Hoe krijg je dit effect met een synth

steve r

Stamgast
http://www1.zippyshare.com/v/64350813/file.html

Henry Saiz - Madre Noche (Original Mix)

Ik hoor dit effect steeds vaker terug komen in tracks.

Persoonlijk weet ik dat je dit kan bereiken door wat met de lfo en rate te klote.

Maar ik krijg niet het gewenste effect.

Kan iemand mij uitleggen hoe je dit kan creëren met een synth !
Het gaat er om dat je bijv een tune hebt. Maar op het eind kan je er een trilling in gooien. Dit kan je steeds sneller of langzamer laten gaan

Dit effect hoor ik steeds vaker in muziek terug komen en wil het graag leren.
Iemand you tube filmpje of uitleg ?

zippy share kan je het beluisteren wat ik bedoel !

Thx alvast

Grtz

Steve

Kan het mis hebben, maar dit is wat ik tot dusver heb ervaren:
(wel met externe effecten, op de synth toegepast)

Je kunt een lfo laten werken (in verschillende wave forms) over een bepaalde parameter.

EEN manier:

M'n ervaring is als je bij de pitcher, de parameter aanpast, je trillingen krijgt.
Dat kun je dan bv instellen op 1/4 4/1 1/32 etcetera.
Dus dan gaat de pitcher parameter zo snel heen en weer als jij instelt.
Daarnaast kun je het bereik instellen.
Dus tussen welke parameters van de pitcher parameter heen en weer beweegt.
Afhankelijk van hoe je dit instelt, kun je de trillingen langzamer en sneller laten werken.

Laatst gewijzigd:
Hier heb je ook niet 1 LFO voor nodig, maar 2. Een voor de toonhoogte en een andere voor het volume. Verder helpt het als de LFO van je gebruikte synthesizer uberhaupt op zo'n snelheid kan komen.

Je kunt automation gebruiken in je sequencer of een envelope routeren naar de snelheid van de LFO. Dit is het resultaat in NI Massive waarbij de LFO naar het volume is gerouteerd en de snelheid van de LFO wordt geregeld door de envelope.

Wat heb je tot je beschikking?

Ja klopt allemaal wat je zegt het is een aan een koppeling van verschillende dingen. ALs ik het goed heb de detune lfo en je cuttoff.

Hier het volgende.

Ik heb me nooit verdiept in synthesizers.....
Daar ben ik sinds kort mee bezig.
Gebruikte altijd gewoon de geluiden ( paste ze hier en daar wel wat aan )

Maar ik weet niet hoe je dit allemaal met elkaar connect.
En hoe dit werkt.

Heb me ingeschreven bij rob papen maar dat is pas in november ±D

Kan iemand dit hier dus duidelijk uitleggen hoe je dit connect ?
Of weet iemand een goede site met uitleg hier over !

Thx voor de reacties alvast.

Ik kan dit effect gedeeltelijk met de vanguard krijgen.
Maar nog niet zo mooi.

Heb ook een virus ti

Weet niet of het mogelijk hier mee is ?

Ik krijg het al een beetje voor elkaar op die manier met de ti.

Probleem volgt alleen dat je wel dat trillende effect krijgt.
Maar de toon er onder blijft het zelfde.....

Dus 1 toon hoor je trilling de andere hoor je dit niet doen !

Hier heb je ook niet 1 LFO voor nodig, maar 2. Een voor de toonhoogte en een andere voor het volume. Verder helpt het als de LFO van je gebruikte synthesizer uberhaupt op zo'n snelheid kan komen.

Je kunt automation gebruiken in je sequencer of een envelope routeren naar de snelheid van de LFO. Dit is het resultaat in NI Massive waarbij de LFO naar het volume is gerouteerd en de snelheid van de LFO wordt geregeld door de envelope.

Wat heb je tot je beschikking?

Ja dit bedoel ik ......

Ik heb een sylenth1 Virus Ti en een vanguard.

lfo 1 connect ik met osc volume
lfo 2 filter 1 env amount

Dan krijg ik redelijk dit effect.

Doe ik dit zo goed ?

Denk dat je dit het best kunt doen, via je daw en daar effecten inlaadt op het kanaal waar de synth van toepassing is.
Heb je daar mogelijkheden?

Zoals Yoozer aangeeft eigenlijk.
'Je kunt automation gebruiken in je sequencer of een envelope routeren naar de snelheid van de LFO'
Ik denk dat hij met sequencer niet de stepper binnen Massive bedoeld, maar die van bv. Cubase.

Ik gebruik cubase

En Als Synths de acces virus Ti
Sylenth 1
Vanguard.

Ik ken de massive niet en wat je nu verteld is voor mij een beetje akadabra hehe

Dus probeer iets specifieker te zijn als dit lukt

Ik ben niet echt bekent met automation en envelope.....
Weet eigenlijk niet eens wat het doet.

Denk dat je met de automation dingen kan routen naar iets.
Sequencer bedoel je ws me ti mee.

Alleen wat kan je met de envelope ?
Heb er meerdere.

bijv bij lfo 1 assigne filter 1 env amount

Maar is nog lang niet zo helder als het voorbeeld als bijv bij yoozer

(puur over lfo die toegepast wordt)

Een lfo heeft bijvoorbeeld de vorm van een sinus.
Die lfo kun je zien als de bepaler van de parameter, van bijvoorbeeld het volume.
Op het moment dat de lfo zijn top bereikt (van het boogje, sinus) zal de parameter op z'n uiterst staan.
Bv. de sinus start en het volume is 20. Naarmate het geluid afspeelt, stijgt dit naar bv. 80 en zakt weer in tot 20 en begint dan weer opnieuw.
Wanneer je de lfo op een snellere rate zet, zal die sneller z'n werk doen en hoor je in dit geval het volume sneller op en neer gaan.
Maar dit kan ook de cuf off van een filter automatiseren.
Dus een lfo kun je zien als het verschuiven van knopjes / parameters binnen hetgene waarop je de lfo toepast.
Als de lfo stijgt, dan gaat dan knopje mee met de lfo.

Laatst gewijzigd:
Aha Duidelijk !

Dus je verandert hierdoor de snelheid !

Dit kan dus met elke vorm osc filters enz.

Duidelijk !

Maar hoe weet je dan wat je aan wat kan connecten.
Om bijv een gewenst effect te krijgen ?

Ik ben niet echt bekent met automation en envelope.....
Weet eigenlijk niet eens wat het doet.

Denk dat je met de automation dingen kan routen naar iets.
Sequencer bedoel je ws me ti mee.

Een sequencer is een pakket zoals Cubase, Logic, Ableton Live etc.

Automation doet niks anders dan voor jou aan de knoppen van iets draaien. Wil je het volume van een plugin langzaam op laten komen, dan teken je een lijn in de automation lane (een stuk ruimte onder je track) die van nul naar maximaal gaat. De rode lijnen in http://www.kaosaudio.com/images/software/ableton-live-7-automation.png zijn automation.

Alleen wat kan je met de envelope ?
Heb er meerdere.

bijv bij lfo 1 assigne filter 1 env amount

Maar is nog lang niet zo helder als het voorbeeld als bijv bij yoozer

Conceptueel is er geen verschil tussen een envelope, een LFO of automation. Ze "doen" niks als ze nergens naar toe wijzen. Het enige verschil is dat een envelope maar 1 keer werkt - en dat is als je de toets indrukt - en dat een LFO blijft doorgaan (maar vaak gebonden is aan een vaste, simpele vorm). Automation kun je zo gek maken als je wilt, maar het is wel een hoop tekenwerk.

Je moet bij de TI kijken naar de modulation matrix. Daar geef je dan het volgende aan:

Zie: http://audiotuts.s3.cdn.plus.org/311_modmapping/2c.jpg

Slot 1:
Bron: LFO1
Bestemming: toonhoogte van alle oscillators
Je regelt dan de invloed met de horizontale schuif.

Slot 2:
Bron: LFO2
Bestemming: volume

Slot 3:
Bron: Envelope 2
Bestemming: LFO 2 rate

Dat wat je noemde van Filter 1 envelope amount staat niet in de modulation matrix. Er wordt verwacht dat je het zo vaak nodig hebt dat het z'n eigen knop heeft gekregen en die "verbinding" die je in de modulation matrix maakt al vastgelast heeft. De enige manier om die uit te schakelen is om dat filter 1 envelope amount op 0 te zetten; dan gebeurt er niks.

Die software die je daar ziet is de TI editor. Op de synthesizer zelf zou ik niet weten hoe je het doet, want ik heb maar een Virus C.

In Sylenth1 gaat dit overigens ook. Onder de LFO staan 2 displaytjes met een knop ernaast. Bij LFO1 klik je op het display en kiest dan Oscillator A pitch uit. Draai de knop naast het display omhoog en het geluid gaat schommelen. Kies je Amp uit (Amplifier) dan gaat het volume schommelen. Probeer dit met een van de allerlaatste presets in de lijst te doen: er gebeurt dan in de tussentijd niks anders geks.

Bedankt voor je uitgebreide uitleg.

Ik heb nog veeeeeeeeeeel te leren.
Moet echt die curses gaan doen.

Ik ga hier mee aan de gang.
Bedankt voor je geweldige uitleg !

Ik denk zelf dat dit gewoon een effect is van een extreem afgestelde Limmiter over de track heen, die alle geluiden wegdrukt buiten de Kick om.

leer eerst eens wat de basis van synthese, op het net staan er wel goede! of even de handleiding lezen van van je virus ti, zou toch ook moet helpen denk ik?

Back