Roland JP-8080 probleem

Wardo

Ouwe rot
Misschien een simpel probleem maar ik kom er zelf niet uit. Veel performances/patches op de Roland JP-8080 gaan spontaan uit zich zelf veranderen, zonder dat de JP wordt aangeraakt. Er verschijnt dan ook een * op het display naast Perform/Patch. Dit gebeurt onregelmatig, soms na 5 sec maar kan ook pas na 30 seconden optreden. Ik heb al van alles geprobeerd, menu's ingedoken, sysx aan/uit (ook bij Cubase), handleiding doorgespit etc.
De klank wordt meestal uit zich zelf dunner of er komt ruis bij. Het lijkt er op dat het control 1 of 2 van Oscilator 1 is die veranderd. Dat geeft hij ook soms aan op het display, -saw shape- bijvoorbeeld. Ik heb de cc nummers van de controls aangepast, maar zonder resultaat. Misschien dat het een lfo is die dit doet, maar mij lukt 't niet het uit te zetten.

Iemand anders met dit probleem of is dit normaal voor de JP-8080? De sound van de JP bevalt me nog steeds wel, misschien dat een JP-8000 dit verschijnsel niet heeft?...

Doet ie dit ook als je een init-patch hebt?

koppel hem ff los van je pc, kijk ff of ie dan nog gek doet.
Knoop er dan rechtstreeks een keyboard aan de 8080 vast (nog steeds ontkoppelt van kubeest) en kijk of ie dan normaal zijn dingetje doet. Daarna weer aan de PC, etc...

Zo kan je stapsgewijs de dingetjes uitsluiten.

De JP-8080 pikt volgens mij ergens wat ongewenste midi signalen op. Een JP-8000 zal daar waarschijnlijk net zo op reageren, dus dat lijkt me niet nodig ;)

Probeer inderdaad de JP eens los van de computer, of kijk wat er gebeurd als je alle midi kabels eruit haalt (je kan m dan nog deels gebruiken via de preview mode). Dan langzaam je setup weer opbouwen en kijken waar het mis gaat.

Met midi ontkoppeld, na een factory reset, blijft het probleem zich voordoen. Zelfs bij een Init patch. Er verschijnt gelijk weer een *...

Aan de knoppen ligt 't denk ik niet, die zijn nog prima.

als die knoppen waardes sturen door vuiligheid, verschijnt direct het sterretje.

Kan je met de scope zien welke knoppen het exact zijn en wat de waardes zijn ? (2x Edit bank 8 geloof ik uit het hoofd).

Als je 1x edit bank8 doet moet, als de knop vuiligheid heeft en waardes verstuurt, alleen de parameter geselecteerd worden en NIET de waardes verandert worden, als ik het goed heb. Dat lijkt mij een goeie test.

He Niel, bedankt! ik denk dat het inderdaad aan de knoppen/schuiven ligt. :halleluja

Ik heb ze allemaal een paar keer goed heen en weer gedraaid/geschoven, en het probleem is al een heel stuk minder.

Ga ik 'm nog wat verder schoonmaken. Nog tips? Openmaken kan zeker niet?...

openmaken is het eerste wat ik denk, anders kan je sowieso niet goed bij de schuiven.
D'r zijn meerdere topics over schoonmaken van faders en pots maar ben ff te lui om daar ook nog naar te gaan zoeken :D

Back