Hoe verander ik de bpm van een lied?

Guez

Nieuwkomer
Hoi allemaal,

Ik heb een liedje in stukjes geknipt om te sampelen.
Een stukje is 13 seconden lang met een bpm van 142.24.
Het probleem is dat de andere stukjes verschillen in de bmp.
De andere stukjes zijn bijvoorbeeld 140.63 bmp en 141.81 bpm.

Hierdoor loopt de beat niet lekker als ik deze samples gebruik in Reason. De snelheid van mijn beat is op basis van het eerste stukje die 13 seconden lang is met een bpm van 142.24.

Mijn vraag is dus: hoe verander ik de bpm van de andere stukjes naar 142.24? zonder dat de pitch veranderd.

Ik gebruik Reason 4 op een windows laptop.

Alvast bedankt!

Guez

Timestretching, en dat doet elke sequencer - behalve Reason. Dus, dat kun je offline doen in een wave-editor zoals Audacity. Gewoon elk stukje in elkaar drukken of uitrekken en klaar. Alternatief: open in Propellerheads ReCycle en maak er een REX-file van die je inlaad in Dr. Rex.

Hoi Yoozer,

Bedankt voor je snelle reactie. Ik heb de sample in ReCycle geopend en opgeslagen als een Rex-file. Nu heb ik hem ingeladen in Reason (Dr.Rex). Ik heb er een beetje mee zitten klooien maar waar en hoe kan ik precies de bmp veranderen? Dr.Rex geeft aan dat de loop tempo 69.10 bpm is terwijl "MixMeister" BPM Analyzer zegt dat het 142.10 bpm is.

Het is de bedoeling dat deze sample (en nog andere) 142.24 wordt zonder de pitch te veranderen? Is dat nog mogelijk in Dr.Rex? Zo ja, aan welke knop moet ik precies draaien?

Thanks!!

Guez

Hier ook maar even posten dan:

Als alle samples uit hetzelfde nummer komen en oorspronkelijk dus hetzelfde BPM moeten hebben ligt het aan je knipkunsten. Bepaal de BPM aan de hand van het origineel, niet aan de hand van geknipte samples, en ga dan aan het finetunen met begin en eind van de samples. Durf er namelijk mijn linkerbal om te verwedden dat het origineel 142 BPM exact is.

Bedankt voor je snelle reactie. Ik heb de sample in ReCycle geopend en opgeslagen als een Rex-file.
Als 't goed is heeft 'ie dan zoveel mogelijk proberen op te knippen in aparte stukjes, en als je een eenvoudige breakbeat hebt waarvan de snare een beetje heen en weer wobbelt (wat algoritmes dus laat denken dat het tempo wisselt) en je wilt 'm straktrekken, dan zou je in feite die punten waarbij hij denkt dat 't stukjes zijn naar links en rechts moeten kunnen schuiven.

Dr.Rex geeft aan dat de loop tempo 69.10 bpm is terwijl "MixMeister" BPM Analyzer zegt dat het 142.10 bpm is.
Dan klopt de analyse dus niet. Dat kan gebeuren omdat het ene programme zo'n piek anders opvat als de andere.

Tik anders eens mee met een BPM counter - http://www.all8.com/tools/bpm.htm - dan kom je er zelf achter. Als het een breakbeat is : BOOM boom CHACK diggi DIGGI boom CHACK diggi - gewoon in de maat, 4 tellen, de woorden laten je ongeveer zien wanneer je moet tikken, mocht je daar over twijfelen.

Het is de bedoeling dat deze sample (en nog andere) 142.24 wordt zonder de pitch te veranderen? Is dat nog mogelijk in Dr.Rex? Zo ja, aan welke knop moet ik precies draaien?
Nou, eigenlijk aan geen. Zoals gezegd, ReCycle zou 'm moeten knippen in stukjes en Dr. Rex laat je toe deze stukjes allemaal onder een toets te zetten. Wat je dan moet doen is kwantiseren; in plaats van dat je ze net niet als 8e of 16e noten speelt doe je dat wel.

Kun je anders een 96kbps mp3tje ervan laten horen?

Ethereal,

Bedankt dat je even reageert. Dankzij Yoozer is het mij nu gelukt. Het origineel is een score. Met dat soort muziek verschilt vaak de tempo in het nummer. Deze techniek met Dr.Rex kende ik nog niet. Met ReCycle heb ik het hele liedje van te voren geknipt en daardoor kan ik het nu zelf inspelen en dat was precies wat ik nodig had.

Thanks voor jullie reactie!

Guez

Thanks voor je uitleg Yoozer. Het is nu helemaal gelukt. Ik zal het eindresultaat wel laten horen via een youtube link.

Back