DigiLoog
Ouwe rot
Kan of is het schadelijk, als een (analoge) synth lange tijd niet gebruikt wordt.
Dus geen (stroom) doorbloeding krijgt
Dus geen (stroom) doorbloeding krijgt

Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.

Tien jaar gaat nog wel, maar zelf heb ik een Moog modular System 55 per module zien uitvallen, maar die had dan ook 30 jaar niets meer gehad.... tot slot; heb wel eens een voorraad analoge synth's gekocht die meer dan 10 jaar in een kast hadden gestaan . ze deden het allemaal de eerste keer , en perfect.

synths hebben gewoon ook onderhoud nodig, of je ze nou gebruikt of niet.
het verouderingsproces voor bepaalde onderdelen is eerder afhankelijk van de leefomgeving van de synth dan van het aantal keren dat hij aanstaat.
tantaal elcos gaan het eerst, dan gewone elcos, en dan condensators.
weerstanden sneuvelen ook wel eens.
en tegenwoordig gaat dit ook meespelen voor bepaalde typen TTLen CMoS chippen.
en niet te vergeten,....
van synths met een uController of processor kan de gebruikelijke Eprom last van geheugenverlies krijgen.
hoog tijd voor een openbare databank...................
( ik heb al een hoop images, maar nog zeker niet alles)
dus , als je een synth 30 jaar wegzet, eerst naar een goeie reparateur, en dan pas de stekker in het stopcontact.
![]()
.en als je hem nou eens in de 3 maanden of eens in het halve of hele jaar een paar uur aanzet, reduceer je dan de risico's ?
Ik heb hier schuifjes met 1000-den oudere reservecomponenten in mijn hobbykamer, waarvan er zonder twijfel al een hele hoop overjaars zijn.
Moet ik deze nu ook allemaal preventief gaan wegkieperen ?

... wat een rare discussie ,.. wie zet er nu zijn synth voor 30 jaar weg ?
Ik heb al oude toestellen enkele jaren in afgeplakte dozen op de zolder geplaatst, en ze zonder problemen weer aan de praat gekregen.
Als je ze op een droge plaats zet zonder vrieskouen stofvrij verpakt, zie ik niet goed in wat er allemaal van componenten zo onheilsmatig uit zichzelf zou beginnen te desintegreren.
Ik heb hier schuifjes met 1000-den oudere reservecomponenten in mijn hobbykamer, waarvan er zonder twijfel al een hele hoop overjaars zijn.
Moet ik deze nu ook allemaal preventief gaan wegkieperen ?