Tunen van een modular VCO

ronnyvalder

Ouwe rot
Hallo,onlangs had ik een patch gemaakt op mijn Doepfer modular en heb deze gemulti-sampled
om deze te gebruiken in mijn workstation.
Ik had via een referentie op mijn workstation de VCO getuned,maar achteraf bleek het toch niet juist genoeg om mooi chromatisch al je noten te hebben.
Ik vermoed dat een gitaartuner niet compatibel is met de uitgang van een modular.
Wat kan ik hiervoor gebruiken,ja je heb een module van Tiptop Audio met ingebouwde tuner en waarmee je ook andere VCO's kan tunen,maar heb voorlopig genoeg VCO's :-)

Als je je modular gelijk in je tuner steekt zal -ie wel wat over de zeik gaan vanwege het hoge signaal. Wellicht via je mengtafel wat afzwakken? Ik heb m'n tuner aan de tweede hoofdtelefoonuitgang van m'n tafel hangen. Maar wat is het probleem? Is -ie niet octaaf zuiver? (Niet 1 oct/volt).

@ Vinnieq : tja,ik vermoed dat een Doepfer Standard VCO niet echt octaaf zuiver is,
daarom dat ik eraan dacht deze niet te gebruiken via midi-cv convertor,maar manueel elke noot tunen die ik nodig had voor mijn multi-sample,ik neem 2 samples per octaaf, C en G.
De eerste try-out heb ik het wel dus via de mcv24 naar VCO gedaan.

Doepfers zijn volgens mij wel redelijk octaafzuiver over een aardige range (>5 octaven). Je hoort eigenlijk alleen slechte berichten over de PlanB M15. Misschien dat een vorige eigenaar wat enthousiast is geweest met een stelschroefje? Ik neem aan dat dat te compenseren is met de MVC24? Zomaar uit de doos in 1 keer goed is niet waarschijnlijk, ze moeten op elkaar ingesteld worden. Geef de Doepfer ook een kwartiertje om op te warmen.

Ik heb een Korg chromatisch stemapparaat voor piano's, dus met microfoon. Kostte me geen 30€ nieuw in de winkel, en je stemt er alles mee.

Maar VCO's stemmen doe ik meestal gewoon door naar beat notes te luisteren, bij de eerste VCO bv met een DCO sinusje als referentie.

@ Hanz: bedankt,maar heb liever een hardware oplossing,aangezien ik al mijn software synth's heb verkocht,omdat ik niet heel de tijd voor een scherm wou doorbrengen,
dus zie me niet telkens een pc opstarten om met mijn modular te prutsen ;-)
Als ik het zo zie is misschien die Tiptop Audio toch de enige oplossing,maar ik dacht ooit een youtube clip gezien te hebben,waar een kerel zijn Arp 2600 stemde met een stemapparaat.

Ik stem mijn modular ook gewoon met een cheapo gitaar stemapparaatje dat ik rechtstreeks op mijn oscillator inplug.
Stem over een paar octaven om zeker te zijn dat de pitch juist is, werkt perfect bij mij.

Heb het filmpje dat ik bedoelde op youtube terug gevonden

http://www.youtube.com/user/AutomaticGainsay#p/u/34/iZB-zSzCVvk

blijkbaar zelfs een digitale tuner met leds en display.
@ StiebZ :Ik dacht echt dat het uitgang signaal van een analoge VCO te sterk was voor een digitale gitaartuner,daarom dat ik het zelf eerst niet durfde testen :-)
want je hebt ook een A-119 nodig om een gitaar signaal binnen te halen in een modular,
dus dat moet versterkt worden om te gebruiken binnenin modular,dus omgekeerde redenering is dat een gitaarsignaal dat in een gitaartuner binnenkomt dus zeer zwak is,wat normaal is met passieve pickups.

Ik gebruik zelf een Korg CA-30. Da's ook niet echt specifiek een gitaar-tuner. Er staat dan ook niks in de specs over signaalniveau (en in mijn ervaring moet er ook redelijk wat in voordat hij reageert, dus misschien is hij juist ongeschikt om rechtstreeks een gitaar in te prikken).

de standaard Doepfer VCO's tracken idd voor geen meter; zodra je meer dan 2,3 oktaven de hoogte in gaat gieren ze uit de bocht. Ligt een beetje aan je eigen oren in welke mate dat stoort overigens... de een is wat zuiverder in de notenleer dan de ander. En als ik me niet vergis is het een euvel waar wel meer modulaire vco's last van hebben. overigens: de "high-ends" met CEM chip hebben er geen last van BTW

tjsa, nu ik er over nadenk is het idd raar dat de tuner gewoon werkt, ik plug de tuner altijd rechtstreeks op de uitgang van mijn oscillatoren en die kunnen tot 10V gaan, dus dat is redelijk hoog, maar toch werkt het !

Bedankt voor jullie reacties,blijkbaar zijn er inderdaad ook tuners die werken met een keyboard,zoals die Korg CA.
Het zal dan zo'n tuner worden ofwel toch een extra VCO met tuner ingebouwd van Tiptipaudio,lijkt me ook een hoogwaardiger VCO zoals dan die Doepfer A-111.
Anderzijds ben ik zeer tevreden met de klank van een standaard VCO (A-110)
t'is als je begint met te multi-samplen dat die toonvastheid iets belangrijker is :-)

Back