Welke rompler start automatisch samples op?

Laandodeman

Symfomaan
Ik ben mijn Fantom S een beetje zat. Heb destijds voor de Fantom gekozen in plaats van de Triton Extreme, omdat de Fantom bij opstarten automatisch de samples laadt. Ik wil namelijk mellotron sounds meteen beschikbaar hebben.

Zijn er inmiddels andere synths/workstations/romplers die dat kunnen? Ik kan nog altijd niet goed uit de voeten met die Fantom.

De Nord Wave zou op zich in aanmerking komen, maar dat is niet echt een rompler. Ik wil er ook orchestra sounds op hebben zitten en meteen ook FX. En hij moet volledig midi-programmeerbaar zijn.

Kan een Kurzweil PC3x dat eigenlijk? Dus: samples automatisch laden naar je keys?

De pc3x niet, maar de pc3k wel, alleen moet die nog uitkomen. Wel "slechts" 128 mb non volatile ram, maar samples blijven dus wel bewaard in het geheugen na uitschakelen. Orchestral sounds zijn geweldig en de effecten.......*zwijmel*

Klinkt interessant! Ik begrijp dat ie wel wat aan de dure kant wordt. Kurzweil is meestal niet zo goedkoop toch? :(

Klinkt interessant! Ik begrijp dat ie wel wat aan de dure kant wordt. Kurzweil is meestal niet zo goedkoop toch? :(

de PC3 serie vergeleken met de K serie nieuw valt reuze mee. Mensen beseffen niet dat een PC3 voor 95% hetzelfde kan als een K2600 en al veel krachtiger is dan de K serie (16 parts kdfx, 128 stemmen ipv 48 b.v.). Alleen het samplen mistte nog. Dat zit nu dus op de PC3k.

Een PC3 in welke uitvoering is daarnaast ook goedkoper dan een gelijkwaardige uitvoering van de roland Fantom G of Motif X of Korg M3. En geloof me, de G en de M3 heb ik gehad, net als de PC3. *ALS* er 1 terug komt is het zonder enige twijfel de PC3.

Wat de PC3k gaat kosten is nog me niet echt duidelijk. Maar een PC3x (88 gewogen toetsen dus) heb je voor net over de 2000 euro.

Alleen dat kleine scherm is niet prettig. Daarnaast gebruikt de PC3x nu al uitgestorven geheugen kaartjes en kun je niets van USB stick laden. De pc3k krijgt hetzelfde scherm, maar daar kun je wel een USB stick in duwen. Overigens is er een prima gratis editor van kurzweil.

Zo, dit is het einde van mijn sales pitch :)

de PC3 serie vergeleken met de K serie nieuw valt reuze mee. Mensen beseffen niet dat een PC3 voor 95% hetzelfde kan als een K2600 en al veel krachtiger is dan de K serie (16 parts kdfx, 128 stemmen ipv 48 b.v.).

Waar uit bestaat de overige 5% dan nog? Ofwel wat kan een PC3xK niet wat een K2600 wel kan?

Met de nieuwe modellen kun je bijv. niet zelf samplen. De K-2600 etc. kan dat wel (met een meestal optioneel aan te schaffen sampling bord.)

Op dat nieuwe, nog uit te komen model kun je enkel bestaande samples importeren.

Ik begrijp juist dat de PC3K, die binnenkort uitkomt, dat wel kan.

O, da's wel jammer. Dus als ik de sounds van bijvoorbeeld de MTron naar de PC3k wil overhevelen, kan dat niet direct. Dan moet ik er eerst samples van maken en dan overhevelen.

Dat lijkt me inderdaad de weg.

Ik heb een 2600 met sampling optie gehad, fantastisch instrument. Maar Kurzweil is heel erg laat van dat slome SCSI afgestapt, en toen onbegrijpelijkerwijs op Smart Media overgestapt (K2661) toen dat ook al op z'n retour was. De sampler was trouwens erg goed, en als er een nieuw model komt met samplingopties hoop ik dat ik er weer een kan kopen.

Houd wel rekening met een enorme tijdsinvestering om een Kurzweil zo te leren kennen dat je zelf een beetje kunt gaan programmeren (dan heb ik het niet over een filter instelling of een attack veranderen.) Er zaten twee manuals bij, qua dikte vergelijkbaar met twee telefoonboeken. En daarin stond zeer geconcentreerde technische info, geen prietpraat. Kan makkelijk ontmoedigen. Met een paar uur per week kom je er in nog geen twintig jaar doorheen.

Laatst gewijzigd:
Back