Midi, Compressie en EQ.

Klene

Nieuwkomer
Hoi mensen,

Ik ben momenteel druk bezig met een track te produceren, op dit moment heb ik op alle sporen mididata met wat filter-envelopes hier en daar.

Vervolgens wil ik als volgende stap gaan bouncen naar audio om deze verder te bewerken met compressie en eq.

Doe ik hier goed aan of moet ik eerst, voordat ik ga bouncen naar audio, compressie en eq toepassen?

Alvast bedankt!

Nee, gewoon bouncen zonder compressie en EQ, dan kun je het later nog aanpassen, dat is namelijk wel handig.

Je kunt zonder compressie en eq bouncen, maar dat hoeft natuurlijk niet. Ik kan me voorstellen dat je wilt werken met audiotracks die al lekker in de mix liggen. Het hangt lijkt mij dus ook sterk af van wat je PC of Mac aankan qua processorkracht en werkgeheugen. (Alle fx op zeg 16 audiotracks is ook niet alles)

Dankjewel voor de snelle reacties.

Ik heb denk ik wel een goede processor(core2quad 9300)en 3gb werkgeheugen dus daar zal het hoop ik niet aan liggen, verder gebruik ik Sonar 7PDE als DAW.

Ik heb trouwens net ff een midi track gebounct naar audio en wat ik gelijk opmerkte was dat de audio helemaal geen pieken had, zeg maar afgestompt ofzo, hoe kan dat eigenlijk want dat lijkt mij niet normaal?

Nee, ik heb zelf nog geen limiter gebruikt.

ik heb trouwens ook dat de waves heel klein zijn, gek genoeg heeft dit geen "merkbaar" effect op het volume.

zou dat misschien iets te maken kunnen hebben met de instellingen van de geluidskaart(M-audo fiewire solo), volume staat wel gewoon hard.

Weet niet wat je met klein bedoeld, maar ik denk of een klein formaat (in mb) dan wel niet vullend. Zeg maar zacht opgenomen. Piekt datgene dat je gebounced hebt tot bv. 0 dB van je daw meter? (dBFS)

Dankjewel voor de snelle reacties.

Ik heb denk ik wel een goede processor(core2quad 9300)en 3gb werkgeheugen dus daar zal het hoop ik niet aan liggen, verder gebruik ik Sonar 7PDE als DAW.

Ik heb trouwens net ff een midi track gebounct naar audio en wat ik gelijk opmerkte was dat de audio helemaal geen pieken had, zeg maar afgestompt ofzo, hoe kan dat eigenlijk want dat lijkt mij niet normaal?

Heb je "Normalisize Audio" uit gevinkt?

heb je verticaal ingezoomed?
Of zie je nog wel de top & bot. van de wave vorm.
als het geen zoom probleem is, is er te hard uitgestuurd tijdens bounce..
stuur je met die midi track een vsti aan of een extern midi apparaat?

Om even op je eerste vraag te antwoorden :-)
Ik zou ook alles zonder eq. fx of compressie bouncen, mits de eq, fx of compressie "de sound" maakt.

Laatst gewijzigd:
@ twanbeatz

weet ik eigenlijk niet, waar precies kan ik dat checken? Ik neem aan dat je ook Sonar-gebruiker bent?

@ tsjah

wat bedoel je met verticaal ingezoomd? Ik gebruik enkel vst's, een enkele keer gebruik ik een midi-keyboard om noten in te spelen.

Thanks

Dat je in de hoogte zoomt
ipv in de breedte..
Ik gebruik zelf geen sonar, maar cubase.
dus ik kan geen exacte benaming geven.
als ik in cubase vertikaal zoom dan word de wave vorm dus wel groter, of kleiner zonder dat het geluid harder of zachter word.
Als het geluid (van de bounce) verder wel goed klinkt..
wat doen je meters, gaan die ook helemaal naar 0db toe.

ik heb inderdaad dat de vorm van de wave veranderd als ik verticaal zoom maar dat is het probleem niet, het probleem is dat ik een duidelijk verschil zie tussen externe audio die ik in sonar laad(bv. loops) en audio die ik verkrijg na het bouncen, die zijn gewoon minder dinamisch, zonder pieken aan de onder en bovenkant als je begrijpt wat ik bedoel, zegt dit misschien iets over de kwaliteit van het geluid en de meters gaan inderdaad niet helemaal naar de 0db, wellicht dat dit het probleem is? kan ik ook een boost ofzo gebruiken om dit aan te passen?

Alvast bedankt.

Wat voor geluid heb je in vredesnaam opgenomen? Bij sommige geluiden zie je pieken, bij andere niet (bij gebrek aan transienten).

Overigens maakt het toch niet uit hoe een golfvorm er uit ziet, hoe tie klinkt is belangrijker.

Precies,
als het geluid verder niet afwijkt van wat je voor de bounce hebt gehoord, is er geen probleem lijkt mij...

Wat voor geluid heb je in vredesnaam opgenomen? Bij sommige geluiden zie je pieken, bij andere niet (bij gebrek aan transienten).

Overigens maakt het toch niet uit hoe een golfvorm er uit ziet, hoe tie klinkt is belangrijker.

Ik heb een bass-lijn opgenomen, waarschijnlijk hebben die waves van een bass een ander vorm ofzo.
De reden waarom ik me zorgen maak is omdat de basslijn niet zo dinamisch klinkt, ik dacht dus dat ik dat kon aflezen aan de vorm van de audio, maar waarschijnlijk moet ik aan de slag met compressie om er weer dinamiek in te krijgen.

Bedankt!

Back