Hoe verander ik de bpm van een lied?

Guez

Nieuwkomer
Hoi allemaal,

Ik heb een liedje in stukjes geknipt om te sampelen.
Een stukje is 13 seconden lang met een bpm van 142.24.
Het probleem is dat de andere stukjes verschillen in de bmp.
De andere stukjes zijn bijvoorbeeld 140.63 bmp en 141.81 bpm.

Hierdoor loopt de beat niet lekker als ik deze samples gebruik in Reason. De snelheid van mijn beat is op basis van het eerste stukje die 13 seconden lang is met een bpm van 142.24.

Mijn vraag is dus: hoe verander ik de bpm van de andere stukjes naar 142.24? zonder dat de pitch veranderd.

Ik gebruik Reason 4 op een windows laptop.

Alvast bedankt!

Guez

Als alle samples uit hetzelfde nummer komen en oorspronkelijk dus hetzelfde BPM moeten hebben ligt het aan je knipkunsten. Bepaal de BPM aan de hand van het origineel, niet aan de hand van geknipte samples, en ga dan aan het finetunen met begin en eind van de samples. Durf er namelijk mijn linkerbal om te verwedden dat het origineel 142 BPM exact is.

Als alle samples uit hetzelfde nummer komen en oorspronkelijk dus hetzelfde BPM moeten hebben ligt het aan je knipkunsten. Bepaal de BPM aan de hand van het origineel, niet aan de hand van geknipte samples, en ga dan aan het finetunen met begin en eind van de samples. Durf er namelijk mijn linkerbal om te verwedden dat het origineel 142 BPM exact is.

Het zou zomaar kunnen dat het klopt wat je zegt maar dat hoeft zeker niet zo te zijn. Je weet nl niet om welk liedje het hier gaat dus kan het net zo goed dat in het orgineel het tempo wel degelijk op en neer gaat. Ik hoop het niet voor je want met alleen een rechterbal wordt het leven er niet beter op lijkt me.

heggeschaar.jpg

Ik ben er klaar voor...

@ Marsman: Gek genoeg past het wel... met de juiste tempo van 142 bpm lukt het wel.
Alleen bij de andere stukjes gaat de tempo op een neer waardoor het niet past in mijn beat.

@ Fles: Het gaat om een score van film/game. Ik heb vaker samples gebruikt van dit soort muziek en vaak lukt het ook wel, maar afentoe is de bpm van zo een nummer zo fucked up dat het TE veel werk wordt waardoor ik die hele beat maar laat varen.

OPLOSSING: Ik heb de samples in ReCycle in stukjes geknipt waardoor ik het in Reason met Dr.Rex zelf op de maat kan inspelen.

@ Ethereal: Ik weet niet wat je uit eindelijk gaat doen met je linkerbal. Maar probeer maar eens zo een nummer te sampelen. Vaak varieert de tempo. Met andere muziek stijlen is dat vaak anders, dan ligt het inderdaad aan de knipkunsten. Thanks in iedergeval.

Peace!!

Guez

Back