Ableton: volume automation fader vs utility

rvanommen

Ouwe rot
Track volume automation in ableton (wellicht ook relevant in andere daw's?)

Doorgaans pak ik daarvoor een utility en plaats die als laatste device op de track. Dit omdat bij nieuwe instellingen op de track fader de automatie uitgeschakeld word... Tijdens het produceren zit ik dit level best vaak aan te passen, dus dat ervaar ik als irritant.

Ik hoor ook wel eens goede argumenten voor het automatiseren direct op de track faders. Je kan dan in 1 oogopslag zien of er volume automatie opzit en als er een deel op die track te hard klinkt bij het mixen kun je dat gewoon met de volume fader checken, de automatie aanpassen naar dat level en weet opnieuw aanzetten.

Ik zie zelf geen enorme groten redenen om het een of het ander te doen. Ik voel me wel comfi de utility op de track voor de automation, maar ben wel benieuwd naar hoe jullie dat doen, en of er sterkete meningen zijn om het een of het ander te doen.

De volume fader (Cuabse) van de het kanaal zelf is de gene die de automatisering krijgt bij mij. Niet zo zeer voor het overzicht meer omdat dit het snelst werkt.

De SSL Native Channel Strip gebruik ik voor het aanpassen van het werkelijk volume. Wat ik hier erg fijn aan is dat ik geen waardes kan zien. Iets wat ik wel bij Cubase heb, en dan (heeft te maken met een of andere afwijking in m’n hoofd) werk ik allen maar met 0.5 of hele db’s wanneer ik volume aanpassing maak. Zonder deze waardes doe ik het meer op gehoor.

Waar ik af en toe wel eens m’n vraagtekens zet zijn de video’s over gain staging. Misschien niet geheel on topic, maar heeft ook met volume te maken. Ik heb tracks gemixt waar de kick op -20db en -6db heeft gestaan, en de rest er om heen gemixt. Tegenwoordig let ik daar helemaal niet op en zijn er af en toe kanalen die boven de 0db uitkomen. Misschien ligt het aan mij, maar ik geen verschil.

Maar om weer on topic te komen. Doe wat het beste werkt voor jou 😉

Gain staging is weer een topic apart. En er staat een hoop onzin op het web... Er word volgens mij vaak onnodig ingewikkeld gedaan. Maar volgens mij is dat van belang bij gebruik insert effecten die afhankelijk van input gain een effect hebben op output signaal (compressors, distortion e.d.).

Voor sommige effecten is het handig dat je het output signaal dan terug brengt op het zelfde niveau als voor het effect (zodat je het goed kan A-B en).
Ik lees ook wel eens dat effecten beter of slechter souden klinken rond een bepaalde specifieke input, maar daar let ik persoonlijk noet echt op... ik probeer alleen geen absurd hoge output gains te hebben.

Dit is voor zover ik het zelf begrijp, maar ik kan het ook mis hebben hoor ;)

Sommige effecten kunnen saturatie geven volgens mij als je ze wat hoger pushed, net zoals in de 'echte wereld'. Dat zou je dus kunnen missen als je er laag niveau in stopt en erna pas het volume weer omhoog gooit.

Qua automation: ik doe dat meestal ook op een utility, omdat het irritant is als je daarna nog het algemene volume wilt verhogen of verlagen. Daarnaast zit ik er ook juist niet op te wachten dat mn faders de hele tijd bewegen tijdens het luisteren/werken (hoewel het meestal maar een enkele is) :).

Sommige effecten kunnen saturatie geven volgens mij als je ze wat hoger pushed, net zoals in de 'echte wereld'. Dat zou je dus kunnen missen als je er laag niveau in stopt en erna pas het volume weer omhoog gooit.
Klopt.

Maar dat soort effecten voeg je meestal bewust / express toe.

Als je een effect op de track gooit om saturatie toe te voegen dan neem ik aan dat de meeste mensen wel ff luisteren of ze die vervolgens ook horen (en of het een verbetering is) en dus dan ook ff spelen met gain en en andere settings (en als je het nethes wilt doen - ook vervolgens het uitgang volume gelijk te zetten aan de gain en dan te luisteren of deze actie het gewenste effect heeft gehad)

Als je die saturatie niet wilt hebben in je muziek dan gebruik je beter plugins die dat niet of minder doen (een mooie cleane EQ in plaats van eentje die gemodelleerd is op vintage analoge spulletjes :) bijvoorbeeld)
En dan let je daarna denk ik ook even goed op inkomende gain en uitkomend volume om zeker te weten dat je geen ongewilde distortion hebt denk ik. Maar ook weer om goed te kunnen A-B'en.

daarom denk ik ook dat er soms te ingewikkeld over gedaan word.
De gemiddelde muziek-maker zal doelmatig zn tools inzetten en dus al goed luisteren naar het effect van zijn acties. En dan ben je vast vaak al stiekum aan t gain-stagen als je dat zo doet als ik beschreef.

Maar wederom... Ik kan er best wel naast zitten hoor... Ik ben totaal geen expert op dit gebied, en word heel graag gecorrigeert als ik onzin verkoop.

Een handige tip in Ableton voor volume automation van bijvoorbeeld een vocal is een Utility in rack gain naar macro en dan afstellen op bijvoorbeeld -5 +5, -2 +2 dB etc. Dan zit je niet zo te priegelen met een +35dB gain knop. En je kan ook rechtermuisknop Edit Value en dan iets in typen.

Back