10x stereo uit firewire solution voor mac

Maks

Gromit the Evil Operator
Hoi
Ik wil out of the box gaan mixen, en ben daarvoor opzoek naar een oplossing om 10x stereo uit m'n mac te sturen.
Ik zoek iets dat zowel nog betaalbaar is als kwalitatief. Iets in het genre RME/MOTU...
Zowiezo zal ik voor een interface, plus daarbij een aparte convertor op adat moeten gaan denk ik, maar misschien zie ik iets over het hoofd.
Vandaar, tips en thoughts welkom!
grtz,
Maks

Cool, thanks. Die kleine M-audio had ik idd nog niet bedacht. Goeie optie. Die in combi met een goeie adat-convertorbak of twee, is zeker te overwegen!

Tussendoor, tevreden van je setup?

de digi is niet echt tof als je geen protools gebruikt, maar ik moet wel want degene met wie ik de studio deel kan niet anders. Werk zelf met Logic en sindskort Live/M4L.

Heb een 24 kanaals soundcraft 200SR die erg inspirerend werkt. Al mn outboard is redelijk lo-fi dus voor nu is de huidige setup prima. Als er ooit een grotere console komt zal ik de adat kasten overwegen.

Outboard is zeker meer rock 'n roll met Live. Voor de moeilijker projecten die ik meerdere keren moet benaderen blijft Logic beter ITB.

Okay Cool

Ik denk dat ik moet gaan voor iets als de M-audio Lightbridge in combi met 3 Focusrite Octopre LE's
Zonde van al die inputs wel. Die ga ik niet allemaal gebruiken... Maar beter teveel dan teweinig ;-) en het is een vrij betaalbare zaak...

Alternatieve tips blijven welkom!

Echo Audiofire 12 (12 mono i/o); meerdere units te combineren tot 48 kanalen. Ik draai tot grote tevredenheid 2 AF12's aaneengeschakeld, 24 kanalen i/o op 24bit/96kHz.

Erg strakke kwaliteit, zelfde AD/DA converters als RME. Absolute aanrader.
http://www.echoaudio.com/Products/FireWire/AudioFire12/index.php

NB: je kunt meerdere units daisychainen (op elkaar doorlinken); op 1 firewire 400 poort kun je zonder problemen 2 units op 24/96 laten werken zonder bandbreedte problemen. Meer dan 24 kanalen of 24 kanalen op 192 kHz vraagt om extra firewire poorten.

RMe FF800 ben ik erg tevreden over...never look back.
Ga zelf voor een nieuwe octopre erbij. 96kKHZ! 16 channels out! ;) HQ OTB summing and back in!

Even een paar vraagjes over de Echo Audiofire 12.

1) Kun je deze interface zonder problemen gebruiken op een iMac 27"?
2) Als ik het goed begrijp kun je simultaan 12 kanalen (of 6 stereo kanalen) simultaan opnemen?
3) Kun je ook direct effecten op het ingelezen kanaal zetten. Bijvoorbeeld als je een Nord Rack 2x gebruik. Kun je dan direct een reverb o.i.d. op dat kanaal zetten, zodat je deze direct kunt monitoren en het effect hoort als je live inspeelt?
4) Kun je eenvoudig stere pairs maken van de ingangen, dus 6x stereo ingangen (dit omdat ik alleen synths stereo wil aansluiten, ivm interne effecten etc.)
5) Kun je de outputs eenvoudig routen zodat je 2 uitgangen kunt gebruiken om je monitoren op aan te sluiten?

Dan zou ik ook voor boven geopperde oplossing met de Echo's gaan.
Dan ben je voor nog geen € 1200 klaar.

Zelf ben ik (op PC) ook zeer tevreden gebruiker van een AF12.

Ja, ik ging er even vanuit van 'ze hebben geen adat, dan kan ik ze niet uitbreiden', maar ik kan er twee combineren natuurlijk...

Op Ableton forum las ik nog over een tevreden gebruiker.
thanks for the tip!

2 x Steinberg MR816x

Kan eventueel over 1 Firewire aansluiting en je komt ongeveer hetzelfde uit als de prijs voor 2 Audiofire 12's maar dan met betere ADDA en erg goede pre-amps.

Nadeel: Geen midi i/o

Even een paar vraagjes over de Echo Audiofire 12.

1) Kun je deze interface zonder problemen gebruiken op een iMac 27"?
2) Als ik het goed begrijp kun je simultaan 12 kanalen (of 6 stereo kanalen) simultaan opnemen?
3) Kun je ook direct effecten op het ingelezen kanaal zetten. Bijvoorbeeld als je een Nord Rack 2x gebruik. Kun je dan direct een reverb o.i.d. op dat kanaal zetten, zodat je deze direct kunt monitoren en het effect hoort als je live inspeelt?
4) Kun je eenvoudig stere pairs maken van de ingangen, dus 6x stereo ingangen (dit omdat ik alleen synths stereo wil aansluiten, ivm interne effecten etc.)
5) Kun je de outputs eenvoudig routen zodat je 2 uitgangen kunt gebruiken om je monitoren op aan te sluiten?

1) Lijkt me wel... driver ondersteuning voor Mac OS X (vanaf 10.4)
2) Yes, helemaal correct. En zelfs 12 sporen opnemen en 12 sporen afspelen... tegelijk
3) Niet vanuit de Audiofire console software zelf; zou wel kunnen via DAW software (met de gebruikelijk latency erbij)
4) Ja. Sterker nog, de audio i/o's worden in eerste instantie vanuit de driver aangeboden als pairs. Maar vanuit je DAW software kun je ze als mono aanspreken, of gewoon als stereo.
5) Ja, Audiofire heeft een 'near zero latency hardware monitoring'; in de software console kun je zelf alle inputs routen naar alle gewenste ouputs (met volume controle). Ik zou dit echter doen vanuit je DAW software, is veel flexibeler in je workflow (of gebruik je geen DAW software?). Gemaakte mixes/routings in de audiofire consoles worden ook weggeschreven in de units zelf, waardoor je ze standalone kunt gebruiken.

Bedankt voor de info! Ik raak namelijk toe aan een nieuwe computer. Die van mij is bijna 7 jaar oud.... Wel af en toe wat geheugen en een HD er bij gestoken. Omdat ik veel gebruik maak van Hardware synths voldeed de PC altijd prima, echter gebruik ik meer en meet vst effecten en dan loop je op een gegeven moment wel tegen de beperkingen aan.

Ik heb mijn oog laten vallen op de iMac 27" en daarbij de AudioFire 12, zodat ik genoeg inputs heb voor de synths.

Back