Vraagje over cem en analoge synth

the tall lad

https://soundcloud.com/ge
Vraag me af hoe het komt dat r zo' n groot verschil in klank is tussen al de analogue synths, vco /filtergewijs , terwijl de meeste toch allemaal een cem chip hebben .
Het verbaast mezelf dat erin de memorymoog een cem chip zit .
Modificeren de synthfabrikanten de 'cem' chip om hun eigen signature sound eruit te krijgen ofzoiets?

Enlighten me ( ben een leek op gebied van elektromechanica ;)

c 'mon geeks , ik vraag het me echt wel af , of een doorverwijzing naar een linkje.
K'weet , elke mens bestaat uit exact dezelfde fund.bouwstenen ..en toch zijn we allemaal uniek , maar hoe zit het de met de analogue synths ?

Ik sprak enige tijd de bedenker van de Synton Syrinx en hij vertelde me dat de klank van een synth wordt bepaald door alle afzonderlijke onderdelen. Haal je iets eruit of maak een onderdeel na, dan klinkt het niet als een syrinx

Interessant onderwerp!

Het blijkt dat je zelfs met de CEM 3320 VCF verschillende kanten op kan http://www.electricdruid.net/index.php?page=info.cem3320

Ik blijf er echter bij dat WAT je filtert de doorslag geeft, de VCO dus, en die is bij een Memorymoog (CEM 3340 VCO) totaal anders dan bij een Synthex (digitaal) of Oberheim M12 (ook digitaal dacht ik).

terwijl de meeste toch allemaal een cem chip hebben

Even terzijde, maar "de meeste" is overdreven. Ik heb 3 analoge synths in huis, en geen enkele heeft een CEM aan boord.

Maar goed, hoe komt het dat ertoch grote klankverschillen kunnen zijn tussen synths die allemaal wél CEM chips gebruiken? Zoals gezegd, het resultaat is de som der delen. Gebruik je bv enkel CEM filters en andere oscillators, zal de klank anders zijn. Heb je 2 synths die volledig op CEM gebaseerd zijn, dan zal hun klank dichter bij elkaar liggen, maar dan nog bepaalt de uiteindelijke opbouw van de schakelingen eromheen hoe snel of traag de LFO's kunnen, hoe diep het modulatiebereik is, hoe toonvast ze zijn, de eindtrap kleurt de klank ook nog eens, dat geldt ook voor eventuele koppelcondensatoren, etcetc.

Dat gezegd zijnde lijkt het me boeiender om verschillende concepten samen te brengen dan een studio te vullen met enkel CEM based synths.

je hebt ten eerste al 2 fabrikanten: CEM en SSM, waarvan beiden weer verschillende VCO's en VCF's en VCA's hebben gemaakt.
(en daar zijn weer verschillende REVisie's van)
die klinken dus al niet allemaal hetzelfde.

en dan zit het 'm in de combinatie chip en routing.
sommige synths, hebben bijv CEM VCO chips, maar dan weer een eigen filter (dus geen chip, zoals polymoog) of eigen ontwerp VCO en dan een chip VCF
zie deze lijst van waar zit wat in :
http://www.synthtech.com/cem/cemsynth.html

de chips kan je niet modden, wel net ff anders aansluiten, zie deze voorbeelden:
http://www.electricdruid.net/index.php?page=info.ssm2044

Vraag me af hoe het komt dat r zo' n groot verschil in klank is tussen al de analogue synths, vco /filtergewijs , terwijl de meeste toch allemaal een cem chip hebben .
Het verbaast mezelf dat erin de memorymoog een cem chip zit .
Modificeren de synthfabrikanten de 'cem' chip om hun eigen signature sound eruit te krijgen ofzoiets?
Enlighten me ( ben een leek op gebied van elektromechanica ;)

Een basis vco maakte je vroeger met standaard componenten (weerstanden, condensators, diodes,enz.). Je oscilleerde vanuit deze componenten op deelspanningen die je instelde over koolstofpotentiometers.

De echt analoge synths puilen uit van deze componenten, en waren vrij volumineus.

Dan is er op een dag een zekere meneer "Curtis" die op het idee komt om deze componentenlogica op (min-of-meer) integrated circuit-niveau in een chip onder te brengen, en dit in eerste fase voor de vco. Bescheiden als hij is noemt hij dit chip-principe "CEM (Curtis Electromusic .. en nog iets ?)

Gevolg,...massale interesse, en toepassen maar die vco-chip !
Het is wel niet zo dat elke fabrikant dezelfde klanken produceerde omdat ze dezelfde chips gebruikte. De eigenlijke oscillatorbron werd op de standaard signaalniveaus (blok, tand,zaag,..) op regelbare frequentie aangeboden vanuit die bewuste chip,... maar alles wat daarvoor of daarachter deze oscillatie verder beinvloede (lfo,vca,vcf,eg,...) werd per fabrikant behouden.
Ze beperkte als het ware hun componentenopbouw d.m.v. deze chip. De synthfabrikanten beinvloeden dus op dat moment zeker niet deze CEM-chips.

Vervolg,... je kan het al raden,... diezelfde meneer kwam vervolgens stap per stap met andere CEM-chips op de markt, die op hun beurt elk een ander deel van de synthstructuur op zich namen. (lfo,vca,vcf,eg,...)

Gezien er echter op termijn een arsenaal van deze CEM-chips op de markt kwamen die elk onderling één of meerdere funkties op zich namen,.. en onderling ook nog eens combineerbaar waren, konden de synthfabrikanten naar hartelust hun eigen logica inweven rond deze CEM-chips structuur.
Logisch dus dat de éné fabrikant de andere niet in het vaarwater wou komen door een identieke opbouw na te streven. (alhoewel er voorbeelden gekend zijn van oude synths, waar men bij het vergelijking van droge-vco-klanken praktisch geen verschil kon horen).

Logisch ook dat hoe meer CEM-chips ingebouwd werden,... hoe goedkoper de toestellen zelf. Vandaar het (al destijdse) verschil tussen de kostprijs van bvb. een yamaha-cs en een moog.

Korg bvb. hanteerde pas vanaf de MonoPoly ,PolySix en de Poly 61 CEM-chips voor verschillende synthfunkties.
Moog deed dat voor het eerst in de memorymoog.
Voor de rest heeft de eerste van roland er in de jupiter-6. In dat opzicht kan je zeggen dat de jupiter-4 anders zal klinken dan de 6,.. maar of dit beter of identieker is is dan weer een persoonlijke smaak.

Zo, wat een heropfrissing,... zou ik zo zeggen.

Korg bvb. hanteerde pas vanaf de MonoPoly ,PolySix en de Poly 61 CEM-chips voor verschillende synthfunkties.

Korg heeft bij mijn weten alleen maar SSM gebruikt, nooit CEM. En voor de Poly-61 ook nog 's alleen maar voor de envelopes (dus niet in het audiopad). Daar zitten DCO's en discrete filters in.

De cem vco's zijn maar een deeltje van de eigelijke VCO, er zit nog heel wat andere electronica in het signaal pad die de pure VCO klank kleuren.

De meeste cem vco maken niet alle waveforms, de square waveform wordt bv verzorgt door een waveform converter na de cem chip op basis van de cems zaag bijvoorbeeld.

Dat + andere componenten rond de cems zorgen voor de uiteindelijke klank, die circuits zijn meer eigen aan het merk.

Dus om op je vraag terug te keren, de cem zelf wordt niet veranderd op zich, maar de zooi er rond is weer eigen aan het merk en bepaald het eindresultaat (signaal)

Filters, modulations idem

Een basis vco maakte je vroeger met standaard componenten (weerstanden, condensators, diodes,enz.). Je oscilleerde vanuit deze componenten op deelspanningen die je instelde over koolstofpotentiometers.
Dan is er op een dag een zekere meneer "Curtis" die op het idee komt om deze componentenlogica op (min-of-meer) integrated circuit-niveau in een chip onder te brengen, en dit in eerste fase voor de vco. Bescheiden als hij is noemt hij dit chip-principe "CEM (Curtis Electromusic .. en nog iets ?)
Denk het wel aangezien fabrikanten deze chips gebruiken, maar is de sound op basis van CEM hetzelfde als voor die tijd of is het daardoor toch beperkter geworden?

Korg heeft bij mijn weten alleen maar SSM gebruikt, nooit CEM. En voor de Poly-61 ook nog 's alleen maar voor de envelopes (dus niet in het audiopad). Daar zitten DCO's en discrete filters in.

Klopt, ik zat er naast.

MonoPoly 4 x SSM2033 VCO & 1 x SSM2044 VCF

Korg PolySix 6 x SSM2056 EG & 6 x SSM2044 VCF

Poly 61 6 x SSM2056 EG

hoe zou het komen dat er zo weinig concurrentie is op deze markt?

Omdat de markt verschrikkelijk klein is. Wij kunnen wel denken dat analoge synths helemaal het einde zijn en dat iedereen ze hebben wil, maar dat vertekent enorm omdat je hier met allemaal liefhebbers zit. Het gros van de toetsenisten geeft er volgens mij niks om en als ze er wel om geven zal het leeuwendeel genoegen nemen met een VSTi.

Wij kunnen wel denken dat analoge synths helemaal het einde zijn en dat iedereen ze hebben wil, maar dat vertekent enorm omdat je hier met allemaal liefhebbers zit. Het gros van de toetsenisten geeft er volgens mij niks om en als ze er wel om geven zal het leeuwendeel genoegen nemen met een VSTi.

Weet het niet zeker maar dacht dat keyboards alla psr etc nog meer IN zijn dan vsti's

Low buget arranger keyboartjes zal wel grootste marktsegment zijn.

Annaloge synth marksegment stelt inderdaad niet veel voor,

Back