USB stick formatteren voor update Roland FA-08

Vinkepeezer

Ingeburgerd
Kan iemand een USB stick formatteren met een Roland FA-08 (met een FA 06 / 07 werkt het misschien ook)? Een vriend van me moet zijn Synth updaten naar de nieuwe OS. Bij het opstarten zit het systeem in een loop en ik kan de stick niet meer met zijn synth formatteren. Ik kan een stick opsturen met een gefrankeerde envelop erbij. Hij is een enorme enthousiaste hobbyist met beperkte technische kennis en hij leest geen Engels, zijn muziek is echt een belangrijke dagbesteding. maar kan er nu niets mee en dat geeft hem veel stress. Bedankt alvast!

Ik zou dat wel kunnen.. heb een FA06. Waar woont die persoon? Ik zit in omgeving Hoorn.

Edit: Bij mijn weten moet de stick gewoon met het nieuwe OS geformateerd zijn vanaf een PC. Zo werkte het via mijn Jupiter Xm. Ik ga het eens proberen of de Roland FA-06.. weet niet op welk OS ik hiermee zit en of ik uberhaupt nog kan upgraden als ik het recentste OS al heb.

Ik denk een OS update voor de FA dezelfde procedure is als bij Jupiter Xm. Het is een .bin bestand.

Van de Roland site:

How to update
Please install the system program " FA_UPA.BIN " to the FA-06 / FA-07 / FA-08 by following the process below.

Important notice: Never turn the FA-06 / FA-07 / FA-08 off during the update process, or FA-06 / FA-07 / FA-08 won't reboot correctly any more.

1. Copy the update-use file ( FA_UPA.BIN ) to the root directory of the USB Flash Memory.
  2. Make sure the unit's power is switched off, then connect the USB Flash Memory device to the USB FOR UPDATE port.
  3. Hold down the [ WRITE ] button and switch on the power.
  4. When the message "= Update Mode =" appears, release the button.
    The update starts.
    * The update process takes several minutes to finish. Be sure never to switch off the power before the operation finishes.
  5. When the message "===== update finished. =====" is displayed, the operation has finished. (You will take about 3 minutes to update.)
  6. Switch off the power.
  7. Detach the USB Flash Memory, then switch on the power to the unit and verify that the version has been updated.

Ik weet niet in welke fase het mis is gegaan??

Volgens mij moet leest een FA06 gewoon FAT32 USB sticks. Ik heb EXP rom uitbreidingen gewoon vanaf een PC in het geheugen gezet van de FA06 met een door Windows geformateerde USB stick gebruiken.
Wat ik wel tegenkom in de opties op de FA is: SD kaart formateren. Maar als je dit doet kun je er nooit meer een OS voor FA opzetten met de computer, omdat het de SD kaart niet herkent.

Die procedure is hetzelfde als mijn FP-30x, ik heb wel gemerkt dat mijn piano kieskeurig is voor wat betreft welke usb-stick. Maar het is idd gewoon (onder windows) een usb-stick fat32 formatteren en dan het .bin bestand kopiëren.

Bedankt voor jullie antwoord...lijkt me ook logisch. Maar uit deze link begreep ik dat je de stick met de Roland moet formateren. Maar waarschijnlijk gaat het ergens anders mis. Hebben jullie de Roland FA series weleens ge-update? Het probleem is dat de synth in een loop blijft hangen bij het opstarten (zie bijlage).

Roland FA 08 error.jpg

Ik heb de procedure gevolgd voor de update die ik hier heb gevonden (onderaan de pagina). Het proces blijft hangen bij de update (punt 4). Hebben jullie hier ervaring mee? Bedankt voor het meedenken!

Even vlug.. het filmpje gaat over een Fantom 06 volgens mij. Dat is een compleet andere synthesizer.
Zoiets heb ik op de FA06 nog nooit meegemaakt.

Er is een USB update procedure op de FA, dan moet je de 'write' knop ingedrukt houden tijdens het aanzetten en dan zal het systeem zoeken naar de .bin file met de update. Procedure staat in het plaatje van mijn bericht.. (derde in dit topic).

Laatst gewijzigd:

Hier worstelde iemand ook met een vastgelopen Roland FA. Heeft het gefixed door een ouder OS op te zetten als ik het zo snel..

Even vlug.. het filmpje gaat over een Fantom 06 volgens mij. Dat is een compleet andere synthesizer.
Zoiets heb ik op de FA06 nog nooit meegemaakt.

Er is een USB update procedure op de FA, dan moet je de 'write' knop ingedrukt houden tijdens het aanzetten en dan zal het systeem zoeken naar de .bin file met de update. Procedure staat in het plaatje van mijn bericht.. (derde in dit topic).
klopt, de FA begint ook met de update maar blijft daar hangen. Ik zal contact op moeten nemen met Roland denk ik. Bedankt voor je hulp!

Heb je al een andere stick geprobeerd?

Ik zie de link die ik kopieerde niet in mijn vorige bericht. Ging over iemand die ook vastzat in een OS update. Had dit verholpen door van oudere OS versie te booten. Er stonden meer tips in die link.. maar doe alles even op een telefoon.. misschien dat het daar misgaat met pasten..

Als je het het bericht citeert waar de link in staat, zie je de link in het ge-quote bericht staan..
Het embedden van de Facebook link werkt kennelijk niet.

Als je die link nog kunt terugvinden ...graag!
Ik kan de link op de computer gewoon openen maar je moet de berichten eronder uitvouwen. Het is op Facebook.

De persoon die vast zit in een opstartscherm van de FA lukt het om via een ouder OS, eruit te komen. (2.01). Dit OS kan ik niet vinden maar vond wel deze link naar 2.02:

Back