circuit bending all the way

ja ik vind t echt vet om te horen wat voor herrie je allemaal uit zo'n onschuldig apparaatje kan krijgen >:|
ik heb t zelf een keer gedaan met zo'n elektronisch kinderspeelgoedpiano hehehe :p

Orgineel geplaatst door Boost303
Ik heb laatst een andere decaywaarde in mijn TB laten zetten om hem zo minder modderig te laten klinken. Dit was gelukt, maar het nare bijeffect was dat mijn accent daarbij ook verdween en de hele filterenvelope was ook niet meer wat hij geweest was. Ik ben er dus een beetje huiverig voor geworden.

maar dit is dus het hele idee achter circuit bending; dat je de hele interne structuur dusdanig verne*kt en laat kortsluiten dat je niet kan voorspellen wat voor geluiden eruitkomen [en of er sowieso nog geluiden uitkomen]

daarom doet men het doorgaans met kindergeluidsspeelgoed of waardeloze homekeyboards... niet met vintage synths... no es bueno ;)

die link op vintagesynth is meer een add-on van mogelijkheden en goed uitgebalanceerd lijkt me..
circuit bending is meer gebaseerd op willekeur...???

het klopt dat veel apparaten na het circuit benden heel onvoorspelbaar worden, maar dit is voor sommige noisefreaks erg welkom...dit wil niet zeggen dat je "serieuzere" machienes niet kan benden om ze te verbeteren, wat juist heel goed kan; ik ben opgevoerde delayeffecten tegen gekomen, en er is op internet genoeg te vinden over de kasio SK-1, een sample keyboard waar je met enige tijd en moeite een midi aansluiting en andere extras op kan maken (pitch bend enz. enz.) vbolgens mij wel de moeite waard om te gaan bekijken

ik heb nog een yamaha portasound liggen
es kijken wat ik daarvan kan knutselen :)

laat me het horen dan als je wat leuks van je portasound heb gemaakt...iedereen benden!!

circuit bending all the way

Voor de mensen die het nog niet kennen: check www.alien-devices.com.

Deze mensen doen aan circuit bending, het aanpassen van de circuits op de printplaten van electronische apparatuur om op die manier rare geluiden te creeeren.

Wat voorbeeldjes:

eds4.jpg

dit is de Extra Dimensional Sonifier

casiosk5.jpg

Dit is een Casio SK-5, maar dan erg aangepast. ( http://alien-devices.com/casiosk5.html )

sspell.jpg
s_math.jpg
sread.jpg

Dit zijn de modified speak & spell, read en math, kinderspeeltjes die op zo'n manier zijn aangepast dat er erg vage geluiden uitkomen.

haha stoer

Back