'perfect beat'?

Gegeven mijn leeftijd heb ik de opkomst van electric boogie en breakdance live mee mogen maken met name in de discotheken/clubs in amsterdam begin jaren tachtig.

Naar mijn persoonlijke mening was 1 van de belangrijkste platen van dit genre "Al -Naafyish"oftewel "The Soul" van Hashim a.k.a Jerry C Calliste. Veel andere groepen zoals New-Order en Nucleus kwamen daarna met vergelijkbare platen/concepten. Een leuk overzicht van de activiteiten van enkele belangrijke namen zoals bambaata kun je hier nalezen:

Biography Hashim

Break-ze!

Hmm, trouwens de basis van deze ritmepatronen komt van Kraftwerk volgens mij..

Het nummer "Numbers" uit 1983 van Kraftwerk is begonnen met deze beat die later in vergelijkbare wijze werd overgenomen door vele producers maar dan met een Roland TR808...

Nu we toch bezig zijn ben ik het maar eens precies nagegaan en bass heeft inderdaad een punt:

Kraftwerk - nummern (computerwelt) is inderdaad uit 1981
Bambaata & SSF - Looking for the perfect beat is uit 1982
Hashim en the wests.mob beide uit 1983.
New Order - Confusion FAC93 is ook uit 1983.

Origineel geplaatst door cooper
Nu we toch bezig zijn ben ik het maar eens precies nagegaan en bass heeft inderdaad een punt:

Kraftwerk - nummern (computerwelt) is inderdaad uit 1981

Oh ja 1981 alweer!

Kheb de CD thuis nog wel..:o:

Naast Kraftwerk moeten we natuurlijk niet de mannen van Yellow Magic Orchestra vergeten, het Japanse equivalent van Kraftwerk . YMO side projects van Ryuichi Sakamoto (o.a. B2 Unit) en Hideki Matsutake (Logic System) hebben ook veel betekent voor electro en techno. Als je bijvoorbeeld de Lp 'Logic' van Logic System hoort, dan begrijp je waar Drexciya de mosterd haalde. Is volgens mij ook een van de eerste lp's met een tr 808 erop, aangezien de plaat uit 1981 is. Voor iedereen die de plaat nog niet kent, het is een absolute aanrader. Of, zoals op de hoes onomwonden staat: "If you don't listen to this album, you can't enjoy the Essence of computer Music".

Origineel geplaatst door Shivah
breaken hmmmm....mijn eerste plaat in dat genre was the west street mob -electric boogie dat was nog eerder?

Break Dancin' - Electric Boogie van de West Streat Mob wordt ook als electro beschouwd en is ook op vele electro verzamelaars verschenen terwijl er geen electronische beat in te vinden is.
Op de vocoder na hoor je verder ook geen synths of andere electronische instrumenten... alleen scratch.
Het is één van de eerste breakbeat produkties... een stroming die vandaag de dag zeer wordt ondergewardeerd.

Laatst gewijzigd:
Newcleus - Jam on it

Newcleus - Jam on revenge (Wikki Wikki)

http://www.thedisco.demon.co.uk/electro.html

Al-Naafish is natuurlijk een all time topper :D Heb 'm vorig jaar nog op 12" kunnen krijgen (origineel!) :D

En "Don't lock me out" van Terry Billy (had iets met Mantronix te maken) valt wel in het genre van de topicstarter

Ik denk dat wij jij omschrijft geen perfect beat heet maar latin hiphop een stijl uit miami.
Die stijl is ongeveer uit 1987 en veel latijns amerikaanse mensen hebben dit geproduceerd.
Heel bekend zijn de latin rascals (vooral om hun edits waar op dit moment BT een patent op lijkt te hebben.)
Al naayfish(the soul) van Hashim was een plaat die velen als voorbeeld hebben genomen,maar is veel ouder en inderdaad uit de breakbeat electro tijd.
De latin hiphop is veel drukker geproduceerd mantronix kan er bijvoorbeeld ook bij gerekend worden.

Hmm.. ik ga maar eens achter al die platen aan uit die tijd. Mantronix vond ik vroeger te gek, rond die tijd kwam hiphop een beetje op in nederland. Gasten die breakten in de school.. was echt een coole tijd. Hiervanuit ben ik echt fanatiek naar hiphop gaan luisteren.

Wat al die platen denk ik gemeen hebben is de tr-808. Die heeft een lekkere frisse sound.
Je had zo''n serie verzamelmixen op plaat van Street Sounds, Electro.. ging geloof ik wel tot over de over de 20 delen.

Ik ga me er dus maar weer eens verder in verdiepen..

erg gave plaat idd tijdens het crossen door het fictieve Miami :okdan:

GTA%20vice%20city_cd_WildStyle.jpg

Ik denk dat wij jij omschrijft geen perfect beat heet maar latin hiphop een stijl uit miami.
Die stijl is ongeveer uit 1987 en veel latijns amerikaanse mensen hebben dit geproduceerd.
Heel bekend zijn de latin rascals (vooral om hun edits waar op dit moment BT een patent op lijkt te hebben.)
Al naayfish(the soul) van Hashim was een plaat die velen als voorbeeld hebben genomen,maar is veel ouder en inderdaad uit de breakbeat electro tijd.
De latin hiphop is veel drukker geproduceerd mantronix kan er bijvoorbeeld ook bij gerekend worden.

Latin Rascals is toch gewoon freestyle uit New york...ook populair bij italianen uit New York met leren jasjes en dubieuze achtergronden.
De eerste Latino electro plaat voorzover bekend was Special Request met "Salsa Smurf", geproduceerd door Jose "Animal" Diaz op verzoek van een radiobaas die een keertje een latin electro track wou horen (vandaar de naam).

Kid Frost - Terminator is ook latino, maar qua muziekstijl gewoon electro, knoert van een track trouwens!!! Die maakte later wel latin hiphop of rap of whatthefuck met La Raza.

Hideki Matsutake (Logic System) hebben ook veel betekent voor electro en techno. Als je bijvoorbeeld de Lp 'Logic' van Logic System hoort, dan begrijp je waar Drexciya de mosterd haalde. Is volgens mij ook een van de eerste lp's met een tr 808 erop, aangezien de plaat uit 1981 is.

Volgens mij was YMO net iets eerder met een plaat met TR808 erop, maar daar zat die Logic System gast vast ook ergens achter de gordijnen. Overigens zijn bijna alle tracks op die Logic plaat gecomponeerd door ene Ryo Kawakami, die hideki in de sequencer stopte. Wellicht moet er wat meer eer toekomen aan deze mysterieuze Ryo Kawakami omdat die volgens mij niet op de andere platen meewerkte en die zijn ook een stuk minder...(zeker die Logic general midi new age uit de jaren 90 :D)

Back