Roland XP-80 relais/voeding vraag

Ibanez666

Nieuwkomer
Ok, ik heb sinds kort een Roland XP-80. Nou ben ik geen toetsenist, maar gitarist, maar het is een erg mooi instrument, dus ik was van plan er wel iets mee te gaan doen. Er is echter een probleem. Hij heeft het welgeteld 2 keer gedaan. En als hij het doet, hoor je een klik, waarna hij opstart. De keren dat hij het niet deed, hoorde je dus geen klik, maar ging het schermpje wel branden. Verder deden die twee keer dat hij het wel deed, alle functies het prima tot hij zichzelf na ongeveer een half uur weer uitschakelde. Ik had hier op de chat al het idee gekregen dat het de voeding danwel een relais zou kunnen zijn (zeker omdat hij het ook een keer deed nadat ik er een mep op gaf ;))

Als dat zo is en ik ga hem laten repareren bij een muziekzaak. Wat zou dan een redelijke prijs zijn?

klinkt als een gaar relaiscontact zoals je het omschrijft. Maar als je een beetje handig bent met een soldeerbout en het juiste relais kunt vinden moet dit zelf wel te doen zijn. Via een muziekzaak lijkt het mij erg duur.

Een relais gaat zelden zelf stuk....je moet eigenlijk even de werking van een schakel relais kennen....in het relais zit een spoel, op die spoel komt een spannig te staan., zeg 5V. Hierdoor onstaat een magnetisch veld waardoor de schakel wordt geactiveerd.....ik zou het zoeken in de stroomvoorziening richting het relais....meestal zit net voor het relais een transistor...grote kans dat die stuk is of ergens een condensator die zijn waarde niet meer haalt door veroudering.
Succes.

Een relais gaat zelden zelf stuk....je moet eigenlijk even de werking van een schakel relais kennen....in het relais zit een spoel, op die spoel komt een spannig te staan., zeg 5V. Hierdoor onstaat een magnetisch veld waardoor de schakel wordt geactiveerd.....ik zou het zoeken in de stroomvoorziening richting het relais....meestal zit net voor het relais een transistor...grote kans dat die stuk is of ergens een condensator die zijn waarde niet meer haalt door veroudering.
Succes.

Het is anders zeker niet onmogelijk..
Ik zie op het werk regelmatig relais met dit verschijnsel terugkomen van klanten. Maar over het algemeen zijn die wel flink mishandeld 8o)

Hij is half europa door gegaan met de Jan Rietman band :)

dat is zware mishandeling....gelukkig is het geen jonkie anders was het kindermishandeling...maar dat mag.:D

on topic: probleem al opgelost?

Het is gefixt! Het was de voeding. Hoe en wat precies weet ik niet, maar hij doet het. Nu is er alleen nog 1 toets waar de veer niet meer van werkt. Die moet tzt ook vervangen worden, maar ik wilde eerst zien of het rendabel was om hem aan de praat te krijgen en dat was het dus. Het enige probleem is dat ik nu al hoofdpijn heb als ik in die manual kijk. Wat dat betreft blij dat ik "gewoon" gitarist ben. Het is wel erg leuk om met de geluiden te spelen en wat akkoordjes en riedeltjes te spelen (het principe blijft natuurlijk hetzelfde als je wel gitaar kunt spelen)
Iemand misschien nog een idee waar ik nog meer sounds kan scoren?

thnx

Back