Korg Monotron - Analoog is weer 'in' bij Korg

Misschien is een goede vergelijking ook dit:

Casio bracht de SK1 sampler uit voor diegene die de professionele samplers van Akai niet kon kopen. Of sla ik nu helemaal de plank hiermee mis?
maar dus wel speelgoed van erm zo'n 150 gulden? (wat nog een redelijk bedrag was eind jaren 80 voor zoiets)

maar dus wel speelgoed van erm zo'n 150 gulden? (wat nog een redelijk bedrag was eind jaren 80 voor zoiets)

Ja, maar dat was beter dan meer dan 1000 gulden uitgeven voor een Akai S612 en dan had je nog niet eens de diskdrive erbij zitten. Bleef een geinig dingetje, de SK1. Ik heb nu weer de DM100 terug, daar zit een SK5 in. Leuk om kutnummers ermee te maken.

Phochos

Akai S612... niet eens de diskdrive
da's niet veel soeps qua handyness nee :erm: dan kan je nog beter de ensoniq mirage hebben (hoewel ie 4 bitjes minder had)
Leuk om kutnummers ermee te maken.
dat wel nutuulk :D

DM-100, is dat nu het vlaggeschip van de SK serie? :mexico:

casiondm100b.jpg

heb ik ook gehad, kreeg m niet eens verkocht

da's niet veel soeps qua handyness nee :erm: dan kan je nog beter de ensoniq mirage hebben (hoewel ie 4 bitjes minder had)

dat wel nutuulk :D

DM-100, is dat nu het vlaggeschip van de SK serie? :mexico:

casiondm100b.jpg

Nee, het is een beetje een vreemde bijt in de eend (zoals de Fransen zeggen). De Casio SK100 en SK200 en daarnaast de SK2100 (deze laatste had grote toetsen) waren de topmodellen van de SK serie. Maar zoals gezegd was de DM100 een betebuintje (opnieuw zoals de Fransen zeggen).

Phochos

die DM100 kun je toch niet veel mee, heb er paar weken mee gespeeld en toen kon ik hem met pijn en moeite voor 50 euro nog kwijt...

heb ik ook gehad, kreeg m niet eens verkocht

dat is wel een randvoorwaarde voor een instrument om K#tnummers mee te fabriceren.

:koffie:

Twee van Casio meest opvallende toy-boards zijn wat mij betreft de SK-60 en de VA-10 (belachelijk geweldig apparaat met zo veel mogelijkheden ,dat je blind ziet..multieffect keyboard met audio-in. helaas voor was hij te low-fi vanwege de ruis)

de SK-60:
-sampletijd max 2,4 sec. of 4 samples van 0,6 secondes.
-loop, reverse, release en tune sample-edit
-samples via kleine pads te triggeren met ingebouwd effect (extreem vibrato, doubling, pitch up/down)
en het meest opvallende:

voice-cycle!

dit houd in dat je per toetsaanslag een andere sample triggert. helemaal geweldig!
de presetgeluiden zijn verder niet veel waard, behalve dan weer jjuist de stem en zing-geluiden. en dan vooral ook die via de voice-cycle reageren..

Mooi... zo'n Korg monotron-topic! :-)

youtube eens geraadpleegd, het enigste wat eruitkwam waren scheten en boeren, sorry, geef me een shure sm58 en je heb een TriniTron met galm inclusief :okdan:

Heb net de korg monotron ook aangeschaft en vind het wel een leuk dingetje, en is voor mij toch wel bruikbaar voor in mijn producties als effecten doosje.

als je er zorgvuldig mee experimenteert, dan komen er behoorlijk hoffelijke scheten uit!

vooral de verschillende frequenties van de OScillator,LFO en Filter leveren, als je ze op een bepaalde manier afstemt op elkaar , hele mooi effecten op.
van voorbijschuivende formanten, tot modulerende ringmodulatie-klanken. enzovrt...

en met het nepkeyboardje kan je ook vibrato tot glissandootjes maken. of random pitches spelen..

Had je dit ook niet enkele weken na de release van de microkorg? En zoveel meer andere synth's,...? De één kan er iets mee, de andere niet. Mij maakt het niets uit hoe snel een ANDER iets verkoopt. Waarschijnlijk had je dit destijds ook wanneer de TB 303 was gereleased en men concludeerde dat deze niet echt een ideale vervanging was voor een basgitaar. Zodat je ze in de jaren '80 tweedehands nog met hopen kon kopen in de diverse tweedehands muziekwinkels.

Laatst gewijzigd:
ik heb hier een hele doos vol met kleine speelgoedjes die rammelen, toteren, ratelen enzovoort. heel handig voor percussie-dingetjes en of vreemde samples en geluiden.
Verder heb ik o.a. een MS-20, een Casio MT-400v, een Roland JV-1080,enozovoort...

de monotron zit tussen een synth en zo'n speelgoedje in, en beide kan ik heel goed gebruiken om muziek te maken.

ik vind die hele discussie nogal niet op zijn plaats betreft de monotron. je kan het niet gaan beschouwen als een echte synth, maar ook niet als een stuk lullig speelgoed.

of vinden jullie dat ik vandaag nog al mijn toeters, bellen, triangels en peruaanse fluitjes ook beter de prullebak in kan doen, omdat het niet professioneeel is?

ik denk zelfs het volgende: een echt getalenteerd en muzikale persoon haalt overal muziek uit...een kartonnen doos, een paar billen... ook uit een monotron. Dan heb je niet perse een hi-tech zeer professionele zeer duur en de beste grootste synthesizer nodig om je achter te verschhuilen.

:doei:

wie weet word de monotron over een jaar of 10 flink populair... maar ik betwijfel het ten zeerste...
of vinden jullie dat ik vandaag nog al mijn toeters, bellen, triangels en peruaanse fluitjes ook beter de prullebak in kan doen, omdat het niet professioneeel is?
nee hoor, dat mag je zelf weten...

de monotron is te beperkt en te simpel om populair te worden denk ik...

maar als ze een iets grotere versie met wat meer flexibele toeters en bellen uitbrengen ( max. 100 tot 150 euro ofzo), dan zou het misschien best populair kunnen worden.

zo ben ik ook populair geworden in de loop der jaren; met steeds meer toeters en bellen

Back