MS-20

Leuk topic dit..................bedankt voor het nemen van de moeite.

Graag gedaan :okdan:

En zo zien de de eerste sequenserperikelen eruit (en horen ze zich aan). Wederom slecht gefilmd in slechte kwaliteit. Ooit komt er nog wel een dag dat ik iets met beter geluid post.
De sequenser doet nog niet helemaal wat ie moet doen. Ik denk omdat de nodige opamps een ground en + voeding krijgen. Toen ik constateerde dat het niet lekker werkte bedacht ik me dat die dingen altijd - en + voeding nodig hebben. En geen ground. Maar de - zit niet op de keyboard connector. Dus morgen (of beter later vandaag) maar even een draadje bij trekken. Of op zoek gaan naar single rail (dacht ik dat het heette) type's. Maar dan heb ik ook een single rail OTA nodig. Ik denk dus morgen maar even een draadje bij trekken.

De sequenser (zie foto) doet het nu helemaal zoals ik het bedoeld heb. Wel nog een andere PWM generator maken, want ik ben niet tevreden over de NE555 die ik daar nu voor gebruik. (Hij gaat alleen maar van 50% duty cycle tot 5% duty cycle zoiets. Het lullige is dat niet alleen de duty cycle maar op bepaalde punten ook een stap in de frequentie plaatsvindt. Ik ben daar al vaker tegenaan gelopen als je de NE555 in een regelbare toepassing gebruikt. Als je een vaste ipv een regelbare frequentie wil opwekken met de NE555 werkt ie wel lekker. Misschien een foute dimensionering van R en C? De opgewekte blokgolf doet dienst als stuuringang voor de CA3080 zodat de spanning uit de multiplexer gepulsed wordt ipv een continue signaal. Op deze manier doet de triggeropwekker op het main board ook mee. Eigenlijk het verschil tussen staccato en legato spelen (kort of gebonden).) Alle opampjes in de sequenser vervangen voor LM358 opampjes. (Ik heb gewoon single rail opampjes in mijn ladekastje..... silly me.) Dus de -15 volt heb ik nu weer los kunnen solderen van het mainboard. Ofwel mijn sequenser is plug en play; toetsenbord los (ohja dat had ik niet :D) en sequencer (is dit nu de juiste spellung?) inprikken en los gaan. Wat een te gek speelgoed is die ms-20 toch. En het wordt alleen maar leuker. De syncmod nu ook erin gesleuteld (te horen in het filmpje en nu zul je zien, heb ik die schakelaar twintig keer in een vloeiende beweging aan en uit gezet, op het moment supreme voor het filmpje lijkt ie afgestoten te worden door mijn hand, maar dat noemen ze het demo-effect).

En nu heb ik nog steeds niet alles getest, maar ik heb vandaag een winkelier hier in de buurt gevonden die zeefdrukspullekes verkoopt. Dat gaat nog van pas komen bij het maken van de frontplaat (want he, ik kan toch onmogelijk al die tekst en grafiek met de hand gaan schilderen *D). Ik ben alleen bang dat de frontplaat te groot gaat worden voor mijn cnc machine. Dus daar moet ik nog iets op verzinnen. Maar ik zit sowieso te denken om de hele layout op de schop te gaan nemen. Lekker een beetje de ms-20 herinrichten zodat alle mods netjes als origineel in het geheel verwerkt gaan worden. Ik wil de knoppen origineel houden. Een knoppensetje heb ik er wel bij. Alleen eentje is beschadigd en ik zal er een (nog nader te bepalen) aantal extra nodig hebben. Iemand suggesties? Of zijn deze gewoon in overvloed te verkrijgen?

Was ie maar al klaar................. :{

Attachments

• 2010-06-07 20.14.53.jpg
    2010-06-07 20.14.53.jpg
    159,5 KB · Bekeken: 91
Laatst gewijzigd:
Hoe de situatie was:
Rond een schmitt trigger is een blokgolfoscillator opgebouwd. Met een variabele weerstand wordt de tijd bepaald die het duurt dat de condensator wordt opgeladen en ontladen. Ofwel een BPM knop. Mits deze uitgangsblokgolf als klok dient voor de counter die de multiplexer schakelt. Maar dat doet ie, dus is het een BPM knop. Nog een inverter erachter om de generator niet te belasten. Dit in combinatie met de counter en multiplexer en de spanningen van de potmeters (x8 ) (en nu moet ik een spatie die er niet uitziet achter de acht plaatsen om te voorkomen dat het een smiley wordt) worden achter elkaar door de mux uitgebraakt. Of duidelijker het grafiekplaatje wat bij de uitgang van de mux is getekend. Dit moet natuurlijk ook nog gegate kunnen worden zodat de adsr op de ms-20 getriggerd wordt. Anders hebben we een legato deuntje. Dus een ota achter de mux en op de stuuringang een pwm-blokgolf die synchroon loopt met de klok. Geeft het grafiek plaatje aan de uitgang van de ota.
De pwm-blokgolf dacht ik dus te gaan opwekken met een ne555 geschakeld als monostabiele multivibrator. De klok op de trigger en een cv om de pulsbreedte te bepalen (stond een voorbeeldje van in de datasheet). Zoals ik wel gewoon ben met de ne555 werkt alles vlekkeloos totdat je met potmeters gaat stoeien om de frequentie (of in dit geval pulsbreedte) te varieren. Ik zie trouwens nu dat ik een foutje heb gemaakt in het schema dat ik getekend heb. De potmeter waar gate bij staat is een vaste weerstand en de potmeter die aan pin 5 hangt is de gate-knop. Deze potmeter hangt intern aan de threshold ingang van een comparator, maar is tevens intern gebiased op 2/3 vcc. De uitgang van die comparator reset de flipflop die zorgt dat de condensator ontladen wordt. Maar door het varieren van die threshold wordt ook op bepaalde standen de frequentie van de pwm-blok gehalveerd. En dat is niet wenselijk. Tevens verandert ook de fase tussen pwm-blok en klok best nogal. (Is wel wenselijk, maar dan wel als aparte control en niet als onderdeel van de gate.) Ik vermoed dat het allemaal te maken heeft met de redelijk grote condensator die ik gebruik icm met de weerstand enzo. Wordt dus flink rekenen en denken om dat aan de praat te krijgen. Al dat gereken heb ik eigenlijk geeneens zin. Ik ben wat dat betreft een beetje lui aangelegd. Dus gaan we een andere pwm-blokgolfgenerator maken (heb ik overigens al bijna klaar maar daarover later meer). Weg met de ne555. Leuk om een chorosynth mee te bouwen, maar dat was het dan ook weer ver.
Ohja, volgens de datsheet zou de ne555 met een blokgolf met pak em beet 5% dutycycle (of is het nou 95%) getriggerd moet worden. 95% dus. De laag tijd van de trigger bepaald namelijk de minimale laag tijd van de pwm-blok. Dus bij een symmetrische blok aan de trigger wordt de pwm regelbaar van 50% duty-cycle tot weinig% duty cycle, maar kan dus niet meer dan 50% dutycycle. Door een trigger met 95% dutycycle te nemen kan de pwm-blok ook varieren van 95% tot weinig%. Hiervoor had ik dus het cirkeltje 2 bijvoegd bij de oscillator. Twee diodes en een weerstand om de laad- en ontlaadtijden van de condensator asymmetrisch te maken.
Ook bleek de ota gevoelig voor (minimale) belastingen dus ook daar nog een buffer tussen gezet (ook weer cirkeltje 2 toegevoegd aan uitgang ota).
Bijna nog de 2 ledjes vergeten waarvan en er mee knippert op de klok en de ander op de gate. Handige visuele controle en ziet er altijd leuk uit, op de maat van de muziek knipperde ledjes.

Maar goed. Dit schema is een mooie basis maar gaat het niet worden uiteindelijk.

Wordt vervolgd................

EDIT Ik zie net dat de weerstand in cirkel 2 met de verkeerde diode in serie staat. Moet dus met de andere diode zijn. Zullen vast nog meer schoonheidsfoutjes inzitten. Zeker nog niemand opgemerkt? Hahaha /EDIT

Attachments

• sequenser01.pdf
    1,5 MB · Bekeken: 96
Laatst gewijzigd:
Ik heb sinds kort een Korg MS 20 gekocht.
Ik heb een aantal vragen hierover.

Uit welk jaar komt mijn Korg ? Serial number : 140720

En hebben jullie een paar gave patch settings ? ( dus met patch kabels )
Zelf kom ik hier nog niet zo goed uit, ik heb al wel een aantal patches op Youtube gevonden maar ik weet niet precies wat ik doe. Een tutorial o.i.d. zou altijd fijn zijn:)

Denk dat je beter kan vragen hoe je een bepaald effect bereikt, dan is de patch makkelijker uit te leggen...

heb nu aantal maandjes mijn korg ms 20.
Heb wel alleen een paar vraagjes:
- Het is altijd vrij moeilijk om de Korg goed te tunen. Hoe kan ik dit het beste doen want zodra ik bv met mijn basgitaar mee wil spelen klinkt het altijd vrij vals. ( Meer voor livesituaties).
- Ik zoek ook nog een sequencer voor erbij. Ik wil Arpeggio's, basloopjes etc. kunnen maken waarbij je de bpm kan veranderen.
- Ik ben ook nog opzoek naar een goede drumcomputer die ik ook in combinatie met de sequencer kan gebruiken.
Ik ben een beetje op zoek naar de sound van Radiohead, Soulwax

Ik ben nog een grote noob wat betreft synths,sequencer,drumcomputers. Ben mezelf een beetje aan het orienteren maar er is zoveel aanbod dat ik er geen wijs uit kan halen.

Thx!

Back