Modular (Buchla+Dotcom) icm Poly synth

kaihugo

Stamgast
Ik wil een efficiente setup maken en zit te denken wat apparaatjes te verkopen en dan een zo minimaal mogelijke synth setup daarvoor terug te kopen. Dit natuurlijk in stappen. Deze setup wil ik ook 'makkelijk' live kunnen gebruiken.

Ik denk hierbij aan een instap Buchla als System#2 voor mijn freaky modulaire kant icm met een dotcom systeem als de Portable 44 voor mijn subtractieve modulaire kant. En dan daarnaast een fijne klassieke poly als de Jupiter 8 of of Elka Synthex of Memorymoog als fijne stabiele polybak.

Daarnaast hou ik een MS20 en VC10 en Juno 106 omdat ik die eigenlijk ondanks de mooiere andere instrumenten het meeste gebruik want efficient in mijn liveset zitten.

Het is namelijk zo dat ik een fijne collectie aan oude apparaten (arp2600/minimoog etc) heb maar nu eenmaal merk dat mijn werkwijze niet zo is dat ik deze echt goed gebruikt worden door me, omdat ik ze niet live kan meenemen door instabiliteit en kwetsbaarheid. Daarnaast heb ik wat fijne poly's, maar met mijn muziek doe ik gewoon veel met midi (ook veel Max MSP en algoritmen hieruit), waardoor ik merk dat ik minder snel die bakken gebruik.

Ik zit te denken aan de meest efficiente en kwalitatieve liveset die er maar kan en ik kwam dus uit op de Buchla, Dotcom + Poly (incl midi). Maar zeg me alstjeblieft waarom ik dit niet zou moeten doen!

Mijn gedachten voor de verschillende onderdelen van mijn droomsetup:

Buchla
Pro
Ultieme freakbak. Ik werk veel met Max MSP en dit lijkt me een synth waar ik icm daarmee helemaal los kan gaan. Alles kan icm midi en ik kan enorm ver gaan met geluiden zoeken en een (live) act vormen met een machine als deze. Hij is nieuw, dus goed stabiel aan alle kanten, en ondanks de prijs durf ik dit mee te nemen live (icm de flightcase). De presets, ondanks niet voor de patching, is ook een groot voordeel voor live terug te gaan naar een sound. En het blijft een goede investering lijkt me.
Con
Ik twijfel aan de analoogheid van deze bakken. Ik doe zoals gezegd veel met Max, dus de digitale kant is me bekend, handson is heel fijn hiervan maar ik ben bang dat ik bijna een dure uitbreiding op Max koop en ik zoek vooral het freaky analoge domein wat max niet kan en de handson kant.
Alternatieven
De alternatieven die me te binnen schieten zijn Serge en Wiard of minder freaky maar veel kwaliteit: SCM, analoger maar minder mogelijkheden als presets etc.

Dotcom
Pro
Ik werk nu heel veel subtractief en geniet gewoon heel erg van oude Moroder Italo Disco en dat soort muziek. Ik zoek voor een bepaalde liveact dan ook een modular waarvoor ik nu een minimoog gebruikte, maar welke te instabiel is voor live, maar ook te beperkt en te fragiel. Daar heb ik dan een Dotcom systeem in mijn hoofd. Eentje die ik in flightcase koop en die goed mee te nemen is en te gebruiken is als 2 synths. Dotcom is beperkt, maar goedkoop en kwalitatief goed. Lekkere grote modules voor live fijn.
Con
Kan me bijna niks bedenken, behalve dat ik misschien beter een fijne hoofdmodular kan kopen waar ik alles mee doe, maar het lijkt me fijner deze echt als 'livemodular' te gebruiken. Een semi modulaire lijkt me ook niks, omdat ik gewoon merk dat ik het fijn vind synths te kunnen aanpassen en net een kleine functie mis.
Alternatieven
Doepfer, maar geluid staat me niet zo aan, alhoewel ik lang niet alle filters heb gehoord. Dat laatste is ook direct het interessantste de enorme hoeveelheid aan modules en andere euro rack modules die je hiervoor wel niet kan kopen. Ik kan ook denken aan een doepfer eurorack met een enorme shitload aan externe modules. Maar het is wel weer priegeliger dan dotcom door de minijack kabels en kleine knoppen waar ik wel een beetje een hekel aan heb.

Polyfone Synthesizer
In combinatie hiermee zou ik graag een hele fijne subtractieve polyfone synth willen. Gewoon een dikke warme bak. Dat polyfone is iets wat ik echt mis met modulair, of wat op z'n minst moeilijker te behalen is. Zeker voor live. Daarom denk ik aan een Jupiter 8, Memorymoog of Elka Synthex. Het is een beetje appels met peren vergelijken maar ik zoek iets wat dik klinkt en een uitbreiding op mijn digitale software synths/maxmsp. Jupiter 4/CS50 die ik heb vind ik heerlijk maar te instabiel om live te gebruiken en geen midi. En het is stom, maar daardoor gebruik ik deze gewoon niet. Zit niet in mijn workflow. Dus eissen: dik analoog, stabiel en handig genoeg voor live en midi. Liefst ook nieuw gemaakt, maar daar is gewoon geen keuze in. Andromeda heeft me nooit aangetrokken.

Dus schiet maar raak en droom mee! Ga er maar even vanuit dat er niet echt een prijslimiet is.. ;)

Stel deze vraag maar eens op muffwiggler........daar zijn zat mensen die ook daadwerkelijk een 200e bezitten.

Er was pas nog een leuk draadje over.......waarin sommige concludeerden dat de Buchla zo vol zit met Pics, Flashgegheugen en andere programeerbare chips (spul wat vrij snel obsolete wordt).....dat het nog maar de vraag is of de boel over 10 jaar nog wel geserviced kan worden.

Ja exact, dat heb ik eerder ook al eens gehoord. Ik zit eigenlijk ook heel erg naar Wiard of Serge te kijken, ik ben gewoon vooral gek van de oudere buchla's en daar zit dat toch dichterbij. De digitale injectie (preset/sequences terugpakken) kan ik dan alsnog doen met Max MSP.

Wat zijn de ervaringen hier met een CotK systeem ipv van zo'n dotcom systeempje?

Als alternatief voor Dotcom mis ik MOTM in je lijstje, maar da's nog net wat prijziger. Of bedoel je het als een catch-all voor "klassieke modules op 5U-formaat"?

Voor polyfoon - Prophet 5 rev. 3 wellicht een optie? Jupiter 8 zit al op redelijk stratosferisch prijsniveau. Of als het ook een rack mag zijn zou ik zeker ook kijken naar een SE Omega of CODE met 8 voices. Verwisselbare filters, hele lekkere klank.

Alesis Andromeda is ook een modulair monster! En 16 voices polyfoon. Kan echt lekker oud klinken als de tunnings opties uitstaan. Heerlijke bak.

Als alternatief voor Dotcom mis ik MOTM in je lijstje, maar da's nog net wat prijziger. Of bedoel je het als een catch-all voor "klassieke modules op 5U-formaat"?

En naast MOTM is er Oakley, dezelfde kwaliteit en zelfde formaat, en goedkoper door het Britse Pond. Oakley heeft een uitgebreider en vooral wat spannender set modules. Maar MOTM en OAKLEY zijn natuurlijk ook probleemloos te combineren.

Ik heb tot nu toe alle Malekko/Wiard modules........en ze zijn geweldig,

Met de modularplanner op muffwiggler ben ik vandeweek ff bezig geweest voor een Buchla clone systempje....

Ik dacht aan een:
Malekko: Anti Osc, Boogie filter, 2x Envelator en anti-envelator
Plan B: M15 rev.2 osc. M14 dual voltage control en M24 Heisenberg module
Make Noise: Wogglebug, Maths en QMMG

Dotcom zijn niet echt superspannende modules en als je een memorymoog ernaast hebt zal een Dotcom systeem dubbelop zijn.

Imo zal een Modcan system meer aansluiten op je setup.
Een Wiard 1200 sixpack is ook mooi :okdan:

Laatst gewijzigd:
Yo Cas,

dat is voor een groot deel mijn systeempje:
Malekko/Wiard:
Anti osc, Noisering, Boogie, Borg, envelator
Makenoise:
Qmmg, Maths, Wogglebug
Doepfer:
A155, PLL, VCA en Mixer
TipTop
Z8000
Fligth of Harmony:
Plague barer, Sound of Shadows

Gouden tijden voor eurorack.........momenteel het meest gevarieerde modulaire systeem.

...dat is voor een groot deel mijn systeempje:
Gouden tijden voor eurorack.........momenteel het meest gevarieerde modulaire systeem.

Topicstarter sorry voor de hijack :P

Als de Fenix XL niet wordt geproduceerd ga ik voor de Make Noise, Wiard/Malekko en Plan B modules

Back on topic:
Nu er zoveel Buchla-achtige euromodules op de markt komen zou ik eerder daarvoor kiezen dan voor een echt Buchla 200 systeem.

Een euro systeem kan je gericht uitbreiden en met verschillende merken. Met een Buchla 200 kan dit niet, je bent altijd afhankelijk van Buchla of er ooit nieuwe modules bijkomen en of ze aansluiten op je wensen :)

enne voor 1 buchla module heb ik 3 malekko/wiard of iig 2 Make Noise modules :P

als je echt een buchla wilt en het geld er voor over hebt, ga er dan voor, bevalt je het niet, veel verlies zal je niet hebben.

buchla en ook serge komt meer over als een geheel, sommige vinden dat beter of overzichtelijker, andere kijken lieven naar frankenstein en de bride of frankenstein, andere zien het meer film noire, ...

en in grote mate bepaalt het budget de keuze ook wel!

Excuses voor mijn late reactie, en iedereen enorm bedankt voor de comments! De eerste stap die ik nu wil maken is de subtractieve modular samenstellen en aanschaffen.

Ik zit steeds meer te denken aan Dotcom in combinatie met MOTM en misschien ook Oakley modules. Dit omdat ik het 5HU dus grote knoppen en grote jacks erg fijn lijkt voor live. Zoals gezegd hoeft dit systeem niet enorm uitgebreid te zijn en zit ik er dus aan te denken een halfleeg systeem als deze aan te schaffen, met daarbij vooral MOTM modules.

Heeft iemand sowieso ervaring met deze cases? Ook omdat ik me met deze modular heel erg wil richten op live lijkt het me erg fijn dit met een standaard als zoiets omdat ik graag actief met zo'n bak wil kunnen staan.

Een andere mooie optie is nog om een stel 5HU racks te kopen, misschien zelfs goede racks met damping voor live/vervoer omstandigheden. Dan kan ik nog makkelijker verschillende racks met modules bovenelkaar zetten in allerlei combinaties en de hele setup nog makkelijker modulairder maken. ;) Deze kan ik in principe ook weer op een schuine stand zetten en zo schuin 'actiever' gebruiken. Als ik dit op een rijtje zet lijkt het me eigenlijk alleen maar fijner van 19inch racks uit te gaan.

Hmm, maar is MOTM wel door elkaar te gebruiken denk ik nu? En daarnaast; heb ik wel behoefte aan dotcom met MOTM, je hebt wel enkele vlakken waar dotcom MOTM aanvult, zoals de sequencer, maar die ga ik toch niet gebruiken, want dan ga ik voor MaxMSP/Ableton. MOTM heeft ook wel leukere rare modules zoals die suboctaver en al die filters. Maar is MOTM zo zijn geld waard? Zo'n Oscilator is meer dan het dubbele in prijs.

Graag jullie mening!

Hoi Kai,

No problemo met je late reactie, tis ook geen aankoop die je niet dagelijk doet ;)

Ik heb een 22-portable systeem van Dotcom. Helaas heb ik daardoor nu geen ruimte voor mn noise module. Tussentijds heb het Q150 filter erbij gescoord omdat het Q107 filter bij hoge resonance al het sub wegfiltert en heb daardoor geen plek meer in mn portable. :(

Mocht je intresse hebben in de case ....
Is echt zo goed als nieuw, zeker als ik er een stoflapje overheen heb gehaald :)
De case doe ik weg als een cabinet ervoor in de plaats heb/krijg ...

Nadelen van de case:
- beperkte ruimte
- geen afsluiting aan de voorzijde

Mono-Poly heeft mooie cases (9/10 of 12He) voor zn modulair on the road...
Volgens mij zijn het SKB cases waarmee je het interne rack schuin eruit kan trekken .... :)

Edit
een Buchla 200 kost om en nabij $15,000,- excl. verzending/invoer ellende, de wachttijd bedraagt 2-3 maanden en laatst op Muff werd er een gloednieuw systeem voor $700 minder dan de nieuwprijs verkocht. Das een relatief laag verliesbedrag, zeker op zo'n groot bedrag. Normaal gesproken gaat 2e hands modulair tussen de 60-80% van de nieuwwaarde weg.

Ah cool, en wat is je ervaring met de dotcom? Komt ie qua subtratieve sounds een beetje in de buurt van, zeg, een minimoog? Of moet ik toch naar een MOTM achtig iets kijken voor stevige oscilators etc?

En bedankt voor je aanbod, maar ik neig toch wel meer naar inderdaad iets van een SKB rack of iets dergelijks, dat is toch wel wat meer roadproof dan zo'n standaard rack, je kunt deze trouwens alsnog enigzins afsluiten, als je zo'n setje clips koopt en een plaat of een tweede rack er tegenaan vastklikt.

En ja voor zo'n Buchla systeem moet je inderdaad gewoon gaan en dan maar kijken wat je ervan vindt. Ik zit alleen toch steeds meer te neigen naar of een Serge systeem, want analoger, of toch voor een frankenstein Doepfer systeem met vooral Wiard etc modules. Dit omdat ik toch een beetje afschrik van de digitale kant van een Buchla 200e (voor mij is Max MSP hier genoeg in) en zoals eerder gezegd het gebrek uit te breiden van een 200e.

Dotcom is Moogish, zoals te verwachten en de osc. zijn zeer oké :okdan:
Door Dotcom zijn de patenten van Moog-modular overgekocht...
Sowieso als je een groot systeem gaat bouwen kan het geen kwaad om van een ander merk een VCO erbij te hebben. Als ik ooit begin met een 12He Buchla clone (zie onder: Make noise/Plan B/Malekko Wiard en Doepfer) kies ik bewust voor 1 Plan B M15 VCO en een A-111 (met CEM chip).

Mn dotcom basissysteem is een standaard 3vco synth wat qua opbouw imo erg op een minimoog lijkt. Hopelijk kan ik met mn Blacet modules meer stuurspanningen voor de dotcom creeeren, want qua stuurspanningen is het beperkt bij dotcom. Maar Modcan B/Oakley/MOTM/Cyndustries enzo sluiten daar weer goed op aan....

Modcan is mooi spul :{ ...
helaas nieuw boven mijn prijsklasse....
tot nu toe heb ik pas 5 doepfer modules nieuw gekocht...
de rest allemaal heb ik allemaal 2e hands bijeengesprokkeld...

Gebruik ff de modulair planner om een idee te hebben van dit Frankenstein's MONSTER :P :
Doepfer/PlanB/Flight of Harmony/Make Noise:
A-180, PlanB M15, A-111, A-196, A-106-1, A-124, Plague Bearer, Sounds of Shadow
A-190-1, A-180, Anti Osc., Noisering, Envelator, Borg Filter, Boogie Filter, A-101-2
A-149-1, A-149-2, Wogglebug, MATHS, QMMG, PlanB M33
A-166, PlanB M34, PlanB M13, PlanB M17, PlanB M14, PlanB M24, PlanB M33

Laatst gewijzigd:
Ik heb zelf wat modulair spul van Synthesizers.com (2xQ106+CRS, Q112, Q124, Q107, 2xQ109, Q150 en Q108 ) en daarnaast wat MOTM-size modules (dus geen MOTM) van the BrideChamber (DIY) en een zelfbouw Modular (DigiSound/Formant/YuSynth). DotCom is erg veel waar voor het geld en een solide bedrijf met een goede service. MOTM claimt kwalitatief beter te zijn en ik wil dat best geloven maar heb geen ervaring; het bijna kost ook 2 keer zo veel als DotCom. Bijv. MOTM heeft wel een mooie MIDI interface (650) terwijl die van DotCom erg basic is. Ik gebruik zelf een Kenton Pro Solo MkII. Let wel op dat een MOTM panel niet zomaar in een DotCom cabinet past. De schroefgaten zitten anders dan bij DotCom en de panels zijn iets smaller. Ook de poweraansluiting op de modules verschilt tussen DotCom en MOTM. DotCom levert wel converters. COTK is ook mooi spul maar als ik de diverse verhalen hoor over de slechte leveringen en communicatie moet je wel iemand zijn met eerrgg veel geduld. MOS-LAB hoor ik betere verhalen over. Levert ook zo'n portable cabinet. ModCan B series is ook nog een mogelijkheid, is ook wat prijziger maar heeft een gevarieerd aanbod. Power is ook weer anders dan DotCom en MOTM.
Als je het DotCom spul wilt zien/horen/voelen dan kunnen we misschien een keer wat afspreken. Want dat in een beetje het probleem met al dat modulair spul; je kan het niet effe ergens proberen dus je koopt het maar op goed geluk.

Je kunt ook MIDI op je JP4 (laten) zetten. Maar dan heb je nog steeds maar 4 voices en 8 geheugenplaatsen. Als je toch geld gaat uitgeven kun je ook uitkijken naar een Oberheim Matrix 12 of een Xpander (met midi keyboard).

Dotcom ken ik niet van klank maar de range ziet er wel erg eh.. saai uit. MOTM idem. Maar dat geldt ook voor een Minimoog. Modcan is wel duur maar er zit veel functionaliteit in elke module. Doepfer lijkt goedkoop maar is qua functiedichtheid (?) het omgekeerde van Modcan. Als je toch voor minijack gaat kijk dan ook bij Blacet, niet duur.

@Vinnie: Je hebt wel gelijk ja met die Jupiter 4, als die midi heeft zou het mijn ultieme synth zijn. Maar zou ie wel stabiel genoeg zijn voor live? Ik zou er dan wel een goede flightcase voor laten maken.. Want hoe zullen die OSCs het uithouden? Die presets zijn genoeg, heb er zelfs 16 in die van mij.

Ja die dotcom + MOTM is wel saai, maar wel wat ik zoek op dit moment. Dat wil ik daarna graag uitbreiden met een gedeelte freakspul zoals Serge of Wiard etc.

@Martin: Ja nice hoor dat rack, ook erg mooi die afgewerkt met die achterkant. Ja proberen zou ik erg graag willen doen. Bedankt voor je aanbod! Ik PM je wel even.

@SMS: Enorm mooi systeempje zo ja. Lijkt me een mooi Frankenstein systeem voor erbij.

Ik heb 'even' alles op een rijtje gezet en een leuk MOTM/Dotcom systeem samengesteld. (Zie bijlage) Alleen ik heb nu al eigenlijk dat ik denk van, nou mag wel wat meer in. Maar goed misschien mezelf even beperken tot zoiets en kijken wat ik fijn vindt. Zit trouwens ook te denken aan zo'n Q107 filter voor in het dotcom gedeelte.

Wat denken jullie? Gaat dit ook werken wat betreft stroom toevoer? Dingen die ik nu heel erg mis en over het hoofd zie?

Ik zit te denken er dan zo'n rack voor aan te schaffen. Hou ik nog mooi 1 HE over voor 2 lampjes.. ;)

Zit ik wel met een totaal vol systeem, maar goed als dit me extreem bevalt koop ik er gewoon 5HE rackjes bij met uitbreidingen. Is ook geen probleem.

Suggesties?

Attachments

• dotcom motm systeem.pdf
    50,1 KB · Bekeken: 251
  • dotcom motm systeem.jpg
    dotcom motm systeem.jpg
    38,3 KB · Bekeken: 255
Ziet er goed uit. Misschien nog wat multiples zodat je je env's tegelijk kunt gaten / filters kunt aansturen met hetzelfde CV signaal. Dat GX filter klinkt erg goed, zou ik wel in euro/frac/banaan willen hebben.
Pulse/frequency dividers zijn erg leuk!
1 Osc is misschien wat weinig als je een Mini wilt nadoen, dan liever de Spring Reverb weg

Back