A5000 ziet geen CD-writer

Ferric

Housekabouter
Zoekfunctie gebruikt, veel gevonden, maar niet de info die ik zoek:

Mijn externe SCSI CD-writer is binnen. Een Freecom FC-RW-8220 ES0PC EU.
Het probleem is dat hoewel ik de writer naar mijn idee goed aan m'n sampler heb geprikt, deze niet wordt gezien door de sampler.

Gegevens:

SCSI ID staat op 2.
Interne ID van A5000 op 3, dus da's verder geen probleem lijkt me.
Interne IDE-schijf aanwezig, verder geen SCSI-spul, dus on-board terminator staat aan.
De terminator op de writer staat aan want daar hangen intern verder geen spullen aan.

Als ik in de Rec-extctrl mode zit en aan knop 2 draai om de ID van de writer te selecteren zie ik wel bij iedere draai m'n BUSY-lampje op de writer kort oplichten, maar bij 2 verschijnt geen fabriekscode o.i.d. als naam.

In de handleiding kan ik niet vinden dat ik de writer in een ander menu kan selecteren.

Doe ik iets verkeerd?
Wat doe ik verkeerd?
Vergeet ik iets?
Zou die writer toch niet geschikt zijn? Yamaha zet in de handleiding dat practisch alle externe SCSI CD spelers en writers worden geaccepteerd als ze een 50 pins aansluiting hebben. Yamaha zegt geen complete lijst te hebben met aangeraden writers maar geven uiteraard wel hun eigen writers op. Die vind ik te duur en heb voor de Freecom gekozen.

Tips?

Thanx, F.

Interne IDE-schijf aanwezig, verder geen SCSI-spul, dus on-board terminator staat aan.

mmm... een dergelijk SCSI probleem is vrijwel altijd OF een ID kwestie (lijkt me in dit gevakl uitgesloten) OF een terminator probleem... waarom is die "on board" terminator aktief ? heeft de A5000 twee SCSI bussen ???

anyway: ik vermoed dat die Freecom writer een losse terminator nodig heeft (tenzij die een interne term. heeft).

Bedankt. En yep, de interne terminator van de sampler moet volgens de handleiding aan omdat er behalve de externe aansluiting ook nog een interne poort is voor een SCSI HD. Maar ik gebruik de IDE-aansluiting.
De CD writer heeft een ingebouwde terminator switch. En die staat naar mijn idee ook goed...

ik weet het niet meer :{

de yamaha's staan niet bekend om hun gebruiksvriendelijke scsi...bij mij werkt de cde-rom 1 op 4 keer (en voor de rest blokkeert ie mijn A)...enkele keren de boel aan- en uitzetten? in de menu de cd-rom mounten en unmounten? ... het is een vervelend softwareprobleem waar yamaha nooit iets aan gedaan heeft (ze brengen liever iets nieuw uit ipv hun "oude" instrumenten in orde te brengen)...geen kant-en-klare oplossing voor jou probleem dus.

Lijkt mij een geval van alle terminator mogelijkheden uit te proberen en kijken of dat lukt. Zo niet dan vrees ik het ergste.

Er is ook nog een kleine kans dat je Freecom gewoon kaduk is.

Back