MS-20

De 50Hz brom blijkt een 100Hz brom te zijn. Hmmm niet het lichtnet dus lijkt me. Waar zou het dan vandaan komen? Van achter naar voor maar eens de scoop op strategische punten inprikken. Te beginnen bij de uitgangsopamp, LP filter, HP filter, VCO-mixer en daar lijkt het te stoppen. Maar de opamp van de mixer is al vervangen (door mijzelf) dus die zal het toch niet zijn? Een andere proberen levert niets op. En de filterchippies ben ik inmiddels toch ook wel vrij zeker van dat goed zijn. Wat kan het dan wel zijn? Een voor de chippies eens verwijderen (soms zijn voetjes ook te gek). En bij elk chippie (mixer-opamp en filterchippies wat ik eruit haal wordt de brom minder. De brom lijkt wel overal vandaan te komen. Dus de voeding eens ingezoomd op de scoop bekijken. Zie foto op je voeding is niet goed. Zou het de spanningsregelaar zijn? Die heb ik er nota bene nieuw ingezet. Een pootje loshalen en nameten leert dat hij een strakke 15 Volt geeft. Dan lijkt het me een rotte opamp. Daar zaten immers al meer van erop. Maar dat houdt dan wel weer in dat elke opamp in de MS-20 het zou kunnen zijn. Dus ik zat al te spelen met de gedachte om dit als een gelegenheid te zien om voor elk chippie maar een voetje erin te solderen tot ik bedacht dat er nog twee pcb's aanhangen. Een patch-print met de nodige opamps en het esp printje. Een voor een de voeding los halen leert dat beide printjes een bijdrage aan het totaal hebben. Zonder de printjes is er geen rimpel op de +15V. Met de patchprint is er 0.4 Vp(iek)p(iek) rimpel en met de esp print 0.05 Vpp. Conclusie voor vandaag is dus dat de hoofdprint nu werkt (hoewel ik de ADSR en AD nog niet heb nagemeten, maar op het gehoor werken ze wel) hoewel sommige potmeters kraken. Sommige wat meer en andere wat minder. Morgen weer verder met de zoektocht naar de bron de 100 Hz brom.

Wordt vervolgd....

Attachments

• 2010-06-01 23.26.24.jpg
    2010-06-01 23.26.24.jpg
    83,1 KB · Bekeken: 75
Klopt, daarom dacht ik ook eerst aan de spanningsregelaar (7815). Maar deze is nieuw (wat niet perse iets wil zeggen) en als ik hem los haal is er een mooi vlakke 15 V aanwezig. En zover ik heb kunnen zien wordt de slecht afgevlakte 18 V alleen bij de oscillatoren gebruikt. Maar als ik de andere boards los maak van het main board (met de oscillatoren) is mijn 15 V ineens rimpelvrij. Het moet dus wel van het jackboard en het esp board komen lijkt me dan. Nog eens goed zoeken of daar ook nog de slecht afgvlakte 18 V heen gaat.

Offtopic:
Van het weekend nog een ARP avatar onder handen gehad. Maar zo'n filtermodule is natuurlijk weer iets lastiger te hacken dan het korg chippie. (Was overigens niks mis met de filter.)

Attachments

• 2010-05-30 13.46.19.jpg
    2010-05-30 13.46.19.jpg
    63,9 KB · Bekeken: 80
korg vcf-35

korg vcf-35

Hey,

Als je filterkloon nog problemen geeft heb ik ook nog wel ergens een paar filterkloontjes liggen die ik een paar jaar geleden gemaakt heb. PB maar als je er eentje wilt hebben

Heiko

Bedankt voor het aanbod, maar op dit moment werkt het filter weer zoals het hoort (heb de defecte chip kunnen fixen waardoor de kloon overbodig is geworden). Ik ga de kloon wel nog afmaken, vanwege de sport, en om er ooit een filtermodule mee te kunnen maken.

Ik ben dus wel heel nieuwsgierig naar welke transistoren in jouw kloon gebruikt zijn.

Het spoor weer even helemaal bijster. De brom ziet er idd wel gerelateerd aan de rimpel uit (zie foto), maar welke relatie is mij nog even een raadsel. Ik zie de amplitude van de brom een beetje op en neer bewegen in het ritme van de lfo. Maar als ik het patchboard loshaal (waar geen lfo op zit) is het weg. Vannacht gaat weer een slapeloze nacht worden. Burnout to come :P.

Attachments

• 2010-06-02 19.19.50.jpg
    2010-06-02 19.19.50.jpg
    85,5 KB · Bekeken: 81
brom

brom

Hey,

Ik zal eens een kloontje opzoeken. Volgens mij zaten er gewoon BC547/557 en een BF245 op. Een BS170 werkte ook. Soundwise klonk de kloon net zo goed als het origineel.

En als je die rare brom/LFO hebt zou ik alle aardverbindingen nakijken. Misschien zit er iets los of heb je ergens een aardlus.

Heiko

Heiko, hoe is het dat mooie plan om een schakelbaar (kloon)filter te maken zodat de Korg's ms20's met het "mindere" filter ook dat originele schreeuwfilter zouden krijgen ? :{

En zoals dat gaat met dingen die bezit van je nemen resulteerde ook dit weer in een eureka moment. Door de gelijkenis die ik tussen de brom en de rimpel zag ging uiteindelijk toch een lichtje branden. Want ook al was ik stug de oorzaak ergens anders aan het zoeken. Het idee dat het toch de spanningsregelaar was kon me niet loslaten. Zeker niet toen bleek dat er op het patchboard niet veel vreemds te vinden was. Achteraf is het allemaal oh zo logisch.
Ik dacht er ineens weer aan dat ik een paar dagen geleden nog dacht van nouuuuuu nou, 16,5 V is wel weinig als ingangsspanning voor de 7815. Maar waarom doet de 7915 het dan wel vlekkeloos? Een blik in beide datasheets leert dat het verschil tussen in- en uitgangsspanning bij de 7915 minimaal 1,1 V moet zijn waar dat voor de 7815 minimaal 2,7 volt moet zijn. En als je dan het pootje van de regelaar loshaalt en onbelast meet is het natuurlijk netjes in orde. Ook bij 1,5 V verschil. Maar ga je het zaakje belasten dan komt er een punt waar de regelaar het niet meer geregeld krijgt. In dit geval was dat dus met het esp printje en jack printje erbij. Het mainboard alleen ging wel goed. En dat verklaart dus ook waarom alleen het esp printje erbij voor een beetje brom zorgde en alleen het jack board meer brom veroorzaakte; minder en meer stroom wat dus maakt dat er minder of meer rimpel doorkomt. De labvoeding bracht hier uiteindelijk uitkomst. Deze eraan gehangen met +/- 18 V en de brom is weg terwijl alles is aangesloten.
Mysterie opgelost. Op zoek naar een 2 x 18 V trafo ipv een 2 x 15 V.
Wat overbleef was een duidelijke 50 Hz brom, grrrrrrrrrrr, waar komt die nu weer vandaan. Ik had geen heldere momenten meer, maar wel nog een joker dus die heb ik toen maar voor een helder moment ingeruild dat ik goed kon gebruiken om mij te bedenken dat mijn joekels van scheidingstrafo's natuurlijk nogal wat elektromagnetisch veld over mijn werktafel liggen uit te braken daar het geen ringkerntrafo's zijn. Deze dus maar even losgekoppeld. En nu heb ik gewoon een mooi clean audiosignaal. Ofja, clean............... maar dat is immers MS-20 :D

Vannacht kan ik dus weer lekker slapen. Alle mysteries opgelost, gedaan met de slapeloze nachten. Over naar het routinewerk om de klus af te maken.
Ofwel
- Jammen.
- Zoeken naar een trafo (of er eentje kopen natuurlijk).
- Jammen.
- Een sequencer bouwen die mee mag in de behuizing (ipv het toetsenbord dat ik niet heb en niet mijn voorkeur heeft).
- Jammen.
- De ms-20 mod thread die ik hier pas zag langskomen eens goed doornemen en alle interessante mods implementeren.
- Jammen.
- Een frontplaat ontwerpen en fabriceren.
- Jammen.
- Een behuizing erbij maken of kopen.
- Jammen.
- Het geheel in mekaar sleutelen.
- Jammen.

Wordt zeker nog vervolgd.............

Ohja, nog even off-topic. Wie o wie heeft er een EMS Synthi A service manual voor deze jongen?

Laatst gewijzigd:
brom

brom

Mooi dat je het gevonden hebt :-) (is toch een lastige fout). Voor de 78XX reeks is de vuistregel om 3V hoger te gaan zitten met Vin. Dat de 79XX reeks maar 1,1V nodig heeft wist ik niet. (thanks)

@chilistein: die plannen zijn gestrand net als de MS modular, de TR-808 MIDI kit en de sequencer. Het is te druk op de univ ;-) Dat ik nu even op het forum 'gesurfaced' ben heeft te maken met een paar reparaties/mods die ik nog doe (maar ook dat doe ik alleen nog voor selecte mensen...)

Bietje slechte kwaliteito en nog slecht gefilmd ook, maar beter dan niets toch? Alleen jammer dat de geluidskwaliteit ook wat minder is. Nadeeltje van telefoons. In het echt was er een (hele zwakke maar niet foute) kick te horen; in het filmpje valt ie weg. Maar evengoed blijft het lol.
Ohja, zet hem niet te hard want de filters schreeuwen nogal goed.

De potmeters van de MS-20 zijn te gek. Die zijn goed open te maken en te reinigen. De eerste al tussen gehad (maar zou ook best al de laatste kunnen zijn).

Laatst gewijzigd:
De ideeen voor de step sequencer zijn groeiende. Als basis neem ik de MFOS 16 step sequencer, maar die wordt helemaal aan mijn ms-20 aangepast. Ik ga hem zo ontwerpen dat hij een op een uitwisselbaar is met het toetsenbord dat ik niet heb. Eerst een simpele op een breadboardje om een riedeltje te kunnen spelen zodat ik de synth tot in detail kan testen of alles functioneert (niet omdat het noodzakelijk is daar een riedeltje voor te hebben, maar leuker is het wel en daarnaast haal ik anders mijn planning niet; dan zou ik te weinig jammen).

Zoals de contacten aan de onderkant uitzien (foto 1) zo zien ze ook aan de binnenkant uit. Yackkieee. Bleeeeh. Zo juist een paar miniconnectortjes van mijn formant bij wijze van test in pas gesamenkochte ultrasoonreiniger gereinigd. Dat gaat als een tierelier. Dus toch maar ff alle connectors van de ms-20 gedesoldeerd (foto 2) en als een kangaroo (foto 3) naar de ultrasoonreiniger (foto 4) gebracht. Foto 5 komt morgen wel. Of strikt gezien later vandaag.

Zou ik niet gewoon mits het past heel die print in de reiniger kunnen mikken? En ik moet binnenkort eens testen met potmeters in de ultrasoon. Ik hoop dat dat een beetje werken gaat. Dat zou wel een zee van tijd gaan schelen.

Ik denk dat de reiniger nu ronde een erop heeft zitten. Eens ff kijken........

Attachments

• 2010-06-05 00.17.14.jpg
    2010-06-05 00.17.14.jpg
    100,2 KB · Bekeken: 81
  • 2010-06-05 00.49.30.jpg
    2010-06-05 00.49.30.jpg
    152,5 KB · Bekeken: 82
  • 2010-06-05 00.50.03.jpg
    2010-06-05 00.50.03.jpg
    59,1 KB · Bekeken: 86
  • 2010-06-05 00.51.50.jpg
    2010-06-05 00.51.50.jpg
    95,7 KB · Bekeken: 71
wat voor vloeistof zit er in de ultrasoon reiniger?

en ik zou toch wel even een toetsenbord maken, samen met een stepsequencer.
dan kan je nog lekkerderder jammen.
:mega:

De ideeen voor de step sequencer zijn groeiende. Als basis neem ik de MFOS 16 step sequencer, maar die wordt helemaal aan mijn ms-20 aangepast. Ik ga hem zo ontwerpen dat hij een op een uitwisselbaar is met het toetsenbord dat ik niet heb. Eerst een simpele op een breadboardje om een riedeltje te kunnen spelen zodat ik de synth tot in detail kan testen of alles functioneert (niet omdat het noodzakelijk is daar een riedeltje voor te hebben, maar leuker is het wel en daarnaast haal ik anders mijn planning niet; dan zou ik te weinig jammen).

Zoals de contacten aan de onderkant uitzien (foto 1) zo zien ze ook aan de binnenkant uit. Yackkieee. Bleeeeh. Zo juist een paar miniconnectortjes van mijn formant bij wijze van test in pas gesamenkochte ultrasoonreiniger gereinigd. Dat gaat als een tierelier. Dus toch maar ff alle connectors van de ms-20 gedesoldeerd (foto 2) en als een kangaroo (foto 3) naar de ultrasoonreiniger (foto 4) gebracht. Foto 5 komt morgen wel. Of strikt gezien later vandaag.

Zou ik niet gewoon mits het past heel die print in de reiniger kunnen mikken? En ik moet binnenkort eens testen met potmeters in de ultrasoon. Ik hoop dat dat een beetje werken gaat. Dat zou wel een zee van tijd gaan schelen.

Ik denk dat de reiniger nu ronde een erop heeft zitten. Eens ff kijken........

Ik heb er nu gewoon water in gedaan en een beetje metaalreinigingsspul voor de ultrasoonreiniger (en dan afspoelen met heet water en droogblazen met de (regelbare) verfstripper zodat oxides geen kans krijgen.

Welke andere vloeistoffen dan water (en gedemineraliseerd water) kunnen er nog gebruikt worden in een ultrasoonreiniger?

Ik heb er nu gewoon water in gedaan en een beetje metaalreinigingsspul voor de ultrasoonreiniger (en dan afspoelen met heet water en droogblazen met de (regelbare) verfstripper zodat oxides geen kans krijgen.

Welke andere vloeistoffen dan water (en gedemineraliseerd water) kunnen er nog gebruikt worden in een ultrasoonreiniger?

geen idee, vandaar mijn vraag eigenlijk.
ik zou er geen complete printen ingooien, niet alle onderdelen zijn waterdicht.
het zou langs de draden ( zeker bij ultrasoon) naar binnen kunnen kruipen, lijkt mij.
probeer het eerst uit met een transistorradio, of tv 8D

heb je trouwens al een toetsenbord?

:mega:

Nee ik heb nog geen toetsenbord. Ik heb alleen een drietal pcb's. Ik moet de frontplaat (incl. alle opdruk) dus ook zien te maken, maar dat gaat wel goedkomen.
Ik ben van plan er een rack module van te maken, sequencer erin. MIDI erin. Als ik heftig droom ga ik hem zelfs helemaal digitally controlled maken zodat je patches kunt opslaan. Nu nog even verzinnen hoe ik dat kan realiseren.
Maar door hem te MIDIficeren kan ik er gewoon een MIDI keyboard mee gebruiken.

Als nieuw :okdan:.

Attachments

• 2010-06-05 18.09.54.jpg
    2010-06-05 18.09.54.jpg
    110,6 KB · Bekeken: 80
Back