A5000 zelf test?

druid

Ouwe rot
Hey,

Ik ga van de week een 2e hands Yamaha A5000 sampler op halen bij iemand, kan iemand me vertellen of er ook een zelf test mode op zit of zoiets? Dat je bij het opstarten een paar knoppen in drukt en dat ie dan je dan het geheugen en alle knoppen enzo kan checken?

Als er A5000 kenners zijn die me eventueel zwakke plekken of andere dingen kunnen vertellen waar ik naar moet kijken dan hoor ik het graag.

Druid

de draaiknoppen..die kunnen brak zijn, probeer ze eens redelijk snel te draaien en kijken of de parameters niet ineens negatief veranderen ipv positief..is overigens met wat contact-spray op te lossen, maar kan in evt onderhandelingen wel meespelen...

voor diag-mode: check ff de manual, die is online te vinden via www.yamahasynth.com

test mode : F1 en COMMAND induwen, dan aanzetten

check de roterende knoppen of de waardes niet meer dan 1 puntje (regeltje, getalletje, etc) verspringen per klikje, zowel voor als achteruit

oke,

Heb nu een A5000 in huis, met 68MB RAM, 8GB HD en externe SCSI CD-ROM brander.

De knoppen gaan idd soms negatief als ik snel draai, dat is echt heel irritant. Zou dit komen doordat ze veel gebruikt zijn of juist omdat ze weinig gebruikt zijn? (de verkoop zegt de sampler bijna niet gebruikt te hebben)

En hoe gaat dat me die contact spray in z'n werk?

Druid

lekker hoor....

hmm snel draaien en negatieve waardes . dat weet ik dan weer niet

ik weet wel dat als knoppen versleten zijn dat bij 1 klikje de waarde of 1 vooruit of achteruit springt, of 2 vooruit springt of vergelijkbaar.
je kunt aan de knoppen voelen of ze veel zijn gebruikt, een scherpe 'klik' wijst op winig gebruikte knoppen, een vaag voelbaar maar niet hoorbaar iets betekent meer versleten /..

anyway gefeliciteerd met je aankoop :) !

contactspray zou je kunnen proberen, want het zijn mechanische knoppen.
misschien heeft iemand anders tips over hoe de spray IN de roterende controller te krijgen, want die zitten vrij goed dicht!

Die knoppen maken een erg schel klik geluid, en als ik langzaam draai dan reageren ze prima. Alleen als ik er een snelle draai(ben ik gewend van de uQ knoppen) aan geef gaan ze vreemd doen.

Ik heb de A5000 geruild voor m'n Korg Trinity die had ik al vrij lang maar was niet echt mijn apparaat. Ik maak vooral oldscool break-beats, en daar is de A5000 volgens mij wel erg geschikt voor. Maar ik moet eerst nog even wegwijs worden door alle menu's... :P

Druid

de mq knoppen zijn ook stukken beter dan die op de axk. zijn optisch in plaats van mechanisch geloof ik ...
een paar van mijn knoppen op mn a4000 zijn ontzettend gaar, knop 3 verspringt al van waarde als je ertegenaan stoot :stupid snap niet dat ze zulke rommel in zulke goede apparaten stoppen.

anyway ik heb een nieuw printplaatje met de 5 knoppen besteld, volgende week binnen *D !

Origineel geplaatst door druid
Ik maak vooral oldscool break-beats, en daar is de A5000 volgens mij wel erg geschikt voor. Maar ik moet eerst nog even wegwijs worden door alle menu's... :P

als je je sampler gebruikt in combinatie met een goede sequencer dan moet dat zeker gaan lukken :)! (kan dat trouwens in het algemeen niet met elke sampler?)

Hey zijn dat originele yamaha knoppen die je krijgt? Hoe heb je dat geregeld?

Ik had geen sampler in m'n setupje sinds ik naar hardware ben geswitched... wel een playback sampler ding in m'n trinity maar daar kon je niet echt lekker mee werken. En het was me opgevallen dat het manual van yamaha zegt dat de A5000 erg geschikt is voor breakbeat producties, waarschijnlijk door hun slice en beatremix funkties en het timestretchen ofzo.
Maar het gaat uiteindelijk om je eigen creativiteit dus ken je inderdaad met elke sampler breakbeats maken.

Druid

ik heb de knoppen van een nederlads yamaha service center... die kunnen blijkbaar gewoon printplaatjes met knoppen regelen :)

Hey Roel,

Hoe komt het eigenlijk dat je knoppen zo brak zijn, heb je ze zo veel gebruikt?

Ik ga trouwens dat bzone eens proberen...

Druid

Ik vraag me overigens al tijden af waarom er geen midi ledjes knipperen op mijn AMT8 als de A4000 aanstaat, terwijl de rest van de apparatuur die ik heb dat wel doet...maar goed, dat terzijde.

Veel plezier met je A5000!

Origineel geplaatst door arnoldroelz
Ik vraag me overigens al tijden af waarom er geen midi ledjes knipperen op mijn AMT8 als de A4000 aanstaat, terwijl de rest van de apparatuur die ik heb dat wel doet...maar goed, dat terzijde.

Veel plezier met je A5000!

misschien omdat de a4000 geen midiclock uitstuurt? ik heb geen midi in ledjes anders kon ik meekijken :)

Origineel geplaatst door Roel
misschien omdat de a4000 geen midiclock uitstuurt? ik heb geen midi in ledjes anders kon ik meekijken :)

Hmm..jah, dat zal het inderdaad wel zijn, hehe. Overigens Roel, je lijkt me een man met verstand. Hoe zit het met een HD inbouwen in mijn A4000? Waar moet ik op letten, grootte in MB's, aansluitingen..dat soort dingen..?

Hmm..jah, dat zal het inderdaad wel zijn, hehe. Overigens Roel, je lijkt me een man met verstand.

:L dank u ! :halleluja

Hoe zit het met een HD inbouwen in mijn A4000? Waar moet ik op letten, grootte in MB's, aansluitingen..dat soort dingen..? [/B]

aansluitingen;
kabeltje is bijgeleverd, is geloof ik 50 pins scsi, of natuurlijk ide, maar ik zou voor scsi gaan.

drive;
scsi drive, kan in a4k gebouwd worden of in je pc natuurlijk (scsikaartje aan je a4k verbinden dan)
ongeveer 8/8,5 gb (groter ziet a4000 toch niet) scsi-2 (weet niet of dat verder interessant is)
en eentje die niet zoveel resoneert :) anders kan je je hdd beter in je pc bouwen
let erop dat je even op een rijtje zet hoe je scsi keten in elkaar zit uiteindelijk, en zorg dat de laatste einden va nde keten ge-terminate zijn (jumpertje zit meestal ook op apparaten zelf, in a4000 is het een switch binnenin, op harddisks etc is het meestal een jumper)

Back