Het maken van claims en etiquette.

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.

Patat Met

TB or not TB
Ik erger mij over het maken van claims, zonder dat daarbij bewijs word geleverd.
Zie oa deze thread. (Helaas gesloten omdat de moderator oeverloos gezwets wilde voorkomen, denk ik). Dit gedrag komt zeer regelmatig voor op het internet, en ik ben het zat. Temeer omdat vaak degene die om bewijs vraagt als zondebok word aangewezen.

Kritisch denken vereist bewijs bij een claim.

Dus niet zeiken als er om bewijs word gevraagd, gewoon ff een mp3tje posten. Het is wel zo beleefd, anders geen claim maken en niet posten.

Groeten Patatteke.

Ik denk dat elektrovolt best wel een geluidsfragmentje had willen maken als de topic starter niet al een week of 2 geleden met de noorderzon vertrokken was. Zo gaat dat vaak. Tips bijeenrapen en weg. Er is nauwlijks een bijdrage of een dankjewel bij. How's that for etiquette.

Bovendien lijkt me dat de hele charme van het meedenken verloren gaat als er een bewijslast op je schouders komt te rusten bij alles wat je zegt. En dan heb ik het nog niet over schampere de manier waarop het deze keer gevraagd werd.

Bovendien heeft Electrovolt genoeg gepresteerd dat je van hem ECHT wel kan aannemen dat hij wat synths afweet.
De moeite om het uit te leggen neemt hij, dat lijkt mij toch wel voldoende.

Doe mij maar een bamibal :D

ik denk dat de åntimoderatør inderdraad wel een gelijk kan hebben want het geluid is vrij star/simpel en er zit verder gewoon een fx sausje overheen... daarom is het vast ook wel mogelijk om te maken met een (goede) softsynth... en dan niet een bepaald type maar het soort parameters (da's heel belangrijk lieve zeikbuiskinderen!) om deze sound te kunnen bewerkstelligen...

Hij heeft gewoon gelijk, het is inderdaad een geluid wat uit veel bakken gehaald kan worden. Des te beter de bak, des te mooier het klinkt.

...
Bovendien lijkt me dat de hele charme van het meedenken verloren gaat als er een bewijslast op je schouders komt te rusten bij alles wat je zegt. En dan heb ik het nog niet over schampere de manier waarop het deze keer gevraagd werd.

Afgezien van dat, is het een algemene regel, lijkt het wel, om altijd (negatieve) kritiek te hebben op dingen die geplaatst worden, terwijl het ook vaak een smaak-/'belevings'kwestie is..
Kan me voorstellen dat sommigen er dan niet de moeite voor gaan nemen om er veel werk/tijd in te steken, die ze voor andere dingen kunnen gebruiken..
(ik insinueer niet dat Elektrovolt er ook zo over denkt, btw..)

Er zijn verschillende manieren om mensen te helpen met hun vragen en het lijkt mij niet altijd maar noodzakelijk, dat je bewijs dient te leveren van je stellingen. Waarschijnlijk zouden veel SF'ers afhaken als dat verplicht werd, waaronder ik. Er zijn hier flink wat mensen mensen die veel ervaring hebben met synthese e.d. en als er meerdere zijn die iets beweren, dan mag je er toch van uitgaan dat het misschien dan ook zo is. Nog steeds geen waterdichte garantie inderdaad maar daar leent het onderwerp zich ook niet echt voor - we hebben het tenslotte maar over geluidjes maken en niet over strafrecht of belangrijke natuurkundige berekeningen, om maar iets te noemen.

Als ik vroeger bij alles wat mijn ouders of leraren vertelden steeds maar riep dat ik daarvan bewijs wilde zien was ik waarschijnlijk niet zo oud geworden :) Ik weet, is geen vergelijking die helemaal opgaat, maar soms mag je best iets aannemen van mensen die reageren op je vraag. Zeker als ze als heel lang bezig zijn op een bepaald gebied. Ik zou zelfs durven zeggen dat de bewijslast in dat geval omgedraaid mag worden :D

.. Ik zou zelfs durven zeggen dat de bewijslast in dat geval omgedraaid mag worden :D

:D ik kan wel bewijzen dat IK met een synth een bepaald geluid NIET kan maken..

Ik ben het met Hooihuis eens.
Het is net zoiets als de weg aan iemand vragen, dan denk ik ook niet meteen aan een bewijs dat diegene de weg weet. Ik ga er vanuit dat die persoon de vriendelijke moeite neemt om me de juiste informatie te verstrekken, ook al is het uitleggen best wel moeilijk, want de vrager heeft niet hetzelfde beeld van de situatie als de antwoordgever, en omgekeerrd natuurlijk ook.

Antwoordgevers pretenderen niet de absolute waarheid te verkondigen en hebben het RECHT fouten te maken! En daaruit wordt dan weer verdomd veel geleerd...

Wout

Ok, stel dat we zo wiskundig-logisch gaan converseren in de toekomst,..
zoals daar zijn...

- Vst's klinken evengoed als analoge bakken (en ik kan het bewijzen als je bij mij komt luisteren)
- een M3 klinkt beter dan een TI (en als iemand met zijn TI tot hier komt kan ik dat bewijzen)
- de meeste nummers uit de "kutnummers-lijst" zijn beter als de gemiddelde andere geposte nummers (ik kan het bewijzen , maar mijn volledige analyse is nog niet rond)
- twee ms10'en klinken in harmonie hetzelfde als één ms20. (ik kan het bewijzen maar zoek eerst nog één ms10)

Zo dus ... ?

...
Zo dus ... ?
Tja, waarom niet?
Nou, een paar jaartjes hadden we het ooit over de Chladni figuren en het gedachtengoed van Hans Jenny. Aanhangers van de 'geluidsgenezers' leveren altijd heerlijke bewijzen, zoals
One may ask how it is possible to have absolute certainty about a desired outcome before there is any apparent proof. People tend to believe things only when they see them. However, the art of creative intention calls for a new way of thinking: when you believe it, you will see it!
:D
Heerlijk en gemakkelijk toch?

Wout

Nog even een bronvermelding aangaande de toenmalige discussie:

http://www.world-mysteries.com/sci_cymatics.htm

en dan de paragraaf onder de foto met de tekst "The vowel A in sand".
Ik hou van die "bewijzen" in vraag vorm!

Waarom zouden zoveel synthesizer freaks zo ongelukkig zijn in hun contacten met vrouwen?
Indien ze hun passie voor die toetsen zouden opgeven, is alle ellende dan voorbij?
Hoor ik daar een vrindinnetje "ja!" zeggen?

Wout

zoals daar zijn...

- Vst's klinken evengoed als analoge bakken (en ik kan het bewijzen als je bij mij komt luisteren)
- een M3 klinkt beter dan een TI (en als iemand met zijn TI tot hier komt kan ik dat bewijzen)
- de meeste nummers uit de "kutnummers-lijst" zijn beter als de gemiddelde andere geposte nummers (ik kan het bewijzen , maar mijn volledige analyse is nog niet rond)
- twee ms10'en klinken in harmonie hetzelfde als één ms20. (ik kan het bewijzen maar zoek eerst nog één ms10)

Zo dus ... ?

:engel: Dat zijn allemaal smaakgerelateerde meningen en geen feiten.

Op die van de kutnummers na natuurlijk! ;)

:engel: Dat zijn allemaal smaakgerelateerde meningen en geen feiten. …
Het probleem is eigenlijk dat er over feiten zeer slecht gediscussieerd kan worden, terwijl dat over meningen juist zo ontzettend goed kan! Voor een discussieforum als dit toch wel een belangrijk gegeven, of zie ik dat nu fout, misschien…

Wout

Kritisch denken vereist ook inzet. Je moet er wat voor doen, daarom reageer ik.

Voor mijn gevoel valt die inzet bij 'kritisch denken' nog wel mee, het is per slot van rekening nogal reactief. Veel meer inzet vergt 'creatief denken,' waarbij ik vermoed dat het overnemen van gedachtegangen uit totaal andere disciplines wel eens heel vruchtbaar zal kunnen blijken te zijn.

Geen kwaad woord over Elektrovolt van mijn kant, want die heeft in het verleden tig keer aangetoond goede bijdragen te leveren aan het forum.

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
Back