Producen

mikevercoelen

Piepkuk
Beste medemensen hiero,

Hoe beginnen jullie eigenlijk meestal een track te maken? Beginnen jullie een combinatie loopje met Drums, Bassline etc. wat lekker bij elkaar werkt en dat uitwerken in een mix en dan masteren?

Danke schon.

Ik begin elke keer met iets anders..

Soms de drums die ik in mn hoofd heb.. of die ontstaan.. Of ik start met een lekkere synth sounds.. Soms verandert t tempo ook enorm nadat ik begonnen ben.. en wordt t zelfs een compleet ander genre..

Of ik begin met een lekkere sample.. en zie wel waar ik op uitkomt.. Het begint eigenlijk nooit hetzelfde.. ;)

Ja denk dat het ook vooral aan de genre ligt? Ik denk dat heel veel grote producers gewoon beginnen met een 8 bar loop en drums en een leuke dirty synth bass en lead er op flikkere en gewoon klote todat het nice klinkt.

Ik begin bijna altijd met een brei aan geluiden. Die heb ik vaak al enkele maanden/weken/dagen/uren eerder gemaakt.

Dan langzaam van alles filteren, tweaken, nieuwe brij van maken.

En vaak ben ik aan het pielen en dan komt het vanzelf :)

stevige borrel inschenken
dikke spliff rollen
lijntje snuiven van t 1 of ander(net wat er over is van t wieknt)

alles aanzetten, beetje random knoppen draaien/drukken

en dan kompt t vaneiges

stevige borrel inschenken
dikke spliff rollen
lijntje snuiven van t 1 of ander(net wat er over is van t wieknt)

alles aanzetten, beetje random knoppen draaien/drukken

en dan kompt t vaneiges

yep :) alleen een dag later vind ik het meestal helemaal niks.

Ja denk dat het ook vooral aan de genre ligt? Ik denk dat heel veel grote producers gewoon beginnen met een 8 bar loop en drums en een leuke dirty synth bass en lead er op flikkere en gewoon klote todat het nice klinkt.

Dat denk ik niet.
Ik denk dat de talentvolle jongens een idee hebben en niet zomaar met iets beginnen. Wij kneusjes werken misschien zo, maar daarom maken velen van ons alleen maar standaard werk (waaronder ik mezelf ook reken).
Dat maakt allemaal niet uit, want het is gewoon een leuke hobby en voor een enkeling is het wat meer.
En natuurlijk draaien de grote jongens aan knoppen, maar wel met de bedoeling net die klank te krijgen die ze in hun hoofd hebben.

Paul

Ja precies, dat is het helemaal.
Gewoon wat klote en dan is het voor je het weet goed.
ff masteren met fruity en dan de mp3 uploaden naar je label.
Die persen 's nachts de cdtjes en platen en dan ligt je hit morgen in de winkels.

;)

Maar serieus, er zijn meerdere manieren om je ding te doen.
Veelal is het wel pattern based werk dus heb je een lengte van 8 bars oid al snel. Veel house muziek is opgebouwd in blokken van 16 maten.
Wat dat aangaat, veel luisteren naar muziek en je ook focussen op bijvoorbeeld alleen de drums en kijken of je daar de lengte van de patronen uit kan vissen.
Of er gewoon schijt aan hebben en je eigen manier ontwikkelen en toepassen.

-C-

Back