Welke dx100 patch is dit?

Je bedoelt echt de baslijn? Lijkt me duidelijk een 303. Dat lead geluidje is volgens mij wel een dx100.
Inderdaad een erg mooi plaat dit!

.
Euh, baslijntje, lead, Niet de 303 uiteraard, die dacht ik wel te herkennen :D

Het gaat om die synth met overheerlijke portamento en op een of andere manier echt een heerlijk magisch geluid heeft en begint op 3.44.

Waarom ik denk dat het een dx100 is? Laatst heeft iemand hier op het forum een klein stukje dx100 gepost en daar herkende ik gelijk het geluid en deed me erg aan deze plaat denken. Kan de post alleen niet meer vinden.

Waarom ik het wil weten? Omdat ik een tx81z heb en ik deze patch als het goed is kan inladen. Hopen dat ie een beetje hetzelfde klinkt. Naast de lately bass een overheeeerlijk geluid!!

Zo...weten jullie dat ook weer :D

Volgens mij hoor ik ook een filter open en dicht gaan dus dat is geen DX100 lijkt me. Een beetje 303ig maar net niet. Misschien een MC101?
lekker nummer!

Je kunt de hoeveelheid envelope van het volume van een operator regelen met de modwheel, wat een cutoff achtig effect geeft in het begin, en later oversturig metalig. Ook kun je dat zelfde geintje doen met velocity, waar het misschien wel meer op lijkt omdat het op een per noot basis geregeld lijkt te zijn. Of er wordt live geschoven aan de knop die de intensiteit regelt van de velocity naar de envelope.

Ik zeg ook dat dit een Yamaha FM bak is, waarschijnlijk een 4-opper. En ik denk ook niet dat het uit maakt welke je neemt. Portamento is erg karakteristiek omdat hij constant time is en ook dat droge maar toch warme geluid herken ik wel.

Je kunt de hoeveelheid envelope van het volume van een operator regelen met de modwheel, wat een cutoff achtig effect geeft in het begin, en later oversturig metalig. Ook kun je dat zelfde geintje doen met velocity, waar het misschien wel meer op lijkt omdat het op een per noot basis geregeld lijkt te zijn. Of er wordt live geschoven aan de knop die de intensiteit regelt van de velocity naar de envelope.

Ik zeg ook dat dit een Yamaha FM bak is, waarschijnlijk een 4-opper. En ik denk ook niet dat het uit maakt welke je neemt. Portamento is erg karakteristiek omdat hij constant time is en ook dat droge maar toch warme geluid herken ik wel.
Nog eens geluisterd en ik denk dat je gelijk hebt... het is idd geen filter... Ik heb geen 4 op yamaha.. wel een dx7 staan hier maar die heeft toch wel ander geluid... al moet ik daar nog eens flink in duiken.

kans dat het een dx 100 dx 21 of 27 is erg groot

de filter is in feite de pitch va,n één van de slave-operators die open wordt gezet
wat een hemelse melodie is me dat ?!

Bij mijn dx100 lijkt ie op de Monolead preset! ;)

Heb ff snel een loop inelkaar gezet check..

Attachments

• dxbasstrack.mp3
    2,6 MB · Bekeken: 174
Thanks Kaos en Raymond. Het geluid en de manier waarop het reageert in een sequence lijkt er idd erg op. We zitten behoorlijk warm! Ik ga deze patch eens inladen in de TX81Z.

@ Supersonic: De MC505 bestond nog niet toen deze plaat gemaakt werd, dus .... :D

Kan misschien ook nog een SH101 zijn, met de sequencer erin.

Nee een 101 is het zeker niet, die herken ik wel.

Ik ben er 99% van overtuigd dat het een yamaha uit de DX/TX reeks is, een 4 op FM synth. Ik hoorde laatst 1 keer een loopje met een geluid uit de dx100 en dat deed me gelijk aan de deze track denken. Het heeft echt een soort signature feeling ofzo, net als vele andere synths trouwens.

het is een dx
hoor je goed aan het 'filter' gedeelte waar je duidelijk een slave-operator naar boven gepitched hoort worden

het is een dx
hoor je goed aan het 'filter' gedeelte waar je duidelijk een slave-operator naar boven gepitched hoort worden

Je bedoeld FM. Dit krijg je bij de meeste FM er wel uit namelijk. Dit klinkt niet typisch DX namelijk. Is idd wel de klankleur die, door een andere operator te laten moduleren, verandert.

Back