vraagje over fm synthese

the tall lad

https://soundcloud.com/ge
Ok ..ik vroeg me dus of de frequency van de modulator statisch is ( met een waarde ingesteld door de gebruiker ) , of gelinkt is aan het keyboard= keyboardtracking van de frequency
Ben dus een beetje met plogue bidule aan het spelen en dat is zowat het enige wat ik me afvraag .voor de rest lukt het aardig
Khebhier wel een nord modular liggen maar aangezien die geen low level modules heeft , schiet ik daar niet veel mee op
alvast bedankt .

Best oplossing die ik tot nu toe heb gevonden ...is de frequency van de modulator te linken aan het keyboard (keyboard tracking ) met een binary multiply operator ertussen en een user defined value ..zodat ik de amount van keyboard tracking op de modulator frq. zelf kan bepalen .

Een modulator is altijd een veelvoud van de carrier. Dus welke noot je ook inspeelt, als de modulator een waarde van bv 2 heeft zal deze altijd het dubbele zijn van welke basisnoot je inspeelt. Het gevolg is dat het aantal harmonische bewaart blijft. Behalve als je de modulator op een fixed frequency zet. Dan verandert de harmonische inhoud met elke noot.

Hoe je dit met bidule doet weet ik niet.

...is de frequency van de modulator te linken aan het keyboard (keyboard tracking ) met een binary multiply operator ertussen en een user defined value ..zodat ik de amount van keyboard tracking op de modulator frq. zelf kan bepalen .
Normaalgesproken wil je juist dat de verhouding steeds gelijk blijft (dus wat jugjug zegt tot aan 'behalve'), je kan dan beter de velocity of mod wiel aan de modulatiediepte koppelen.

Best oplossing die ik tot nu toe heb gevonden ...is de frequency van de modulator te linken aan het keyboard (keyboard tracking ) met een binary multiply operator ertussen en een user defined value ..zodat ik de amount van keyboard tracking op de modulator frq. zelf kan bepalen .
Om zoveel mogelijke eenzelfde klankstruktuur te behouden bij verschillende toonhoogten op het klavier (keyboard tracking) dient die hoeveelheid of amount van keyboard frequency tracking naar alle operators (= carriers en modulators) best gelijk te blijven. De basis frequentie verhouding tussen carriers en modulators kies je zelf, kwestie van klank of wanklank die je wil (elke verhouding kan en mag, ook niet-veelvouden). Hoe verder je afwijkt van veelvouden hoe meer wanverhouding of wanklank. Om verder de klankkleuren dynamisch te maken werk je op de volumes (modulatie-indexen, keyboard volume tracking en voor de afwerking velocity en aftertouch).

'Een binary multiply operator' gewoon een 'vermenigvuldiger' dus : in computers is alles nog steeds binary of hebben ze daar een quantum ding ?

Laatst gewijzigd:
bedankt voor de antwoorden ...k'ben erondertussen al min of meer uit
Maar ik vroeg me af hoe ze dat implementeerden in de oude fm synth's .
Bidule is natuurlijk geen max/msp ( net begonnen met msp ..demo verloopt binnen 5 dagen...40 )
maar je hebt wel redelijk wat low level modules, mathe en osc' +,-,* etc maar het gaat bijlange niet zo diep als max .
Nog even tot de zaak , vanuitgande dat de modulator dezelfde note info ( van het keyboard aka freq.) ontvangt als de carrier , wat zijn dan de math. verhoudingen van de mod. tegenover de carrier . maal 2 . gedeeld door 2 ?
Totzover doe ik het op het gehoor ...spijtig dat ik geen bidule files kan uploaden

bedankt voor de antwoorden ...k'ben erondertussen al min of meer uit
Maar ik vroeg me af hoe ze dat implementeerden in de oude fm synth's .
Bidule is natuurlijk geen max/msp ( net begonnen met msp ..demo verloopt binnen 5 dagen...40 )
maar je hebt wel redelijk wat low level modules, mathe en osc' +,-,* etc maar het gaat bijlange niet zo diep als max .
Nog even tot de zaak , vanuitgande dat de modulator dezelfde note info ( van het keyboard aka freq.) ontvangt als de carrier , wat zijn dan de math. verhoudingen van de mod. tegenover de carrier . maal 2 . gedeeld door 2 ?
Totzover doe ik het op het gehoor ...spijtig dat ik geen bidule files kan uploaden
1 op 1 normaal gezien. Maar ook als beide dezelfde noot-info ontvangen kun je die verhoudingen nog aanpassen of veranderen.

Als je dan toch op het gehoor werkt, zorg dan gewoon dat je de modulator ook nog rechtstreeks kunt horen (dat moet in die programma's toch kunnen).
(er bestaat ook nog PD of Pure Data en die is gratis dacht ik)

Laatst gewijzigd:
1 op 1 normaal gezien. Maar ook als beide dezelfde noot-info ontvangen kun je die verhoudingen nog aanpassen of veranderen.

Als je dan toch op het gehoor werkt, zorg dan gewoon dat je de modulator ook nog rechtstreeks kunt horen (dat moet in die programma's toch kunnen).
(er bestaat ook nog PD of Pure Data en die is gratis dacht ik)

Ja doe ik ook , bedankt ..
En pure data ..ben ik ook mee bezig ...wel een heel steile leercurve
Voor snelle resultaten is plogue bidule wel geschikter .

Back