Mic voor sampling

Keybern

Ouwe rot
Hoi,

ik begin de fun van sampling te ontdekken en nu zou ik graag beginnen met eigen samples te recorden en bewerken.
Heb daar uiteraard een mic voor nodig, die ik zal aansluiten op mijn UA-25EX interface.

Maar nu is mijn vraag, will any mic do ?
Of zijn er toch enkele dingen waar ik op moet letten, specifiek voor sampling ?

Mijn samples wil ik liefst zo zuiver mogelijk en met zoveel mogelijk harmonische inhoud (afkomstig van het geluid zelf uiteraard), dus ik wil zo weinig mogelijk demping en kleuring I guess.
Neutraal microfoontje.

Daarnaast zou ik ook graag vocals opnemen, maar verder heb ik daar geen ambitie in. Hoofdzaak blijft toch samplen.

Ikzelf denk aan een Shure SM xx, bijvoorbeeld de SM58. Goed ?

wat me ook opvalt is dat Shure ook veel goedkopere mics heeft:

PG58 voor 60 euro, inclusief 4,5m XLR kabel
tov
SM58 voor 100 euro, zonder XLR kabel

Hangt er beetje vanaf wat je precies wil samplen, wil je buiten in de wei een koe opnemen of thuis een beetje tegen een drinkglas aan tikken?

Zoom H2, sample je de gehele wereld mee voor een prikkie.

Niels, dooie! Daar schiettie toch niets mee op? Hij heeft al een interface die hij kan gebruiken icm een mic... Ga je em een standalone HD recorder aansmeren terwijl je voor 8 tientjes oid klaar bent met een super mic waar je alles mee kan recorden...

Mocht je budget het overgens toelaten dan is een oktava mk-012 ook een hele fijne mic :)

Hangt er beetje vanaf wat je precies wil samplen, wil je buiten in de wei een koe opnemen of thuis een beetje tegen een drinkglas aan tikken?
haha, thuis tegen een drinkglas aantikken natuurlijk. :D
En scheetjes laten.

Shure sm57 (zelfde als de sm58, met andere kop)
Ik vind die kop van de sm57 idd wel sexier. Maar wat is het verschil met een ronde kop ? Neemt die gerichter op ?

Mijn samples wil ik liefst zo zuiver mogelijk en met zoveel mogelijk harmonische inhoud (afkomstig van het geluid zelf uiteraard), dus ik wil zo weinig mogelijk demping en kleuring I guess.
Neutraal microfoontje.

dan zou ik juist geen 57 / 58 kiezen. zijn vrij mellow / dof en ook niet heel gevoelig. dit zijn prima mics voor onstage vocals en gitaarspeakers. Ik zou een condensator mic kiezen hiervoor.

ah thx voor de tip.
En wat raadt je dan aan als condensator mic ? Heb ik er eentje voor rond de 100 euro ?

dat moet zeker lukken. normaal gesproken zijn klein membraam condensator mics mijn favoriet hiervoor, zoals de Naiant en Oktava mics. kijk eens rond :)

oktava mk012 als je een condensator wilt
euhm hallo, way over my budget

Naiant en Octavia, juist twee merken die ik nog niet ben tegengekomen.
Wel tegengekomen:
Shure SM86
Shure PG81
Rode S1, M3 en NTG-2
AKG C5 en Elle C
JTS NX-8.8
Nady Spc10
Sennheiser E865 en E845

ik zeg ook oktava. Ben begonnen met een sm-58.

uiteindelijk matched pair setje oktavas met 4 capsules gekocht. wereld van verschil.

zag net dat zij die quasi figure of 8 hebben nu:

http://www.oktava-shop.com/view_prod.php?id=154

zou ik toch russische ghetto m/s setje kunnen bouwen?

oktava mk012 155 euro bij thomann.

niet duur, en sowieso een hele fijne mic!
ah oké, had even gegoogled maar kwam op 400 euro uit ofzo. Had me waarschijnlijk vergist.

Kan je dat ding ook gewoon in je handen houden om erin te zingen ? Dat oogt zo vreemd volgens mij...

zou ik niet doen. hij nogal gevoelig voor handling.

zangmic=sm58. lekker bot rondraggen, goed op de podium, gitaar-versterkers en andere ruige werk, maar verwacht geen subtiele opnames ervan.

de oktava is een goede allrounder, maar kan het beste als studio mic behandelt worden. inzingen het beste dus in een ophanging, liefst met plopkap.

http://www.thomann.de/nl/oktava_sm_20_shock_mount_silver.htm
http://www.thomann.de/nl/oktava_mpf1.htm

edit: die oktava ophanging is overigens erg ruk, maar hij doet het wel.

oké thx
ja, dit is echt onbekend terrein voor me.

Subtiele opnames zijn zeker belangrijk.

Ik had al jarenlang een sm58 en heb 2 jaar terug ook een condensator mic gekocht.
Had ik dus veel eerder moeten doen, die condensator is vele malen gevoeliger en veel beter geschikt voor wat jij wilt.
Een SM58 moet je zo'n beetje in de geluidsbron houden wil je een goed signaal hebben terwijl die condensator het van een grotere afstand op pikt.

De strijd zal gaan tussen de Rode NT3 en de Oktava MK012-01.
Waarom de NT3 ? Lijkt me praktischer voor zang en ander opnames ook. En is verkrijgbaar bij Keymusic voor dezelfde prijs als de Oktava.
Waarom de Oktava ? Verschillende forumleden die er blijkbaar erg over te spreken zijn, dus ik verwacht er wel wat van.

Back