Mitch.. De tempo detect werkt vaak niet goed op de MPC 5K, dit omdat bij bepaalde genres.. of bepaald volume van de sample hij niet goed kan meten wat het aantal BPM's is van de sample.. Zou dus niet teveel op de tempo detect knop rekenen..
Wat ik altijd doe in dit soort gevallen (volgensmij een snelle en eenvoudige manier):
Ik stel een q link fader (bijvoorbeeld de 1e) in door op shift + q-link (pad linksonder) te drukken.. Dan beweeg ik ff de 1e fader, zodat hij meteen daarop staat. Dan druk ik op window (de knop die oplicht rechtsonder het scherm) en geef ik aan dat ik van een bepaalde PAD (door op die pad te drukken) ,of heel program, (dan kies je ALL) de tune wil aanpassen met die Q link fader.
Als je dan weer terug bent in main, dan kan je simpelweg de sample 1 keer opnemen/sequencen in je loop.. en schuif je terwijl de loop loopt gewoon met de fader tot je het juiste tempo te pakken hebt..Klaar is Kees.. Je kan hierdoor soms ook juist net die lekkere swing erin krijgen, doordat je hem niet 100% gelijk zet.. Als je puur naar BPM's kijkt, heb je dat minder snel en moet je t bewust achteraf nog aanpassen..
Wat ff belangrijk is.. is als je t tempo zo aanpast.. En je slaat enkel de sequence op in je MPC, hij de tune adjust instellingen niet opslaat! Dus als je dit project volgende keer laadt, en start, zal de sample niet meer gelijk lopen. Om dat op te lossen moet je save entire memory doen, zodat hij ook deze gegevens en de q link koppelingen meelaadt met je project.
Een andere manier is gewoon de tempo button meetappen terwijl je sample loopt (als hij een beetje lang is, lukt dat wel) en dan heb je t originele tempo.. Dan kan je in timestretch scherm (in het trim sample scherm) het originele tempo instellen en dan stretchen naar je gewenste tempo..
Laatste optie is om de sample in gelijke delen te verdelen met de chop functie.. of je kan zelf chops handmatig maken.. En dan heb je allemaal keline stukjes, waardoor je elk stukje op t juiste moment kan starten, waardoor de sample gelijk loopt met je loop..
Hopelijk lukt het met deze opties!
Groeten Bram