Nou, om hier nog even op in te gaan, ik heb zo'n u-Ventury II, sterker nog, ik heb 'm van de winnaar van die actie overgenomen, ik heb ook van de week de rackunit binnen gekregen (dik 200 euri

). De volgende stap zijn wat modificaties die ik samen met Boemtsjak ga uitvoeren.
Mijn voornaamste probleem met de Ventury is namelijk het gigantische osc. bereik in combinatie met een gewone potmeter. Dat is dus ronduit >tuk< tunen. Ik ga deze potmeters vervangen door multi-turns, vergelijkbaar met bijvoorbeeld de M3x. Deze plaats ik links op de rackcage zodat de Lassence zelf redelijk origineel blijft.
Daarnaast ga ik de output (met de vu meter en volumeknop) een eigen input (laten) geven, want deze is nu hardwired aan de filterinput (morphable high- lowpass), terwijl het filter verschillende outputs heeft voor o.a. bandpass die ik ook naar de output wil kunnen routen.
In Belgie zijn trouwens al enkele mods uitgevoerd:
- Gate sync
- 2de Modulatie input voor VCO 2
- Clock output
waarvoor de multiples zijn opgeofferd.
Een andere modificatie waar ik nog over zit te denken en waarvoor Boemtsjak wat research doet is de voeding van de diverse modules in de Lassence. Deze zijn nu serial gevoed, dwz vanuit de voeding gaan wat draden naar de eerste vco, vanwaar ze per module zijn doorgelust. Ik zou graag een stervormige voeding hebben om onnodige interferentie te voorkomen. De Lassence heeft veel bijgeluid op het signaal, en hoewel dit onderdeel van z'n charme is, kan het wel wat minder en dat hoop ik zo op te lossen.
Ik zal voor en tijdens de modificaties een digicamera lenen om precies te laten zien hoe of wat.
De Lassence zoals ik 'm nu heb staan komt zonder mijn modificaties rond de 2100 euri inclusief BTW nieuw. Dat is nogal wat geld en daar zijn heel wat leuke dingen voor te koop. De Lassence is in feite ook wat beperkt met bijoorbeeld slechts een enkele envelope, ik zie het ding meer als aanvulling op een modulaire setup als de hoofdmoot, hoewel dat bij mij nu net andersom is
Ik heb er al snel een Moog CP251 bij geregeld omdat die toch wat essentiele dingen toevoegd. Een mixer, lag, een dedicated lfo, de multiple (maar die is alleen nodig vanwege de mods), sample en hold en 2 attenuators...
En dan de klank. Ik moet eerlijk zeggen dat die onvergelijkbaar is met wat ik zelf tot nu toe heb gehoord. Erg heftig, erg bizar en bijzonder geschkt voor geluidsexperimenten. Heeft de neiging om erg ruig te klinken. Het filter is erg lekker, zeker als je bedenkt dat het een 12dB filter is, de VCO's klinken goed en hebben een flink bereik (moduleren!) en ook de WaveX doet iets unikes, al is het resultaat vaak niet echt bruikbaar.
Overigens ben ik niet helemaal tevreden over de bouwkwaliteit en dus over de toekomstige duurzaamheid van de unit. De interne modules zijn aan de frontplaat bevestigd met de jacks en ook de potmeters zijn rechtstreeks op de print gesoldeerd. Je kunt de pots niet fatsoenlijk handmatig helemaal vastdraaien, want dan doen ze het niet meer. Waardoor je dus wel blijft zitten emt wat wiebelige knoppen... De poti's zijn overigens ook nog van kunstof en dat vind ik persoonlijk al helemaal niet op z'n plaats.
Ik heb 'm samen met Boemtsjak al even open gehad en ook het soldeerwerk had wel wat netter gekund. Wederom, zeker voor deze prijs. Ook kleine dingen als het niet gebruiken van ledholders op de frontplaat, maar gewoon een omgebogen led rechtstreeks vanaf de print door de frontplaat steken is niet echt een schoolvoorbeeld van nette afwerking.
Ik zet dus wat aanmerkingen bij de afwerking en de uitvoering van het ontwerp, zeker als je de prijs en de uitlatingen over hoogwaardig en de vergelijkingen met Serge in ogenschouw neemt.
Het is echter wel degelijk een bijzondere masjien die tot hele gekke dingen in staat is. Ik zal te zijner tijd een nieuw draadje aanmaken om het modificatie verslag en een uitgebreide review te plaatsen.