overal Blofeld

sirthanxalot

Nieuwkomer
Beste iedereen,

Tegenwoordig ziet men zo vaak tweedehands Blofelds te koop aangeboden voor redelijke prijzen. Ik twijfel er niet echt aan dat de meeste machines in goede technische staat verkocht worden. Dus blijft de vraag waarom er zoveel te koop staan. Is het omdat ze te 'moeilijk' zijn (te complex, te moeiljk te editen, conceptueel onduidelijk, steep learning curve,etc) of is er iets anders aan de gang? Graag jullie mening....

mvg,
SirThanxALot

Ik deel je mening.. ze staan echt enorm veel te koop.. Enige wat ik kan bedenken is dat ze erg veel verkocht zijn, ze een goede naam hebben, maar wel ingewikkeld zijn..

Die combinatie zorgt voor een groot aanbod op de 2e hands markt, maar ook een grote vraag.. Doordat het aanbod iets groter is, vallen de prijzen mee en zie je ze veel..

Maar als iemand andere theorien heeft hierover, kom maar op!

Moeilijk te zeggen.

Ik heb er een gehad en uiteindelijk ook afstand van gedaan (KS Rack). Net als de Micro Q een erg gave bak.

Ik sluit zeker niet uit in de toekomst nog eens een Blofeld (keys) te kopen, bepaalde patches mis ik wel en zijn toch weer lastig na te bootsen met andere gear.

Misschien staan er veel te koop ivm de (nog steeds niet??) bug (vrije) Operating System, hoewel dat bij mij destijds wel meeviel.

Veel menu's en weinig hands-on edit mogelijkheden is, als ik het vergelijk met de KS Rack zeker een issue.

Hmmm, ik hou het op twee oorzaken:

1) Een groep ervaren gebruikers die het zag als een leuk bakkie voor weinig maar erachter kwam dat hij makkelijk inwisselbaar is.

2) Een groep minder ervaren gebruikers die het zag als een leuk bakkie voor weinig maar er geen klote van snapt, er geen tijd en moeite in wil steken en er dus ook nooit een klote van zal snappen.

Beter kan het niet verwoord worden :D

Omdat ik in groep 2 val heb ik hem dan ook heeeeeeeuuuul erg snel verkocht :D

heb er ook aan gedacht om eentje te kopen.

De grafische display lijkt me erg fijn en leerrijk. Ik vergelijk hem graag met de FXpansion Synthsquad softsynth omdat die ook zoveel mogelijk parameters grafisch tracht voor te stellen.
Maar ik hou niet zo van die Waldorf sound. Veel te digitaal.
Bovendien blijft het een stuk software in een bakje. Ben je misschien beter af met de Largo. Schijnt Blofeld-based te zijn.

En de bugs he, die zijn echt een dooddoener. Ben je daar lekker aan't proggen, blijft dat ding hangen. Of hoor je plots onlogische en ongewenste bijwerkingen op je sound. Dat haalt je helemaal uit je creatief proces lijkt me.

EDIT: en de knoppen schijnen soms ook wel een response-probleem te hebben.

Laatst gewijzigd:
Ik heb er een gehad en verkocht, maar ik mis hem toch wel een beetje. Misschien komt er nog een keertje een Blofeld Keyboard, als er nog wat geld over is.

Ik zie maar 1 Blofeld op marktplaats, of kijk ik niet goed?

Ik ben sterk aan het overwegen om er een te kopen. Ik hou dus wel van die Waldorf sound, vooral de pads. Maar ik ga hem wel nieuw kopen, voor die 100 euro verschil met een tweedehands heb ik liever een toestel dat gebruiksvrij is en waarvan de knoppen dus bij voorzichtig gebruik toch wat langer meegaan dan wanneer hij als joggle wheel gebruikt is...

hmmz er is nog een optie 3.
technische staat is niet zo best van de blofeld.
ik heb er een gekocht (2e hands) waarvan de outputs amper werkte (jaartje out?) het display slecht was, knoppen niet echt reageerden (zowel druk als rotatie) toch was die gekocht van een nette verkoper.

maar anderen....

dus kijk uit in het aanbod voor mensen die gebreken "achterwege" laten.
vind er een goede tussen.

groep 2 !
ik snap er dan wel niks van, het blijft een prijs/kwaliteit onklopbaar pakketje, zeker 2dehands
idd. erg digitaal klinkend, maar heeft ook wel genoeg sounds aan boord met een analoge feel
ik vind 'm erg inspirerend, gewoon een beetje tweaken zonder manual en voor je het weet zit je in een compleet nieuw sonisch spectrum, jawel !
de BloFeld doet wel niet wat ik wil, maar blijft wel aangenaam verassen.

Als eerste synth is de Blofeld niet zo geschikt, terwijl hij toch voor een beginner aangenaam is geprijst.

Het grootste nadeel is dat de Blofeld vooral erg zacht is t.o.v. mijn andere synths. Hij staat altijd voluit terwijl de Mopho en de Nova half open staan. Misschien dat daar die softsynthfeel van komt. Maar elke VA is toch een softsynth met een controller en DA-conversie?

Maar elke VA is toch een softsynth met een controller en DA-conversie?
Ja, daarom dat VA's (en eigenlijk gewoonweg alle digitale synths) imo minstens een goede hands-on bediening moeten aanbieden en quasi bug-free moeten zijn (firmware updates, wie houdt er van). Anders doe je het beter met een softsynth variant.
Met wat keys eronder is ie al wat meer portable maar dan heb je voor het programmeerwerk best nog een pc met editor nodig. En dat is zonde, doe het dan gelijk helemaal op pc.

De originele Microkorg bijvoorbeeld vind ik net op het randje. Maar die programmeert nog verbazend snel en is ultra-portable. Heb er al een paar keer mee in de tuin gezeten.

Velen die ook gewoon in softsynths gaan zeker sinds de computer alsmaar beter,sterker is geworden,verkopen velen hun hardwaresynths

Ben er nog steeds blij mee, gebruik zelf voor softsynths, maar is toch net even anders, al is het soms wel een hassle om dat de output inderdaad erg zacht is. Feit dat ie multitimbraal is, is toch wel erg fijn als je bv. een nieuw nummer zit te maken. Dan kan je er zonder moeite een trackje bijdoen, zonder CPU problemen.
De sound is erg persoonlijk, maar vult m'n bestaande setup goed aan, hou wel van synths met karakter en de Blofeld heeft dat zeker, kan ook erg warm klinken, je moet er even je handen aan vuil maken.

Het is en blijft een softsynthje met maar 4 knoppies.
Mij kan het ding dus totaal niet bekoren en veel gratis VSTi's klinken stukken beter.
Waldorf is best leuk (zelf heb ik een MicroQ) voor wat vocoderachtige strings en gekke basjes. Andere sounds (brass of percussief) die een beetje lekker klinken zijn bijna niet uit een Waldorf te halen.

Hmm da's redelijk subjectief Rianne, zie ook je boutade dat de 'beste' Juno de DI is.
Rianne schreef:
Lariekoek! De Juno Di is dat!
. Maar goed, smaken verschillen en blijkbaar heb jij veel gratis VSTi's die echt wel bijzonder zijn, met of zonder 4 knoppen (het zijn er 6 btw).

'Een' Waldorf bestaat natuurlijk niet, ja er zijn overeenkomsten, maar evengoed net zoveel verschillen, dat zal iedereen die verschillende Waldorf synths onder handen heeft genomen je beamen.

Klopt!
Toda Synth1 (NordLead)
MiniMogue (MiniMoog)
Waldorf PPG Wave 2.V (bijna gratis)
Dyad (.sf2/sample speler plus synth, gratis bij Sonar)
enzo enzo..
Het filter van de Waldorf (hebben ze allemaal) is "heel dik en stroperig" vermoedelijk om de klank op te peppen. Best geinig effect maar niet altijd even bruikbaar.
Ja Juno DI heeft de beste prijs/kwaliteit/klank, volgens mij he?
Het zit je hoog he van die Juno? Was een heel andere draad...

Nee hoor, zit me helemaal niet hoog, vind het zelfs leuk dat er zo'n afwijkende mening voorbijkomt, want iedereen weet natuurlijk dat een Juno 60 de beste is
8) Whatever floats your boat...

Toda Synth1 (NordLead)
MiniMogue (MiniMoog)
Waldorf PPG Wave 2.V (bijna gratis)
Dyad (.sf2/sample speler plus synth, gratis bij Sonar)

Waldorf PPG Wave krijg je gratis bij de Blofeld.

Nee hoor, zit me helemaal niet hoog, vind het zelfs leuk dat er zo'n afwijkende mening voorbijkomt, want iedereen weet natuurlijk dat een Juno 60 de beste is
man man man, laat het nu toch gewoon los.
Dit is weer zo'n typische discussie die niemand kan winnen.
Back on-topic en geen andere draden betrekken ! :smeris:

Back