is stil stand, achteruitgang?

voor de condensatoren wel, de rest is een beetje half om half , dacht ik.
bv toetscontacten of pots in 1 stand jarenlang vast zitten is ook niet echt fijn lijkt me.
alles aanlaten maakt ook dat de boel slijt. , dus , eeen beetje lood om oud ijzer.
voor condensatoren 1X per 3maanden eens even aanzetten helpt.

anderszijds : het blijven gebruiksvoorwerpen, dus gebruik ze zoals bij je past en maak je niet teveel zorgen lijkt me . komt wat komt.
tot slot; heb wel eens een voorraad analoge synth's gekocht die meer dan 10 jaar in een kast hadden gestaan . ze deden het allemaal de eerste keer , en perfect.

... tot slot; heb wel eens een voorraad analoge synth's gekocht die meer dan 10 jaar in een kast hadden gestaan . ze deden het allemaal de eerste keer , en perfect.
Tien jaar gaat nog wel, maar zelf heb ik een Moog modular System 55 per module zien uitvallen, maar die had dan ook 30 jaar niets meer gehad.
Nee, het lag niet aan een niet opletten met 110 Volt :D

Wout

da's pijnlijk.
kwam het wel nog goed?

synths hebben gewoon ook onderhoud nodig, of je ze nou gebruikt of niet.
het verouderingsproces voor bepaalde onderdelen is eerder afhankelijk van de leefomgeving van de synth dan van het aantal keren dat hij aanstaat.
tantaal elcos gaan het eerst, dan gewone elcos, en dan condensators.
weerstanden sneuvelen ook wel eens.
en tegenwoordig gaat dit ook meespelen voor bepaalde typen TTLen CMoS chippen.
en niet te vergeten,....
van synths met een uController of processor kan de gebruikelijke Eprom last van geheugenverlies krijgen.
hoog tijd voor een openbare databank...................
( ik heb al een hoop images, maar nog zeker niet alles)
dus , als je een synth 30 jaar wegzet, eerst naar een goeie reparateur, en dan pas de stekker in het stopcontact.
:mega:

Afgelopen weekend een Atari SM124 monitor uit mijn 6 jaar weer en wind en 90% vochtige schuur aangesloten...
Ik moest een Synthworks DX7 AtariST editortje gebruiken voor reparatie van een DX7s.

De monitor werkte....!....... 2 uur...

Toen een knal, en het scherm begon te bibberen....

Volgende dag weer aangesloten, eerst prima beeld, maar toen rook en brandlucht.... uche uche.....!

Na uitroken de monitor gefikst met 1 nieuwe elco in de voeding....
Alles wat metaal is intern is verroest....

Draait nu weer top.:maffia:

Is het dan noodzakelijk om de condensatoren te vervangen, ook al werkt het toestel (synth in dit geval) gewoon zoals hij het zou moeten doen.
Ik heb vele (oude) analoge synths, op het afstoffen na, geef ik ze totaal geen onderhoud.
Waarom ook, er is er bij mij nog nooit één geweest (behalve een Elka Synthex) die kuren begon te vertonen, laat staan kapot is gegaan?

synths hebben gewoon ook onderhoud nodig, of je ze nou gebruikt of niet.
het verouderingsproces voor bepaalde onderdelen is eerder afhankelijk van de leefomgeving van de synth dan van het aantal keren dat hij aanstaat.
tantaal elcos gaan het eerst, dan gewone elcos, en dan condensators.
weerstanden sneuvelen ook wel eens.
en tegenwoordig gaat dit ook meespelen voor bepaalde typen TTLen CMoS chippen.
en niet te vergeten,....
van synths met een uController of processor kan de gebruikelijke Eprom last van geheugenverlies krijgen.
hoog tijd voor een openbare databank...................
( ik heb al een hoop images, maar nog zeker niet alles)
dus , als je een synth 30 jaar wegzet, eerst naar een goeie reparateur, en dan pas de stekker in het stopcontact.
:mega:

Wat Jeroen zegt....of eerst de PSU loskoppelen van het analoge/synth gedeelte en doormeten of de juiste voltages nog worden uitgespuugt.
Als de PSU doorslaat ben je verder van huis dan je lief is...

en als je hem nou eens in de 3 maanden of eens in het halve of hele jaar een paar uur aanzet, reduceer je dan de risico's ?

Ik denk dat bij stilstand, de meeste problemen komen bij:
a) Batterijen
b) Bewegende delen (faders,draaipots,etc)

Ik denk dat de rest eerder kapot gaat als het veel of lang achtereen gebruikt word:
a) elco's, transistoren etc
b) Lak, springveren, houtwerk

Common sense

als je een synth, mengtafel, wat dan ook, regelmatig gebruikt, dan merk je eerder op dat er eventuele dingen stuk gaan.
brom, gereutel, vanalles.
dan is het tijd voor actie.
dus ja, op die manier reduceer je wel wat risicos.
behalve natuurlijk als je een al reeds rot apparaat wegzet en het een jaartje daarna weer probeert.
:koffie:.

en als je hem nou eens in de 3 maanden of eens in het halve of hele jaar een paar uur aanzet, reduceer je dan de risico's ?

... wat een rare discussie ,.. wie zet er nu zijn synth voor 30 jaar weg ?

Ik heb al oude toestellen enkele jaren in afgeplakte dozen op de zolder geplaatst, en ze zonder problemen weer aan de praat gekregen.

Als je ze op een droge plaats zet zonder vrieskouen stofvrij verpakt, zie ik niet goed in wat er allemaal van componenten zo onheilsmatig uit zichzelf zou beginnen te desintegreren.

Ik heb hier schuifjes met 1000-den oudere reservecomponenten in mijn hobbykamer, waarvan er zonder twijfel al een hele hoop overjaars zijn.
Moet ik deze nu ook allemaal preventief gaan wegkieperen ?

Ik heb hier schuifjes met 1000-den oudere reservecomponenten in mijn hobbykamer, waarvan er zonder twijfel al een hele hoop overjaars zijn.

ja !
eventueel wil ik je wel helpen en zal ik ze vakkundig doen "verdwijnen"

Het is idd verstandig om bepaalde onderdelen (met name vco/vcf/vca chips) ivm de schaarsheid op voorraad te hebben.
Ik denk ook niet dat er een uiterste houdbaarheid datum op reserve onderdelen zoals ic's, weerstanden en condensatoren is, als ze nog nooit (dus nieuw) gebruikt zijn.

In Japan zeggen we :"op tijd is ook te laat" :eureka:

natuurlijk niet.
maar ik heb bijvoorbeeld onlangs wel een kleine lading splinternieuwe 35 jaar oude HV elcos weggegooid.
die waren echt niet goed meer.
uitgedroogd, en kortsluitingen.
evengoed altijd goed verpakt en droog bewaard.
het hangt er dus natuurlijk wel een beetje vanaf wat het is.
een weerstand die niet gebruikt wordt , daar gebeurt niets mee.
net zoals de meeste halfgeleiders.
het gaat bij gebruikte synths en andere apparaten vanzelfsprekend om gebruikte onderdelen.
die gaan zich soms instabiel gedragen.
:koffie:

... wat een rare discussie ,.. wie zet er nu zijn synth voor 30 jaar weg ?

Ik heb al oude toestellen enkele jaren in afgeplakte dozen op de zolder geplaatst, en ze zonder problemen weer aan de praat gekregen.

Als je ze op een droge plaats zet zonder vrieskouen stofvrij verpakt, zie ik niet goed in wat er allemaal van componenten zo onheilsmatig uit zichzelf zou beginnen te desintegreren.

Back