Samplen (tempo) met MPC5000

Mitchlw

Ingeburgerd
Beste Muziek liefhebber :)

Ik heb sinds kort een MPC5000, geweldig apparaat.
Ik heb een drumloop gecreerd op 87 BPM, maar vind een sample dat een veel lagere BPM heeft.

2 Vragen;

- Hoe kan ik op de computer en/of met de MPC uitzoeken wat het tempo van de sample is?

- Hoe kan ik de sample ook naar 87BPM krijgen??

Graag hoor ik jullie antwoorden :)

Mijn dank is groot!
Mitch.

Hoe je het op de MPC5000 doet, mag je zelf met de handleiding uitzoeken. :P

Maar er schieten me drie methodes te binnen om de langzamere sample op 87 bpm te krijgen.

-Omhoog pitchen waardoor de sample sneller gaat lopen.

-Time stretchen (of eigenlijk het omgekeerde) waardoor de sample sneller gaat lopen, maar waarbij de pitch niet verandert.

-Slicen. Hierbij knip je de sample in kleine stukjes (bijvoorbeeld 8e noten zoals in onderstaand filmpje).

Waar werk je mee, ook een daw, of alleen je mpc als sequence dingy? scheelt wel kwa workflow...

Thanks for the replies!

Ik ga die methodes even uitproberen.
Heb je bij time-stretch niet de officiele tempo nodig van de sample?
Hoe vind ik deze??

Ik werk alleen met mn MPC.
Ben alles nog een beetje aan het uitvinden!

Thanks,
Mitch.

Je zou Detect Tempo kunnen proberen. Maar misschien ook wel Tap Tempo.

Om het tempo te weten te komen kan je toch gewoon je loop triggeren 1 bar lang.. en net zo lang aan je tempo draaen tot de loop lekker loopt... En dan weet je het tempo toch?

Vervolgens kan je met zo'n timestretch bereken tooltje berekene hoeveel je moet strethcen zoadat hij in je project tempo past.

Of gewoon in Ableton Live gooien en dan gaat het automatisch...

Je zou Detect Tempo kunnen proberen. Maar misschien ook wel Tap Tempo.

Thanks peoples, voor alle reacties!

Als ik Detect Tempo op mn MPC doe...zegt hij dat het tempo 123 BPM is...terwijl het hoort alsof de sample vele malen langzamer is dan de beat loop van 87BPM.

Ik ga tap tempo even uitproberen...

Mitch.. De tempo detect werkt vaak niet goed op de MPC 5K, dit omdat bij bepaalde genres.. of bepaald volume van de sample hij niet goed kan meten wat het aantal BPM's is van de sample.. Zou dus niet teveel op de tempo detect knop rekenen..

Wat ik altijd doe in dit soort gevallen (volgensmij een snelle en eenvoudige manier):

Ik stel een q link fader (bijvoorbeeld de 1e) in door op shift + q-link (pad linksonder) te drukken.. Dan beweeg ik ff de 1e fader, zodat hij meteen daarop staat. Dan druk ik op window (de knop die oplicht rechtsonder het scherm) en geef ik aan dat ik van een bepaalde PAD (door op die pad te drukken) ,of heel program, (dan kies je ALL) de tune wil aanpassen met die Q link fader.

Als je dan weer terug bent in main, dan kan je simpelweg de sample 1 keer opnemen/sequencen in je loop.. en schuif je terwijl de loop loopt gewoon met de fader tot je het juiste tempo te pakken hebt..Klaar is Kees.. Je kan hierdoor soms ook juist net die lekkere swing erin krijgen, doordat je hem niet 100% gelijk zet.. Als je puur naar BPM's kijkt, heb je dat minder snel en moet je t bewust achteraf nog aanpassen..

Wat ff belangrijk is.. is als je t tempo zo aanpast.. En je slaat enkel de sequence op in je MPC, hij de tune adjust instellingen niet opslaat! Dus als je dit project volgende keer laadt, en start, zal de sample niet meer gelijk lopen. Om dat op te lossen moet je save entire memory doen, zodat hij ook deze gegevens en de q link koppelingen meelaadt met je project.

Een andere manier is gewoon de tempo button meetappen terwijl je sample loopt (als hij een beetje lang is, lukt dat wel) en dan heb je t originele tempo.. Dan kan je in timestretch scherm (in het trim sample scherm) het originele tempo instellen en dan stretchen naar je gewenste tempo..

Laatste optie is om de sample in gelijke delen te verdelen met de chop functie.. of je kan zelf chops handmatig maken.. En dan heb je allemaal keline stukjes, waardoor je elk stukje op t juiste moment kan starten, waardoor de sample gelijk loopt met je loop..

Hopelijk lukt het met deze opties!

Groeten Bram

Mitch.. De tempo detect werkt vaak niet goed op de MPC 5K, dit omdat bij bepaalde genres.. of bepaald volume van de sample hij niet goed kan meten wat het aantal BPM's is van de sample.. Zou dus niet teveel op de tempo detect knop rekenen..

Wat ik altijd doe in dit soort gevallen (volgensmij een snelle en eenvoudige manier):

Ik stel een q link fader (bijvoorbeeld de 1e) in door op shift + q-link (pad linksonder) te drukken.. Dan beweeg ik ff de 1e fader, zodat hij meteen daarop staat. Dan druk ik op window (de knop die oplicht rechtsonder het scherm) en geef ik aan dat ik van een bepaalde PAD (door op die pad te drukken) ,of heel program, (dan kies je ALL) de tune wil aanpassen met die Q link fader.

Als je dan weer terug bent in main, dan kan je simpelweg de sample 1 keer opnemen/sequencen in je loop.. en schuif je terwijl de loop loopt gewoon met de fader tot je het juiste tempo te pakken hebt..Klaar is Kees.. Je kan hierdoor soms ook juist net die lekkere swing erin krijgen, doordat je hem niet 100% gelijk zet.. Als je puur naar BPM's kijkt, heb je dat minder snel en moet je t bewust achteraf nog aanpassen..

Wat ff belangrijk is.. is als je t tempo zo aanpast.. En je slaat enkel de sequence op in je MPC, hij de tune adjust instellingen niet opslaat! Dus als je dit project volgende keer laadt, en start, zal de sample niet meer gelijk lopen. Om dat op te lossen moet je save entire memory doen, zodat hij ook deze gegevens en de q link koppelingen meelaadt met je project.

Een andere manier is gewoon de tempo button meetappen terwijl je sample loopt (als hij een beetje lang is, lukt dat wel) en dan heb je t originele tempo.. Dan kan je in timestretch scherm (in het trim sample scherm) het originele tempo instellen en dan stretchen naar je gewenste tempo..

Laatste optie is om de sample in gelijke delen te verdelen met de chop functie.. of je kan zelf chops handmatig maken.. En dan heb je allemaal keline stukjes, waardoor je elk stukje op t juiste moment kan starten, waardoor de sample gelijk loopt met je loop..

Hopelijk lukt het met deze opties!

Groeten Bram

Beste Bram,

Wat een info, heel erg bedankt :)
Ik ga het meteen dit weekend uitproberen en kijken welke methode mij het lekkerste ligt.

In iedergeval wordt de reactie erg gewaardeerd.

Jullie krijgen nog terugkoppeling van mij + ik zal de beat online plaatsen :)

Groetjes,
Mitch.

Hoeveel bars is die loop waar je mee bezig bent?

Misschien moeten we dit soort vragen trouwens aan Tony B stellen.. die kan zo goed overweg met een MPC5000.. daar kan ik alleen maar van dromen.. ;)

Back