Vraag over toonhoogtes.

Appleman

Stamgast
Beste forumleden,

Omdat ik vaak met het produceren van Trance bezig ben, heb ik (net als in ieder ander genre) met toonhoogtes te maken. Als ik mijn basslijn en de Main Synth Lead samen af laad spelen heb ik soms wel eens dat het echt gewoon vals klinkt;{. Ik weet niet goed in welke toonhoogte ik de basslijn moet zetten, om hem mooi en vloeiend te laten klinken met de lead.
Stel je voor ik heb een melodietje: C, E, C, F, F, G, D, E, C (ff als voorbeeld he of het klinkt weet ik niet). Hoe kan ik dan maken dat mijn basslijn er "lekker" bij klinkt, welke mogelijkheden heb ik zegmaar.
Iets van, Mixed in Key voor produceren ofzo?!:P

Ow ja, dit geld eigenlijk niet alleen voor de basslijn & Leads, maar ook voor Chords, sweeps e.d.

Ik hoop dat iemand hier raad mee weet!:eureka:

Appleman

Beste forumleden,

Omdat ik vaak met het produceren van Trance bezig ben, heb ik (net als in ieder ander genre) met toonhoogtes te maken. Als ik mijn basslijn en de Main Synth Lead samen af laad spelen heb ik soms wel eens dat het echt gewoon vals klinkt;{. Ik weet niet goed in welke toonhoogte ik de basslijn moet zetten, om hem mooi en vloeiend te laten klinken met de lead.
Stel je voor ik heb een melodietje: C, E, C, F, F, G, D, E, C (ff als voorbeeld he of het klinkt weet ik niet). Hoe kan ik dan maken dat mijn basslijn er "lekker" bij klinkt, welke mogelijkheden heb ik zegmaar.
Iets van, Mixed in Key voor produceren ofzo?!:P

Ow ja, dit geld eigenlijk niet alleen voor de basslijn & Leads, maar ook voor Chords, sweeps e.d.

Ik hoop dat iemand hier raad mee weet!:eureka:

Appleman

Je hebt daar boekjes voor met wat eenvoudige uitleg over muziektheorie en harmonie:okdan:

Een probleem waar ik ook wel eens meezit en daarom werk ik tegenwoordig de andere kant op.

Ik bepaal eerst in welke toonsoort ik wil gaan werken. Dat zijn geen ingewikkelde toonsoorten, maar vaak gewoon in Cmajeur, maar ook kies ik wel voor andere relatief eenvoudige toonsoorten (niet teveel zwarte toetsen). Overigens moet je ook op voorhand vaststellen over je een wat somber nummer wilt maken of een meer vrolijk nummer. In het eerste geval kies je voor een mineur toonsoort (Am is natuurlijk de eenvoudigste).

Vervolgens kan je de akkoorden opschrijven welke je "kunt"gebruiken en op basis daarvan maak ik een 4 maten of 8 maten akkoorden patroon. Eventueel nog een andere progressie voor een refrein en/of bridge.

Dan ga ik beginnen met een basslijn. De noten pak ik dan hoofdzakelijk uit het akkoord. Daar creeer ik dan de rest bij. Piano, paden en noem maar op. Pas als allerlaatste ga ik dan een melodielijn maken en luister gewoon of dat klinkt. Ik zorg er wel voor dat ik neig naar tonen uit het bijbehorende akkoord te maken, maar beperk me daar niet toe.

Paul

hoe je dat doet ? op gehoor. als je geen goed gehoor hebt ofwel niet hoort of iets goed samenklinkt of niet, verdiep je eens in de basis muziektheorie. altijd nuttig.

Er zijn verschillende manieren, en allemaal komen ze op theorie neer (harmoniseren).

http://www.zentao.com/guitar/theory/chord-scale.html laat het zien voor gitaar.

Je melodie ontbeert nootlengte. Dat maakt het moeilijk - welke noten zitten bij elkaar?

Ik heb dus even je melodietje gepakt en 't ingespeeld zoals ik 't wel aardig vond. Je kunt 'm bijvoorbeeld spelen zoals in de bijlage (negeer s.v.p. de zwaar verotte afmix en onoriginele Vengeance-loop-meuk).

Het eerste fragment laat 'm gewoon horen zonder baslijn, maar je hoort al dat de noten in hun aparte maten passen. Om het simpel te houden kies je dan per maat een akkoord uit. Of per twee. Dan hoor je al snel of het goed of niet goed klinkt.

Ik heb het simpel gehouden en voor de eerste noten (C-E-G en een beetje F) een C-majeur-akkoord gekozen (maar ik speel het niet; eventueel kun je een gewone string-pad gebruiken en daarmee een C-majeur spelen, dat dikt het nog wat verder op).

Als bas heb ik de grondtoon van dat akkoord genomen - de C - en dan zit je over 't algemeen vaak goed, zeker als je eenvoudige akkoorden houdt.

Op de [ame=http://en.wikipedia.org/wiki/Circle_of_fifths]kwintencirkel zit de F net naast de C. Omdat je melodie herhaald wordt en C en F beiden in een F-majeur-akkoord zitten past dat hier ook. De grondtoon van F-majeur is weer een F, dus die houd ik ook gewoon aan.

Wat kun je nu nog meer doen? Nou, een A-mineur akkoord (A-C-E) heeft ook twee van de noten erin die je in je melodie hebt. De F erbij en je hebt een Fmaj7. Met andere woorden, Am past wel, en de grondtoon is een A, dus probeer maar eens. Je merkt dat de sfeer van de melodie dan onmiddelijk verandert.

De overgang tussen C en F is wel wat groot. Kijk weer naar de kwintencirkel, en zie - bij die C en F staat ook nog een Bb. Wil je naar F gaan, dan kun je vanuit C of vanuit Bb "springen" - linksom of rechtsom. Dus, probeer er maar eens die Bb tussen te schoppen - net voordat je van C naar F overgaat.

Er zijn geen kortere wegen en zonder te horen wat er mis is wordt het heel erg veel gedoe. Je hoort gelukkig zelf wel al dat iets "vals" is - nu moet je het nog formaliseren. Net zoals een typcursus en lessen in grammatica en spelling iemand een betere schrijver maken helpt theorie en muziekles je een betere muzikant te zijn.

Attachments

• atb_ripoff.mp3
    811,9 KB · Bekeken: 111
hoe je dat doet ? op gehoor. als je geen goed gehoor hebt ofwel niet hoort of iets goed samenklinkt of niet, verdiep je eens in de basis muziektheorie. altijd nuttig.

met mijn gehoor is niets mis. het gaat me om de theorie

ekskuus, ik bedoelde meer: hoor je het zelf wanneer iets wel of niet mooi samenklinkt? de theorie gaat van basaal tot oneindig diep.

ik zie dat Yoozer het hierboven al prima uitlegt.

Bedankt voor jullie reacties! Ik heb gisteravond piano les gehaad en heb mijn leraar om raad gevraagd, hij heeft me nu alles uitgelegd over toonhoogtes en akkoorden e.d. Ik weet nu het antwoord op mijn vraag!

Gewoon toonafstanden Min en Maj ladders gaan leren. Dan ben je al een heel eind.
Dan de kwintencircel en vervolgens de andere toonladders als dorisch, frygisch etc etc. Of zoals ptaurus doet alleen in Amin en Cmaj gaan spelen (dat zijn de ladders met alleen witte toetsen)

Ik heb gisteravond piano les gehaad en heb mijn leraar om raad gevraagd, hij heeft me nu alles uitgelegd over toonhoogtes en akkoorden e.d.
Die man kan goud verdienen...1 lesje en je weet alles, super! Succes met je tracks

Die man kan goud verdienen...1 lesje en je weet alles, super! Succes met je tracks

hahaha inderdaad, dit is wel erg ongeloofwaardig inderdaad allemaal.

appleman, hier is al veel informatie over te vinden over dit forum. Check vooral deze thread eens: https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?t=106904
hier staan veel nuttige tips in hoe je hier een start mee kan maken.

Laatst gewijzigd:
Back