Korg ESX1 midi clock drift tav Ableton Live

cult45

011110111000
ik heb een hoop ellende gehad met een ESX1 gesyncd aan Ableton. De ESX kwam in dit geval pas naar een paar minuten in de track en liep vaker niet sync dan wel. Mijn eerste reaktie was om de ESX master te maken maar dit schakelt de track delays (ivm geluidskaart buffer) uit in Live.

Hebben anderen hier vergelijkbare ervaringen met de ESX en/of Ableton?

ik draai Live Suite 8.1.1 onder OSX 10.5.5 op een macbookpro met 2 "Motu Midi express 128" usb interfaces. De interface die sync leverde had een dedicated usb poort en deelde die niet.

ok..Iedereen heeft dus goede ervaringen met het syncen van Live en drummachines? Ik hoop het.

Ha cult,

ik werk ook met ableton 8 en een esx1 en emx1 . Enigste verschil is dat een emu 1820 PCI card gebruik waar mijn midi mee aangesloten zit. Zelfs via een MPC doorgelust start de ESX gewoon in de slave mode. Het ligt dus niet aan je Esx.

Gr Rico

Probeer eerst je eigen zin eens te lezen aub 'De ESX kwam in dit geval pas naar een paar minuten in de track en liep vaker niet sync dan wel'

anyway, instelling in je ESX vermoed ik...reageert hij op Midi Clock of (vermoed ik) start hij gewoon mee met Ableton als je op 'play' drukt in ableton.

Je moet hem dus zo instellen dat hij mee loopt met de clock van ableton.

Als hij enkel mee start en dan op interne clock aan hetzelfde tempt meeloopt , loopt er geen enkel drumcomputer lekker op ableton...

De ESX heeft zijn clock instelling op "EXT" staan, ofwel slave.

Hij loopt vanaf begin van de track mee maar is pas na een paar minuten hoorbaar.

vanwaar de attitude?

ok..Iedereen heeft dus goede ervaringen met het syncen van Live en drummachines? Ik hoop het.

mijn attitude ?

ik probeer je gewoon mee te geven dat er sneller geantwoord wordt als de vraag duidelijk is...

Waarschijnlijk moet je iets in de midi utility aanpassen....shift 12 is dat op mijn emx.

Je moet even in de handleiding kijken voor de precieze instellingen.

ik heb de manual al een paar keer gecheckt. De ESX heeft niet zoveel in te stellen qua midi. Het enige wat ik nog kan proberen is om de midi-filter in de utility aan te zetten.

Eigenlijk vermoed ik dat het USB ellende is. Kheb eerder gezeik gehad met bijvoorbeeld de 2 Motu 8*8 interfaces op dezelfde poort. Ik ga het nogeens proberen met alles eraf gesloopt. Alleen nog laptop, MT-4 midi interface, audio interface en ESX.

Dit blijft ellendig en wij gaan de ESX uit de liveset tiefen. Het legt dus aan de laptop, laat it wel duidelijk zijn, maar ik zie geen andere oplossing.

Ook met een Korg ER-1 loopt de boel langzaam uit sync.

Ik heb het geprobeerd met en MT-4, Motu Express 128 en de midi-poort van een 828Mk2 firewire.

In het begin prima, maar hoe langer de track loopt des de meer dat de boel gaat driften. Kleinere samplebuffer lijkt wel te helpen, maar het blijft een zooitje.

Als ik de Ableton manual raadpleeg lijkt het wel een bekend probleem te zijn.

De laatste test is om met een andere computer te proberen, maar eigenlijk heb ik altijd ellende gehad met midi-sync, ook op oudere computers en andere hardware.

Nogmaals been ik heel benieuwd naar de goede ervaringen van mensen hier die met OSX en Ableton wel een rock-solid sync krijgen met hardware. Ik hoor graag welke buffersize, versie OS en interface je draait. Duren de tracks lang? Stop je tussen de tracks door?

Ik ben met een maat van me bezig wat te experimenteren. Wij gebruiken daarbij ook Live (op windoos) naast hardware. Live is bij ons echter de slave - mijn RM1X is de master in de hele keten. ESX zit er ook tussen, maar die loopt als een zonnetje op de sync van de RM1X.

In Ableton hebben we even een master delay moeten instellen om een stukje latency te compenseren, maar daarmee was de kous af. Live start/stopt netjes mee met de RM1X, en alleen de eerste klap zit ernaast. Binnen 1 bar loopt alles netjes naast elkaar, en ik heb niet gemerkt dat er dingen gaan driften na verloop van tijd.

dump ableton ...

Ik kreeg mijn PC3x ook niet in sync ... altijd drift van een paar msen ...
Sonar geinstalleerd en drift weg

als ik met mn maat jam, hang ik mn macbook plus hardware als slave aan de zijne en mits enige instellingen (delay settings op midi) loopt dit perfect

ligt dus volgens mij totaal niet aan laptop+ableton dat je je bakje niet kan gesynced houden...

Ik heb het bij mij nog eens getest....niks aan de hand....hij loopt van meet af aan mee en nu al 5 min sync.
Nieuwste Ableton - Windows vista - ESI midimate - Soundcard: ua-101 - Buffer op 10ms. - Midi clock op EXT en midi filter op 0000.

Zouden er wellicht wat problemen kunnen zijn met verschillende OS revisies van de ESX1?

niks dumpen, in Live kun je bij je midi instellingen het aantal msen handmatig bewerken. Gewoon metronoom mee laten lopen en het aantal ms hoger of lager instellen.

Clock drift is niet noodzakelijk een mathematische afwijking van steeds hetzelfde aantal milliseconden.

Live is gekend om slecht om te gaan met time sync. Soms gaat het goed, soms niet. Geheel willekeurig qua apparatuur. Genoeg posts te vinden op de ableton forums EN bevestigd door Ableton support

Ja, het blijkt inderdaad een zooitje te zijn op de Ableton forums met betrekking tot midi sync.

jammer..gaan ik toch de esx samplen en met een launchpad proberen om de speelsheid met beats te emuleren.

bedankt voor de reakties

Na wat ingelezen te hebben op de site van http://www.innerclocksystems.com/ heb ik een midi-audio kabel gemaakt en wat opnames gemaakt van verschillende midi-clock streams.

Nemo was het strakst, dan Logic, dan Live. Live had verschillen van maximaal 2ms per pulse. Niet ideaal, maar ook niet verschrikkelijk.

Het lijkt alsof Live minder strak loopt als Max ook open staat en ik actief met de system aan het kloten ben. (settings open, programma focus wisselen etc.)

Als ik een externe klok neem, bijv de Nemo, loopt alles goed. Toch maar de Nemo als master in mijn setup en dan Live en de ESX slaven.

Back