PA system voor live en opnemen

cephalopoid

Ingeburgerd
Hallo synthforummers,

Ik ben de helft van een muzikaal duo, en we hebben nog een manier nodig om ons hoorbaar te maken tijdens een optreden en tijdens het opnemen.

Wat we dus moeten versterken en mixen zijn:
- een synth
- een gitaar
- zang
- laptop voor o.a. drums

Nou vroegen we ons af of een PA system daar wel geschikt voor zou zijn, en welke zo goed mogelijk geluid kan geven voor tussen 600 en 1000 euro.

Bedankt voor het advies.

als je het over PA's hebt gaat het om het aantal mensen wat het moet bedienen. wat voor zalen spelen jullie in? hebben de zalen zelf geen PA? veel zalen hebben zelf een vaste partij waar ze een PA bij inhuren. is dat geen optie? met het budget wat jullie hebben kom je niet heel ver...

hoeveel instrumenten het moet weergeven doet er niet zo toe, dat hangt van de mix(er) af.

Op mijn werk hebben we sinds kort de HK Audio Lucas Smart...
Zet is dacht ik 600 watt totaal, en klinkt perfect.
2 sattelitjes wegen misschien net 8 kilo per stuk en de sub net 30!

Voor opnames heb je i.m.o geen geluidsysteem nodig.

Met het oog op optredens kan ik je adviseren om niet te investeren in budgetmerken.
Uiteraard moet je de set altijd kunnen aanpassen aan het formaat van de zaal en het aanwezige publiek. Is huren geen optie?

wat pmx ook al zegt :) Veel zalen en dergelijke poppodia hebben zelf al een PA :)

Wat voor jullie handig is is denk ik een mengpaneel. Er is al een laptop aanwezig. Die kan je voor opnames meteen gebruiken. Je kan dan alles op een uitgang eruit laten komen en opnemen :)

Ik denk niet dat je meteen hele speakers moet gaan kopen. In onze oude band hadden we nooit een eigen PA. Drumstel. Versterkers voor de bas en gitaar. En een microfoon. Overal waar we kwamen was wel een PA :)

Maar als je zelf toch graag een PA wil aanschaffen voor dat geld. Zou ik voor een setje oud hout gaan. Plus een leuk mengpaneeltje :)

ssssssssssssst ...... je had beloofd dat stil te houden.....

ik kan er ook niks aan doen :P :D

Dus jullie raden gewoon 1 losse versterker met een mengpaneel aan? Een PA is in principe toch een versterker met mengpaneel?

We hopen in het begin in cafes te gaan spelen en later in grotere zalen, zoals het lvc e.d. .

Wat raden jullie aan binnen het budget? Huren is in ieder geval veels te duur.

Een PA is een complete installatie. Mengpaneel, versterkers, speakers, de hele rambam :D En dat hebben ze in elk cafe/zaal/poppodia echt wel dat hoeven jullie als band echt niet te kopen tenzij je graag je eigen speakers enso meeneemt :)

zoiets:
pa%20system.gif

Ik denk dat jullie met de gewone bas/gitaarversterkers (als ze electrisch zijn) en een mengpaneel erbij waar jullie allemaal op passen het wel redden. Voor opnemen enso :)

Back