Korg Monotron - Analoog is weer 'in' bij Korg

ik heb het niet over een synth..maar over een iets meer uitgebreide Monotron.
dus de monotron is geen (echte) synth? ...dan zijn we het daar over eens :eureka:
trouwens....er zit een volume knop op...een draaiknop aan de zijkant die je net als een pitchbend wiel kan veranderen...

dus een realtime te besturen Amp!!!!!! :-D
en dan hou je ook meteen geen hand meer over voor nog een knop :D

het zou leuk zijn geweest als er een MIDI IN op had gezeten en dat je dan alle parameters via CC's zou kunnen veranderen...
dus ook het volume, dan zou je zelf een envelope kunnen tekenen in bijv cubase...

ik zeg nergens dat de monotron geen echte synth is..........ik zie het misschien als een synthdoos..een kruizing tussen de kraakdoos en een synth...

trouwens, dat kan me eigenlijk helemaal geen ene dwars fluit schelen wat het is!! :-))) !

ik vind het een geweldig dingetje....mijn gakken had ik meteen verkocht toen ik van dit ding hoorde. in vergelijk met de monotron is de gakken: niets!

en ik ben tegen midi erop...dan wordt het het het zoveelste apparaat (lees: synthesizer)
waar je alleen maar bezig bent met de mogelijkheden, inplaats van spontaan geluid/ muziek maken.

ik spreek uit ruime ervaring van jaren!

op de HKU was ik de enige zo'n beetje zonder goede apparatuur...maar mensen stonden soms versteld van wat ik soms uit een lullig Yamaha FM keyboardje en een Korg 05RW haalde..

beter een apparaat tot in het kleinste detail uitkleden, totaal leren kennen, het onmogelijk er uit halen..dan een bak komen met zoveel toeters en bellen,,menu's en 1000den parameters...dat je eigenlijk nooit echt er goed en diep gebruik van maakt......is wel mijn motto..(maar ik maak het ook niet altijd helemaal waar meer)

ik ga Korg mailen over mijn idee voor de Monotron II

!

telefoon (n95 8GB) > monotron > versterker

Filter klinkt erg goed wanneer ik wat muziek erdoor stuur, vermaak me prima met deze mini synth. :D

Ik heb vandaag de KOrg MonoTron binnengekregen, inderdaad heel klein, maar wel ongelooflijk leuk. BIjjna een mondsynthesizer.

Phochos

nee, dat is het nu juist. ik zei al: geen ENV geen ADSR.....geen enveloppes.
abslouut niet en not!

en laat die saaie MIDI ingang maar weg ook! :-)

ik denk dat voor 169,95 euro dit wel te koop is straks....is nog een redelijke prijs.

doe ik!!

MFB modules dus misschien nog die uLFO van ik geloof livewire dan kom je al een aardig eind.

Hebbes! De Korg monotrons zijn nu leverbaar en ik heb er gelijk 2 gekocht (60e per stuk).. Leuk leuk leuk !!! Ontzettend klein (zie foto) maar fijn - het geluid is onverwacht goed met een prima MS achtig filter en de build quality valt reuze mee.. het is wel plastic maar vrij stevig uitgevoerd. Ze zijn wel nogal gevoelig voor storingen door DECT telefoons, TL balken en dergelijke maar dat kun je ook weer creatief gebruiken (theremin!)

Ik verheug me er nu al op mijn collega's te gaan irriteren met dit ding :)

Attachments

• monotron_samson.jpg
    monotron_samson.jpg
    52,2 KB · Bekeken: 82
cool :okdan:

nou post eens een mp3tje wat niet alleen maar gepiep is :mega:
koop ik er misschien ook 1

jamaar, als het alleen maar gepiep is, is het niet goed, als het een mooie multitrack opname is, is het niet goed...

wat voor filmpje wil je dan wel? (veel) Externe effecten terecht niet, want dan kan je een Big Mac verpakking nog indrukwekkend laten klinken...

jamaar, je moet er toch meer mee kunnen stand alone?
hmm misschien als extern filtertje? ben wel benieuwd of dat gaat :)

alleen wel een soort cv in om er een dadicated keyboardje aan te hangen
Google of YouTube 'monotron mod' en er zal een wereld voor je open gaan. het is natuurlijk een SMD printje maar Korg is zo vriendelijk geweest om de interessante punten toegangkelijk te maken en ook duidelijk te labelen aan de achterkant van de PCB.

In Japan waar de monotron al wat langer op de markt is hebben ze alles al gedaan... patch point panel, sequencer control, extern keyboard etc. Zeer interessant en ik hoop van ganser harte dat het een groot succes wordt en dat Korg verder gaat op de analoge weg.

ik had nog een leuk idee voor Korg:

een monotron actige synth met meer mogelijkheden, maar zonder de knoppen..en dat je dan met een KORG nanocontrol de boel kan editten.

ach ja, ideen zijn zo gemaakt......

:eureka:

misschien kunnen ze het ding uitbouwen tot iets groters,,,,,... 2 vco´s met elk 3 selecteerbare golfvormen en pwm, een extra lfo, een, laten we zeggen 3 oktaaf toetsenbord, een vca, twee envelope generators, en dit alles patchbaar door, laten we zeggen 6.3mm jacks.
en natuurlijk een externe input met pitchfollower en een ruisgenerator....

:koffie:

Ja! En dan brengen we die als cheapo op de markt voor laat ons zeggen 400€. En dan wachten we 20 jaar, en dan maken we iedereen die net terug is van de grachten om te gaan juichen naar 11 mensen die ze niet kennen en die net niet gedaan hebben wat de bedoeling was nog wat gekker tot ze er plots 1100€ voor geven.

misschien kunnen ze het ding uitbouwen tot iets groters,,,,,... 2 vco´s met elk 3 selecteerbare golfvormen en pwm, een extra lfo, een, laten we zeggen 3 oktaaf toetsenbord, een vca, twee envelope generators, en dit alles patchbaar door, laten we zeggen 6.3mm jacks.

gatverdimme....dan lijkt het wel een gewone synth...nee dat dus niet....

ik hou van speelgoed....

de monotron is dat..

misschien ben ik wel gewoon een muzikant..die willen spelen!

klinkt bijna als een MS-20...

attachment.php

jeuz, nog net iets kleiner dan een pakkie shag...

wat een gezever allemaal
korg kan beter met lego in zee gaan of zo om er bij aan te bouwen
leuk speelgoed, maar echt wakker van liggen???
er zijn genoeg andere dingen

wat een gezever allemaal
korg kan beter met lego in zee gaan of zo om er bij aan te bouwen
leuk speelgoed, maar echt wakker van liggen???
er zijn genoeg andere dingen

voor 15 a 20 euro kan je ook zelf een NAND-synthje bouwen in een leuk doosje met 4 knoppen en 4 schakelaars. een hoop gepruts, en erg leuk en aardig geluid (voor verder te bewerken samples bijvoorbeeld)...

maar voor 55 euro heb ik nu een MOnotron gekocht die veel en veel meer kan.
als ik het zelf het gebouwd, dan was ik denk ik meer geld kwijt.

en volgens mij is alles speelgoed:

Lego, een bal, een koowekker, een auto, de ARP 2600....de Korg ms-20....een i-pod. het net gekochte prof tuingereedschap.....

en de monotron ook wel, ja......

niet lullen maar: SPELEN!

Back