer geen last had heb ik de voeding maar 'ns door laten meten. Daarvan bleek dat die door ouderdom beneden ver beneden de vereiste 18v was gezakt. 1 + 1 zou dus goed 2 kunnen zijn: toen ik een nieuwe voeding had gescoord was het probleem compleet verdwenen.

In hele extreme gevallen kan het gebeuren dat de 230V van je stopcontact zakt naar lagere waarden. Dit kan evt wat klankverandering geven. Zit daar meer dan 20V verschil in en hoor je een klankverandering (2 geluids fragmenten maken en random afspelen in je pc) dan is zo'n Furman nuttig. Anders is het allemaal zonde van het geld.

Een computervoeding krijgt 230v standaard binnen van het net, en zet deze om naar deelspanningen voor alle in deze computer aangesloten componenten (hd, moederbord,...).

Deze deelspanningen zijn afgevlakt en gestabiliseerd naar spanningen die een zekere tolerantie mogen omvatten. Het is geenzins zo dat als je een verhoging van je netspanning krijgt, dat de omgevormde spanning naar bv. je harddisk evenredig mee stijgt.
Laat staan dat je dat op je geluidskaart zou gaan horen aan klankveranderingen van geluidsfragmenten, of dat je cd-drive sneller zou gaan draaien.
Een computervoeding is niet alleen een transformator !

... of mis ik hier iets ?

Knoop er een dikke UPS tussen. APC heeft hele mooie, kost wat, maar dan is je stroom in ieder geval schoon. Wat je ook kunt doen is voor je studio aarde een eigen aardpen slaan (wel n lange dus!). Aarde geeft meestal het meeste rotzooi in je net.

Een UPS is wel de beste manier voor 'schone' stroom. Maar ook die moet je geaard aansluiten...................

je zou om te kunnen beginnen al eens gewoon stekkerdozen kunnen halen die je uit kunt zetten en aan kunt zetten. 2 stuks met een optie of 6-9 voor aansluiting.... Met zo'n orange knop.

Uiteraard ge-aarde versies. En zorg voor een gewone verdeling wat betreft wattage van je gear over je dozen. Je hebt dan in ieder geval ''iets'' te zeggen wanneer het onweert bijv. Kun je je orange knoppen uitzetten en stroom uit stopcontact trekken... Je trekt dan 2 dozen uit das scheelt ook weer ipv. al je losse stekkers.

geaarde stekkerdozen op ongeaarde wandcontacten heeft geen zin, ik had ook een keer zo een leukerd die een geaard wandcontact had neergehangen bij mij maar de aarde helemaal niet had aangesloten (en ik maar denken dat het veilig zat al die tijd)...
Ik neem aan dat de TS al wel stekkerdozen gebruikt maar het is inderdaad handig dat je bij het langer 'alleen' laten van je apparatuur of onder 'gevaarlijke' weersomstandigheden gewoon 2 of 3 stekkers maar hoeft uit te trekken.
Ik heb wel eens gelezen dat je iig het beste de versterker (of actieve monitoren) van een aparte spanningsbron kan halen als je synths/drummertjes/mixer/blablablabal (niet van een aparte groep maar dat zou ook wel erg radicaal zijn). Ik geloof in het boek 'practical recording techniques ofzo' staat op me vaste pc nog wel ergens. Dat had wel met de geluidskwaliteit te maken meen ik me te herinneren...

Heb je last van brom of andere bijgeluiden ? Zo niet dan hoef je niets te doen. Het beste is overigens ook alles op 1 stopcontact. Gezien de geringe hoeveelheid gear zal dat geen probleem opleveren. Zorg er alleen voor dat er op diezelfde groep geen koelkasten, dimmers of andere apparaten zitten die storing kunnen geven.
De netspanning varieert tussen de 240 en 200 v en zou niet uit moeten maken voor je gear, zeker niet moderne gear. In oude woningen kan het nog wel voorkomen dat je 2x110v leidingen hebt (is hier en daar in Adam nog het geval) deze zijn wel behoorlijk storingsgevoelig.

bedankt voor jullie reacties en informatie! ik heb op dit moment geen last van brom/storing of andere bijgeluiden

maar zoals eerder gezegd: ik heb VAN HOREN ZEGGEN dat de stroomtoevoer invloed zou hebben op de geluidskwaliteit, en dat apparaten zoals bijvoorbeeld de Monster PowerCenter HTS-1000 "beter" zijn dan de goedkope stekkerblokkies van de LIDL.

@ kneelz: hardstikke bedankt! erg leerzaam

als ik jullie reacties een beetje lees, denk ik dat ik voorlopig wel goed zit. ik heb geen last van brom/storing of andere bijgeluiden. op andere websites worden producten zoals de HTS1000 als "overrated" bestempeld.

Hoe oud is je woning?
Beetje overdreven dat voedingen gedoe als je nergens last van hebt. Energie levering in nl is zeer strikt geregeld hier door veel nen normen en het bouwbesluit. En dat bestaat al jaren.
Gewoon lekker muziek maken. If it aint broke, don't fix it. Never change a winning team. Oja, er gaat max 3600 watt op een groep. Oja, er gaat max 3600 watt op een groep

Mjah ik heb van die wat duurdere dozen liggen.

Had eerst 1 van de praxis van zo'n merk.. ben ff de naam kwijt. Maar opzich stelt dat ook geen kont voor.

Kijk die witte dozen met een rode aan en uit knop..t jah daar wilde ik nooit me gear op zetten. Maar heb nu een deel van me gear daarop en werkt ook. Moet nu wel een grotere hebben komt wat meer gear op. Dus koop ik wel een duurdere. Maar opzich tja.. Denk dat het niet zoveel uitmaakt allemaal. :)

al je maar niet op een stopcontact zit die op een groep met bijv de douch gedeeld zit. Dat is wat minder ;-)

al je maar niet op een stopcontact zit die op een groep met bijv de douch gedeeld zit. Dat is wat minder ;-)

nee want daar is geen stroom.....althans bij ons niet...dus dan doet je studio het niet :P

Back