Behringer FX1204USB

srietveld

Nieuwkomer
Beste mensen,

Vandaag was ik bij Rockpalace om eens te kijken naar mixers. Vanwege mijn gitaar en mijn synth zou ik het liefst in ieder geval 2 stereo kanalen hebben. Ook lijkt mij voor eventuele toekomstige opnames op de computer de USB functie wel handig.
Mijn oog is toen op de Behringer FX1204USB gevallen. Dit omdat het precies is wat ik nodig heb en de prijs ook nog goed is. De man bij Rockpalace wist mij dit alleen ten zeerste af te raden omdat de geluidskwaliteit van Behringer erg slecht is. Hij raadde mij daarom de veel grotere en duurdere Yamaha equivalent aan. Is dit gewoon upselling of heeft hij wel degelijk gelijk?

Wat zijn jullie gevoelens over de Xenyx lijn van Behringer? Is het inderdaad van lage kwaliteit? Of is het voor de hobbyende muziekant een goed en voordelig alternatief.

Alvast bedankt voor alle reacties!

Met vriendelijke groet,

Sebastiaan Rietveld

Daar zijn de meningen over verdeeld. Gebruik de zoekfunctie eens, je zult veel leesvoer vinden. Mijn persoonlijke ervaring is dat je Behringer beter kunt mijden als het om mixers gaat. Mijne is niet echt lang meegegaan destijds.

Ik zou het ook niet doen. Faders gaan snel kraken en er zit ook een brom in. Ik heb ook een Phonic mengpaneeltje dat veel stiller is.
Dat een verkoper bij Rock Palace jou een veel duurdere Yamaha wil aansmeren snap ik vanuit zijn oogpunt wel maar er zijn andere alternatieven hoor.

Ik vind deze wel aardig:

http://www.feedback.nl/recording-mixers/soundcraft/notepad-124-fx

Geen USB-functie maar koop een Audiophile erbij en je kan prima aan de slag.

De Yamaha MW10 C kan ook maar die is wat duurder. Ik denk dat dat het geld echt waard is.

Mijn 1e mixer was een Behringer (MX2642) en die deed het fantastisch door de jaren heen. Daarna had ik een grote Behringer en die ging heel snel kapot. Er is volgens mij geen peil op te trekken met die Behringers, maar het is dan ook behoorlijk goedkoop in aanschaf.

Mijn ervaring is dat voor meerdere fabrikanten cq. merken geldt dat het ene model of serie goed spul is, terwijl het andere modelletje gammele troep kan zijn. Ik heb door de jaren heen geen merk apparatuur gevonden (van audio tot computer tot video) dat 100% garant staat voor topkwaliteit. Ik zou inderdaad even zoeken op user ervaringen met Xenyx mixers.

Als je denkt dat je over 2-3 jaar toe bent aan een nieuw mixertje, en je het apparaat thuis in rookvrije ruimte gebruikt en er niet te wild mee omgaat, dan moet je wel echt pech hebben wil dat ding voor die tijd gaar zijn. En je kan natuurlijk even navragen hoe lang de garantie is. Maar als je wat milieubewuster wilt zijn (the story of stuff gezien?) of gewoon degelijk spul wilt hebben, is Behringer wel een merk met een 'hoger' risico factor :D For the record ik heb onlangs dit Yamaha mixertje gekocht voor simpele opnames op locatie... prima (goedkoop) dingetje maar het voelt in elk geval minstens zo cheap als een kleine Behringer, kijken hoe lang die het volhoudt.

Ik ben zelf ook op zoek en dacht eerst ook aan een Behringer. Maar na wat meer rondgekeken te hebben lijkt het me toch beter iets anders te kopen.
Deze Yamaha lijkt me ook wel wat. Heeft alleen weer geen USB wat jij wel graag wil.

Beste mensen,

Allemaal heel erg bedankt voor de reacties. Ik ben inmiddels denk ik wel zo ver dat ik van de Behringer ben afgestapt.

@ V-Nex. Wat is een audiophile? Ik kan me voorstellen dat dit een soort van audio interface is voor de computer? Zo ja wat is dan het grote voordeel van een losse in vergelijking met dit in de mixer ingebouwd? Wat zou je voor een audiophile betalen? Als dat meer dan 100 euro is is het misschien beter om meteen een mixer met usb te kopen?

Nog een vraag... Ik zie ook een heleboel mixers met effectprocessors. Ga ik dit nodig hebben? Ik heb zelf een synth met een goede effectprocessor en voor mijn gitaren heb ik ook nog een effectenbak waar ik ze eerst doorheen haal. Voor de zang ga ik het niet nodig hebben aangezien ik toch niet kan zingen... :(.

Ik hoor graag van mensen nog meer opties en tips! Hoe zijn de mixers van soundcraft?

Nogmaals veel dank voor de reacties!

Groeten,

Sebastiaan

Phonic

Phonic

Nog een vraag...
Van Phonic zie ik ook wel leuke betaalbare mixertjes. Die werken alleen niet met USB maar met Firewire. Nu weet ik toevallig dat ik een Firewire poort op mijn PC heb zitten maar die nog nooit gebruikt heb.
Hoe (goed) werkt Firewire ten opzicht van USB?

Groeten,

Sebastiaan

Ik denk dat je even het geluidskaarten topic moet doorlezen. Op de marktplaats pagina zie je vaak genoeg goeie kaarten staan voor zo'n €50.
Ik zou zelf nooit voor een audio interface in een mixer kiezen. Ten eerste is het dan slechts een toegevoegde functie en nooit zo goed als een standalone kaart en ten tweede zijn die dingen dan altijd afhankelijk van elkaar; wil je later een andete mixer dan moet je dus ook weer een andere audio interface.

Back